اولین ماموریت فرود بر ماه پس‌ از ده‌ها سال وقفه آغاز شد

  4021018051 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

راکت «والکان سِنتور» در ساعت ۲ و ۱۸ دقیقه از ایستگاه کیپ کاناورال نیروی فضایی آمریکا پرتاب شد. این راکت، اولین فرودگر تجاری روی ماه و اولین ماموریت فرود بر ماه از آمریکا از سال ۱۹۷۲ تاکنون به شمار می رود.

اولین ماموریت فرود بر ماه پس‌ از ده‌ها سال وقفه آغاز شد

به گزارش ایرنا از «سی ان ان »، این راکت مدلی است که تاکنون مشابه آن پرتاب نشده و توسط شرکت مشترک (جوینت ونچر) «یونایتد لانچ» تولید شده است.

راکت والکان سنتور یک سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت‌های بویینگ و لاکهید مارتین است.

ارسال ۲۰ بسته فضایی به ماه 

این وسیله پرتاب کننده حدود یک ساعت در فضا غرش کنان پیش رفت و از جاذبه زمین جدا شد و فرودگر ماه با نام «پرگرین» (Peregrine) را که حامل ۲۰ بسته فضایی است، در مسیر به سمت ماه به حرکت درآورد. 

حدود ساعت ۳ بامداد به وقت شرق آمریکا فضاپیمای پرگرین از راکت جدا شد و مسافرت آهسته خود به سمت سطح کره ماه را شروع کرد. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، این فرودگر می تواند روز ۲۳ فوریه بر سطح ماه فرود آید. 

شرکت فناوری «استروبوتیک» مستقر در «پیترزبورگ» فرودگر پرگرین را در چهارچوب قراردادی با ناسا توسعه داده (ساخته) است. 

«جان تورنتون» مدیر اجرایی شرکت استروبوتیک گفت: این یک رویا است؛ ما برای ۱۶ سال در تلاش برای رسیدن به این لحظه بودیم. چالش های زیادی در این راه داشتیم و بسیاری در این کار تردید کردند اما ما به این ماموریت اعتقاد داشتیم. 

سازمان فضایی ناسا ۱۰۸ میلیون دلار برای ساختن پرگرین به شرکت استروبوتیک پرداخت کرده است. اما ناسا تنها یکی از مشتری‌ها برای این ماموریت است. 

از میان ۲۰ بسته فضایی (payload) که پرگرین به کره ماه حمل خواهد کرد، تنها ۱۵ بسته متعلق به ناسا است و ۱۵ بسته دیگر به مشتریان دیگر تعلق دارد.

برخی از این بسته‌ها محموله‌های علمی دیگر از کشورهایی مانند مکزیک هستند در حالی که بقیه شامل یک آزمایش رباتیک از یک شرکت خصوصی مستقر در انگلیس و اقلامی متعلق به شرکت DHL آلمان است. 

پنج آزمایش تحت حمایت ناسا شامل دو ابزار برای نظارت بر محیط تابشی در ماه است که به ماموریت های آینده برای اعزام فضانورد به ماه کمک می‌کند. سایر ابزارها نیز خاک کره ماه را آنالیز می‌کنند و به دنبال مولکول های آب و هیدروکسیل می‌گردند. ناسا همچنین اتمسفر بسیار نازک ماه را مطالعه خواهد کرد. 

 

ارسال بقایای انسانی به کره ماه/بومیان مخالفت کردند

فضاپیمای پرگرین همچنین بقایای انسانی را از طرف دو شرکت تجاری کفن و دفن فضایی حمل می‌کند که این اقدام مخالفت گروه های بومیان آمریکا را برانگیخته است.

این گروه ها می گویند که ارسال بقایای انسانی به کره ماه اهانت به بسیاری از فرهنگ‌های بومی است که ماه را مقدس می‌دانند.

شرکت «سلستیس» خاکستر بقایای اموات را با هزینه ۱۰ هزار دلار به کره ماه ارسال می کند. محموله این شرکت شامل ۲۶۵ کپسول با بقایای انسانی و همچنین نمونه‌هایی از «دی ان ای» روسای جمهوری سابق آمریکا «جان اف کندی»، «جرج واشنگتن» و «دوایت آیزنهاور» است.

 

تحول در صنعت پرتاب فضاپیماها 

صرفنظر از هیجان تلاش برای فرود بر ماه، پرتاب راکت «والکان سِنتور» شرکت ULA‌ به نوبه خود یک رویداد مهم محسوب می شود؛ این راکت یکی از پرتابگرهای جدید است که از سال ها پیش انتظار می‌رفت به پرواز درآیند.

اگر ماموریت این راکت موفقیت‌آمیز باشد، می تواند سرفصل تازه‌ای برای شرکت ULA و کل صنعت پرتاب فضاپیماها به شمار رود.