زیرمیزی پزشکان؛ موضوع برنامه رادیو گفتگو سهم ناچیز ۱۰۰ هزار تومانی پزشک از عمل کیسه صفرا/ ادعای اینکه اغلب پزشکان زیرمیزی بگیر هستند کینه توزانهاست

  4021018033 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت گفت: اینکه اغلب پزشکان زیرمیزی بگیر هستند یک نگاه کینه توزانه همراه باعناد است و عده ای با حقد و کینه قصد دارند تا اعتماد بیمار نسبت به پزشک را از بین ببرند.

سهم ناچیز ۱۰۰ هزار تومانی پزشک از عمل کیسه صفرا/ ادعای اینکه اغلب پزشکان زیرمیزی بگیر هستند کینه توزانهاست

 به گزارش روابط عمومی دیده بان شفافیت و عدالت، موضوع زیرمیزی گرفتن پزشکان، معضلی است که شایعه آن در چند سال اخیر شدت گرفته و موجب نگرانی اذهان عمومی شده است. عده ای ادعا می کنند که پزشکان، خصوصاً پزشکان متخصص برای ارائه خدمات بهتر به بیمارانشان از آنها طلب پرداخت هزینه هایی خارج از عرف نموده اند و آنها هم چون چاره ای نداشتند مجبور به پرداخت زیرمیزی شدند.
 
هامون سبطی دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت در برنامه صبح و گفتگوی رادیو گفتگو در این باره گفت: در کشور حدود 150 هزار پزشک وجود دارد که در تخصص هایی چون کودکان ، غدد درون ریز ، رماتیسم، روان پزشکی، ریه و بیماریهای عفونی مشغول به خدمت هستند. تأکید من بر روی متخصصان عفونی و ریه به این علت است که همگی در دوران کرونا مشاهده کردیم که چطور این قشر زحمت کش در خط مقدم مبارزه با این بیماری بودند و دیدیم که کادر پزشکی چه رشادتها و جانبازی هایی برای نجات جان بیماران انجام دادند. 
وی ادامه داد: از این تعداد پزشک ، 60 هزار نفر از آنها پزشکان متخصص هستند که حدود 10 تا نهایتا 15 درصد آنها را جراحان تشکیل می دهند که امکان دریافت وجه بیش از تعرفه بیمارستانی برای آنها فراهم است. اما دور از انصاف و عقل است که بگوییم تمام این  15 درصد مطالبات خارج از عرف از بیمار می کنند. 
دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت در مورد ادعای دریافتی هنگفت پزشکان و کادر پزشکی، گفت: طبق تعرفه سازمان نظام پزشکی، درآمد ماهانه سربازان خط مقدم سلامت، کمتر از 15 میلیون تومان؛ رزیدنت متخصص متاهل بین 8 تا 12 میلیون تومان و درآمد پزشک متخصص طرحی که دوران آموزش خود را به پایان رسانده و درواقع متخصص کامل محسوب می شود به همراه کارانه اش ، 15 میلیون تومان و میانگین حقوق تمام پزشکان ایران از متخصص ترین آنها تا آنهایی که در مناطق محروم خدمت می کنند، 30 میلیون تومان است. اگر موردی هم به قضیه نگاه کنیم، سهم پزشک برای عمل کیسه صفرا  که با حیات بیمار در ارتباط است تنها 100 هزار تومان می باشد.  این در حالیست که براساس جدول طبقه بندی مشاغل، حرفه پزشکی از جمله شغلهایی است که در طبقات بالای جامعه قرار می گیرد.
سبطی در ادامه با بیان اینکه ما نمی گوییم زیرمیزی گرفتن در میان برخی پزشکان غیرمتعهد وجود ندارد، افزود: همان طور که در سایر اصناف این رفتار غلط وجود دارد، در این صنف هم دیده می شود. اما درصد آن بسیار کم است ؛ چیزی بین 2 تا 3 درصد. این گفته که اغلب پزشکان زیرمیزی بگیر هستند یک نگاه کینه توزانه همراه با عناد است.
وی بیان داشت: به جرأت می توان گفت هیچ صنفی در ایران به اندازه سازمان نظام پزشکی، مشمولان متخلف خود را مورد جریمه قرار نمی دهد. برای نمونه شما چندبار در سال می شنوید که فلان صنف متخلفان خود را مورد پیگرد قانونی قرا داده و جریمه کرده است؟ اما در صنف پزشکی اینگونه نیست و مردم می توانند شکایت خود از پزشک متخلف را جهت رسیدگی به صنفی ببرند که خود شامل تعدادی از پزشکان حاذق و دلسوز و همکار است.
دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت، گفت: با تمام اینها عده ای با حقد و کینه قصد دارند تا اعتماد بیمار نسبت به پزشک را از بین ببرند و مشکلات اندک موجود در جامعه پزشکی را به تمام پزشکان کشور تعمیم دهند.
سبطی با بیان اینکه اینگونه قضاوتهای غلط  موجب آسیب زدن به جامعه و کشور می شود، گفت: بی اعتمادی برخی به جایی رسیده است که وقتی پزشک به خاطر شرایط خاص بیمار می خواهد او را روانه اتاق عمل کند، بیمار شک می کند که آیا عمل کردن وی واقعا لازم است یا پزشک برای تأمین مالی خود چنین تجویزی کرده است.
وی  گفت: به نظر من هر جریانی که قصد مخدوش کردن اطمینان میان پزشک و بیمار را داشته باشد، جریان خطرناکی است و باید با آن مقابله حاکمیتی شود. برخی از مشاغل از جمله پزشکی برای اینکه بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند به  اطمینان مردم و صاحب آن شغل نیاز دارند.