روسیه: استقرار نظامی ناتو در مرز فنلاند با روسیه بی‌پاسخ نمی‌ماند

  4020929002

وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه با احضار سفیر فنلاند در مسکو اعلام کرد که این کشور مسئول هرگونه رویارویی احتمالی است.

روسیه: استقرار نظامی ناتو در مرز فنلاند با روسیه بی‌پاسخ نمی‌ماند

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه سفیر فنلاند در مسکو را احضار کرد و به او اطلاع داد که مسکو استقرار نظامی ناتو در مرز فنلاند با روسیه را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

به گزارش وبگاه «پراودا» « ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری در رابطه با تصویب توافقنامه همکاری دفاعی فنلاند و آمریکا گفت که این توافق امنیت فروسیه را به خطر می‌اندازد، بنابراین روسیه اقدامات لازم را برای مقابله با تصمیمات تهاجمی فنلاند و متحدانش در ناتو انجام خواهد داد.

تنش‌ها بین هلسینکی و مسکو از زمانی که روسیه تهاجم خود به اوکراین را در فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد، تشدید شد و فنلاند را واداشت تا به ائتلاف نظامی ناتو بپیوندد.

دولت فنلاند یک روز بعد از آنکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به این کشور نسبت به تبعات عضویتش در ائتلاف ناتو هشدار داد اقدام به امضای توافقی با آمریکا بر سر تقویت همکاری‌های نظامی کرد.

این توافق تحت عنوان «توافق همکاری دفاعی» رسما روابط نظامی فنلاند و ایالات متحده  و قابلیت عملیات‌ نظامی مشترک  را تقویت می‌کند.

«آنتی هاکانن»، وزیر دفاع فنلاند پس از امضای این توافق همراه با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در شهر واشنگتن، به تحسین از این سند به عنوان «نشانه قدرتمند تعهد آمریکا به دفاع از فنلاند و کل شمال اروپا» پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مقام‌های فنلاند مسئولیت رویارویی احتمالی را بر عهده خواهند داشت

رئیس جمهور روسیه تشکیل یک منطقه نظامی جدید در داخل ارتش روسیه نزدیک فنلاند را اعلام کرد. روسیه و فنلاند مرز مشترکی به طول ۱۳۴۰ کیلومتر دارند.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین  نیز درباره برنامه کشورهای عضو ناتو برای استقرار نیروهایشان در مرز فنلاند و روسیه گفت:«هیچ کس و هیچ چیز فنلاند را تهدید نمی‌کند و این یک اقدام افراطی است.»