یک کمدی تمیز

محمود گبرلو،   4020902119
یک کمدی تمیز

 

معمولا منتقدان در نوشتن درخصوص فیلم‌های کمدی_  سینمای ایران که درحال نمایش اند اکراه دارند . بقول مرحوم استاد عالمی آنقدر فیلم خوب وجود دارد که اصلا وقتی برای دیدن فیلم بد نداریم!

 خوشحالم " مسعود اطیابی " کارگردان فیلم "هتل" همیشه  در گسترش اقتصاد سینما تلاش میکند و قابل احترام است اما نتوانستم با اکثر آثارش ارتباط بگیرم تا آنکه فیلم "هتل"  را دیدم !

 فیلم "هتل" از لحاظ فرم، ساختار و فیلمنامه، خیلی تمیز و مرتب در آمده و از آن لذت بردم. 

فیلم" هتل" وضعیت زندگی  زوج ها یی را نشان میدهد که گاه یک مرد متاهل و یا گاه دختران نا آگاه بخاطر  عدم صداقت و دروغگویی ، پایه های مستحکم روابط زناشویی را تخریب و منجر به گسست و بی اعتمادی در جامعه خانواده پسند می شوند. 

فیلمنامه در ارایه قصه ای مستحکم ،  شخصیت پردازی های  خوب  و همچنین طراحی موقعیت های دلهره آور و ایجاد  اضطراب در دل تماشاگر که مبادا با رودرو قرارگرفتن شخصیتها ، روایت خیلی زود و شلخته به پایان برسد  موفق است. 

 کارگردانی دقیق و سنجیده بخصوص شیوه میزانسن و طراحی موقعیت دوربین و همچنین هدایت درست بازیگران در کلام و چهره ،  از دیگر ویژگی های مثبت فیلم" هتل " است. 

 برخی اغراق های صورت گرفته  مثل رفتار پدر دختر و یا همسر مدیرعامل درابراز علاقه  و محبت منطقی، در صدد انتقال درست این پیام به تماشاگر است که او را به تحکیم خانواده بر مبنای تعهد و اخلاق و کشف  نشانه های بد اخلاقی و خیانت طرفین و پیدا کردن زندگی بهتر سوق دهد.

نکته مهم دیگر، فاصله گرفتن  فیلمنامه نویس و کارگردان و حتی سایر اجزا فیلم ، از موقعیت های غیر اخلاقی و یا شوخی های کلامی اروتیک  است که در برخی آثار کمدی باب شده که یک موقعیت مثبت و موثر  برای "هتل "  محسوب می شود . 

این فیلم  برای زوج های جوان و یا والدینی است که  همراه با لحظات مفرح و شاد ، راه صحیح زناشویی مستحکم را بیاموزند تا مبادا با بوالهوسی و مشکلات اقتصادی و نادانی راه غلط و فریب کارانه ای را در پیش بگیرند. تماشاگر هم مطمئن باشد اگر بطور اتفاقی فرزندان همراه شان باشد  شرمنده و متضرر نمی شود. چون در مجموع فیلم هتل، سالم و سلامت است.

 اینکه فیلمنامه از کجا برگرفته شده و چه افرادی در موفقیت کارگردان نقش داشتند و ضعفهای جدی هم بخصوص در بازیگری وجود دارد  جای خود بحث دیگری است.

 واقعا "پژمان جمشیدی"  نابغه ای در  سینمای کمدی ایران است، هر چند گاهی خودش را تکرار می کند . و خانم رامین فر هم هر کجا باشد خوب میدرخشد.