شکست بزرگ صهیونیست ها در باتلاق غزه

گروه جهان الف،   4020901097 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«حصول توافق آتش بس موقت در قالب جنگ غزه، زلزله ای قابل توجه را در اردوگاه صهیونیست ها به راه انداخته است. به عنوان مثال، روزنامه صهیونیستی "معاریو" به صراحت توافق آتش بس موقت با حماس را کابوسی بزرگ برای اسرائیل توصیف کرده که در واقع، تنها گزینه در دسترسِ کابینه اسرائیل بوده است.»

 شکست بزرگ صهیونیست ها در باتلاق غزه

به گزارش الف؛ حصول توافق با محوریت برقراری یک آتش بسِ موقت چهار روزه در قالب جنگ غزه میان حماس و رژیم اشغالگر قدس که با میانجی گری کنشگران بین المللی نظیر دولت های قطر و مصر و آمریکا محقق شده، جدیدترین و مهمترین خبری است که در بحبوحه جنگ غزه شاهد آن بوده ایم. آتش بسی 4 روزه که در قالب آن جدای از تبادل اسرای صهیونیست و فلسطینی، عملیات نظامی ارتش اسرائیل در بخش های مختلف نوار غزه متوقف می شود و جریان ورودِ کمک های بشردوستانه و کالاهای اساسی و سوخت به نوار غزه تسهیل می شود. 

البته توافق شده تا روند ورود این کمک ها پس از توافق 4 روزه نیز ادامه پیدا کند. در این میان، روند رسیدگی به امور مجروحان و شهدای نوار غزه در بحبوحه حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، در دوره مذکور، تسهیل و تسریع خواهد شد. توافق آتش بس موقت میان حماس و رژیم صهیونیستی، بندهای دیگری هم دارد که بر پایه آن ها، روند جنگ و تنش برای دوره ای محدود به نحو قابل توجهی کاهش می یابد. هرچند که شاخه نظامی حماس تاکید کرده که با دقت، حُسن اجرای توافق آتش بس را رصد می کند و در صورت محترم‌شمرده نشدن این توافق از سوی صهیونیست ها، گزینه های خاص و در دسترسش را عملیاتی می کند. 

با این همه، بسیای از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که حصول توافق مذکور، یک پیروزی راهبردی بزرگ و قابل توجه برای جنبش حماس است. 

 جنبش حماس با مقاومت گسترده خود در برابر حملات صهیونیست ها به نوار غزه و متعاقبا تحمیل قواعد و اصول مد نظر خود در قالب توافق آتش بس به دشمنِ صهیونیست، تا حد زیادی توانسته این نکته را برجسته کند که ادعاهای مقام های ارشد سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس مبنی بر کسب پیروزی سریع در معادله جنگ غزه و یا طرح ادعاهایی که سعی در القای وحشت و قدرتنمایی از سوی صهیونیست ها به ملت فلسطین دارند، هیچ ارزشی ندارند و صرفا باید آن ها را در قالب جنگ تبلیغاتی رژیم صهیونیستی در نظر گرفت. 

رژیمی که دهه ها بر پیروزی سریع‌ِ خود در قالب جنگ شش روزه بر چندین ارتش عربی می بالید، اکنون به نحوی جدی در باتلاق غزه گرفتار شده و گزینه های مطلوبی را پیش روی خود نمی بیند. موضوعی که سبب شده تا مقام های ارشد اسرائیلی تا حد زیادی مواضع تند خود را که در ابتدای جنگ غزه و پس از عملیات طوفان الاقصی علیه ملت فلسطین می گرفتند، تعدیل کنند و عینک واقع بینی بر چشم بزنند. 

 حصول توافق آتش بس موقت در قالب جنگ غزه، زلزله ای قابل توجه را در اردوگاه صهیونیست ها به راه انداخته است. در این زمینه، از یک سو مطبوعات اسرائیلی به صراحت، توافق آتش بس موقت با حماس را یک شکست بزرگ برای اسرائیل توصیف کرده اند. مثلا روزنامه "یدیعوت آحارانوت" در مقاله ای تاکید می کند که "اسرائیل چیزی از درایت و فراست یحیی سنوار(رئیس جنبش سیاسی حماس در نوار غزه) نیاموخته است. او در هفتم اکتبر(عملیات طوفان الاقصی) ما را فریب داد و امروز هم طرح خود را هرگونه که می خواهد پیش می برد". به عقیده این روزنامه اسرائیلی، حماس عملا به هر آنچه می خواسته در جریان توافق آتش بس موقت با اسرائیل دست یافته است. 

روزنامه صهیونیستی "معاریو" نیز به صراحت توافق آتش بس موقت با حماس را کابوسی بزرگ برای اسرائیل توصیف کرده که در واقع، تنها گزینه در دسترس کابینه اسرائیل بوده است. از سوی دیگر، چهره های سیاسی مطرح در اراضی اشغالی نظیر "ایتامار بن گویر" وزیر امنیت داخلی رژیم اشغالگر قدس که در دولت ائتلافی نتانیاهو نیز حضوری فعال دارد، به مخالفت جدی با توافق آتش بس پرداخته اند و آن را یک سرافکندگی بزرگ برای اسرائیل توصیف کرده اند. 

از این منظر، بسیاری در عمق اراضی اشغالی، به بُرد بزرگ حماس در چهارچوب توافق آتش بس موقت با اسرائیل اذعان و اعتراف کرده اند. 

و در نهایت اینکه حماس به واسطه حصول توافق آتش بس موقت، عملا این پیام مهم را به جامعه بین المللی رساند که به دنبال احقاق حقوق ملت فلسطین و آزادسازی شماری از زندانیان غیرنظامی فلسطینی است که به ناحق در زندان های رژیم اشغالگر قدس گرفتار شده اند. این جنبش همواره تاکید داشته که با اسرای اسرائیلی، برخورد اسلامی و انسانی انجام می دهد و البته که شماری از اسرای اسرائیلی که پیشتر به دلایل انساندوستانه از سوی حماس آزاد شده بودند نیز این مساله را تایید کرده اند و از برخورد خوب رزمندگان مقاومت با خود خبر داده بودند. 

از این منظر، توافق آتش بس موقت اخیر و تبادل اسرا با رژیم اشغالگر قدس، یک پیروزی اخلاقی بزرگ را نیز برای حماس در بحبوحه جنگ غزه ثبت کرد. موضوعی که در نقطه مقابلِ تصویرسازی های سیاه جریان های سیاسی و رسانه ای صهیونیستی و متحدان بین المللی آن ها از این جنبش است.