تشکیل کمیته رصد اخبار مربوط به انتخابات/ عرضه فیلترشکن موجب تعقیب کیفری است

  4020823103

دادستان کل کشور از تشکیل کمیته تبادل اطلاعات رصد، پایش و انعکاس اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات خبر داد و گفت: همه دستگاه‌های مسئول باید در این زمینه همکاری مناسب را با ستادهای پیشگیری داشته باشند.

تشکیل کمیته رصد اخبار مربوط به انتخابات/ عرضه فیلترشکن موجب تعقیب کیفری است

به گزارش ایرنا از دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی‌آزاد روز سه‌شنبه در سومین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور با اشاره به جنایات بی‌حد و حصر رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم مظلوم و بی‌گناه غزه افزود: رژیم کودک‌کش اسرائیل با این جنایات فجیع به دنبال از بین بردن حماس و ضربه زدن به محور مقاومت است. این در حالی است که حماس صرفا یک گروه یا یک جریان سیاسی نیست بلکه تفکری است که در جان و قلب جوانان و کودکان فلسطینی ریشه دوانیده و نتیجه این تفکر همانا پیروزی و آزادی فلسطین خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وظیفه و رسالت اصلی ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی اشاره‌ای کرد و افزود: همانگونه که در عنوان این ستاد مشخص است یکی از وظایف اصلی آن پیشگیری از بروز تخلفات و جرایم انتخاباتی است.
موحدی آزاد با بیان اینکه اقدام اصلی کاهش و سپس جلوگیری از وقوع جرایم است، گفت: در این راستا باید ستادهای استانی و شهرستانی با ستاد مرکزی هماهنگ باشند و مصوبات ابلاغی را به درستی و در زمان مناسب اجرا کنند.

دادستان کل کشور با تاکید دوباره بر تشکیل مستمر و منظم جلسات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در همه سطوح، گفت: برگزاری منظم و نیز ترتیب اثر دادن به مصوبات این ستاد در پیشگیری از تخلفات انتخاباتی موثر است و در استان‌ها و شهرستان‌هایی که دارای شور و هیجان انتخاباتی بیشتری هستند باید به طور دائم موارد پیشگیرانه رصد و اقدامات لازم انجام شود.

تاکید بر تبیین و توجیه نامزدهای انتخاباتی و کانون‌های هواداری

موحدی‌آزاد گفت: نکته بعدی که لازم است ستادهای پیشگیری در دستور کار خود داشته باشند تشکیل جلسات توجیهی و آگاهی بخشی به تشکل‌ها، گروه‌ها و احزابی است که با هدف فعالیت‌های انتخاباتی ایجاد شده و قصد هواداری از یک نامزد خاص یا یک جریان سیاسی دارند.

دادستان کل کشور افزود: لازم است این گروه‌ها از اکنون رصد و شناسایی شده و با دعوت از آنها و مسئولان هیات‌های اجرایی، قوانین و مقررات انتخاباتی را به اطلاع آنها رسانیده و نسبت به مسائل پیشگیرانه توجیه شوند.

خط قرمز نظام امنیت و آرامش کشور است

دادستان کل کشور با بیان اینکه خط قرمز کشور امنیت و آرامش کشور است، افزود: انتظار این است که همچون گذشته نامزدهای انتخابات و هواداران آنها از خط قرمز نظام که همانا امنیت و آرامش مردم است عبور نکنند و نسبت به مسائل دیگر از قبیل رعایت قوانین و مقررات و مبانی اخلاق انتخاباتی پایبندی خود را حفظ کنند.

وی در ادامه خطاب به نامزدان انتخابات مجلس شورای اسلامی بر لزوم رعایت اخلاق و موازین شرعی هم اشاره کرد و گفت: نامزدها و هواداران آنان همچنان که به الزامات قانونی پایبند هستند باید نسبت به رعایت موارد اخلاق اسلامی و حدود شرعی هم حساسیت داشته باشند.

وی در تشریح این موضوع اظهار داشت: این عزیزان علاوه بر این که باید مراقبت کنند که گرفتار آلودگی‌های اخلاقی همچون تهمت، دروغ و افترا نشوند از هواداران خود نیز بخواهند که به دنبال تخریب و تضعیف رقبا نباشند و فقط به معرفی خود و بیان برنامه‌های خود بپردازند.

موحدی‌آزاد ادامه داد: نامزدهای انتخاباتی سعی کنند با تشریح و تبیین برنامه های خود به دنبال آراء سالم مردمی باشند و تلاش کنند که در یک محیط سالم و با یک رقابت درست قدم به عرصه خدمتگزاری بگذارند.

تاکید بر رصد فعالیت‌های انتخاباتی و برخورد با مرتکبان تخلفات و جرائم

دادستان کل کشور با بیان اینکه تخلفات و جرایمی همچون نشر اکاذیب، تهمت، افترا، دروغ، شایعه‌سازی و تخریب و سخنان چالش‌ساز از جمله مواردی است که در این ستاد رصد خواهد شد، گفت: همه باید بدانند که این موارد علاوه بر اینکه آثار وضعی بر فرد مرتکب دارد بلکه ارتکاب این تخلفات و جرایم مسئولیت قانونی را هم درپی‌خواهد داشت.

وی در تکمیل این تذکر خطاب به اعضای ستاد و دستگاه های امنیتی اطلاعاتی و قضایی انتظامی گفت: همه دستگاه‌های ذیربط باید ضمن رصد فضای رسانه‌ای کشور هرگونه اخبار مهم و حساس و مرتبط را به ستادهای استانی و شهرستانی منعکس کنند تا این موارد رسیدگی شده و در صورت لازم اقدامات قانونی انجام شود.

دستور تشکیل کمیته فضای مجازی و کمیته تبادل اطلاعات انتخابات

دادستان کل کشور در ادامه تشکیل دو کمیته تخصصی را دستور داد و گفت: در راستای انجام بهتر ماموریت‌ها لازم است دو کمیته تخصصی "فضای مجازی" و "تبادل اطلاعات انتخاباتی" در ذیل ستاد مرکزی پیشگیری و رس

یدگی به جرایم انتخاباتی کشور ایجاد شود تا به صورت تخصصی به انجام تکلیف محوله با تشکیل جلسه هفتگی بپردازند.

وی در این رابطه گفت: هدف از تشکیل کمیته تبادل اطلاعات رصد، پایش و انعکاس اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات است که همه دستگاه‌های مسئول باید در این زمینه همکاری مناسب را با ستادهای پیشگیری داشته باشند.

راه‌اندازی و عرضه فیلترشکن ممنوع بوده و موجب تعقیب کیفری است

موحدی‌آزاد به کمیته فضای مجازی هم پرداخت و گفت: در ابتدا باید این نکته را به همه یادآوری کنیم که راه‌اندازی، تولید، عرضه و فروش فیلترشکن ممنوع است و قابلیت تعقیب کیفری خواهد داشت.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: به طور قطع در ایام انتخابات در این رابطه رصد فضای مجازی را با دقت بیشتری دنبال کرده و در صورت مشاهده دستورهای قضایی سریع صادر و با مرتکبان برخورد جدی خواهد شد.

تماس و هر نوع همکاری با شبکه‌های معاند نظام ممنوع و جرم است

دادستان کل کشور اظهار داشت: حسب وظیفه اعلام می‌کنم هرگونه تماس با انگیزه همکاری و همنوایی با شبکه‌های معاند ممنوع است و اینگونه اقدامات جرم تلقی شده و قابل تعقیب قضایی است.

اکثر رد یا عدم احراز صلاحیت‌ها جنبه شکلی دارد

دادستان کل کشور با تاکید بر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی اقدامات توسط متولیان برگزاری انتخابات گفت: تعداد بالای ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی نشان دهنده مشارکت بالا در انتخابات اسفند است. اما لازم است دستگاه‌های مرتبط با این موضوع با اطلاع‌رسانی به‌هنگام در مورد علت عدم احراز و یا رد صلاحیت‌ها، دلایل آن را به نحو مقتضی و حسب مورد به صورت شفاف به اطلاع عموم مردم و نامزدهای انتخاباتی برسانند.

موحدی‌آزاد اظهار داشت: ممکن است عدم احراز صلاحیت و عدم صلاحیت فردی دلایل گوناگون از جمله نقص در مدارک و عدم ثبت نام در موعد مقرر داشته باشد و صرف عدم صلاحیت یا عدم احراز به منزله داشتن پرونده قضایی یا سابقه کیفری و مسائلی از این دست نیست. طبق اطلاع اکثر این موارد جنبه شکلی دارد.