در نشست خبری مشترک با امامعلی رحمان؛ رئیسی: هیچ مانعی در توسعه روابط ایران و تاجیکستان وجود ندارد

  4020817075

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ مانعی برای توسعه روابط ایران و تاجیکستان وجود ندارد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علی رغم آنکه تحت تحریم است، اما ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های گوناگون دارد.

رئیسی: هیچ مانعی در توسعه روابط ایران و تاجیکستان وجود ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی رئیس جمهور تاجیکستان به این کشور سفر کرده است، عصر امروز (چهارشنبه ۱۷ آبان ماه) در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور تاجیکستان، گفت: هیچ مانعی برای توسعه روابط ایران و تاجیکستان وجود ندارد.

وی بیان کرد: پیوند عمیقی بین ایران و تاجیکستان وجود دارد و پیشرفت‌های اقتصادی را به اندازه پیوندهای دو جانبه شاهد نیستیم و باید روابط اقتصادی دو کشور توسعه یابد.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علی رغم آنکه تحت تحریم است، اما ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های گوناگون دارد. ما تهدیدات را به فرصت‌ها تبدیل کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی اشتراکات زیادی با تاجیکستان داریم و صحبت شد که گام‌هایی در عرصه توسعه فرهنگی و زبان فارسی برداریم و در مقابل تهاجم فرهنگی غرب باید داشته‌های فرهنگی خود را که سرمایه ماست، حفظ کنیم.

رئیسی اظهار داشت: در حوزه تجاری و اقتصادی ظرفیت‌های خوبی بین دو کشور است. ما نسبت به مردم افغانستان دغدغه داریم و معتقدیم که بعد از دو دهه اشغال توسط آمریکا، حق آنان است که رشد و پیشرفت داشته باشند. معتقدیم آینده درخشانی می‌تواند در انتظار مردم افغانستان باشد و ایران و تاجیکستان نسبت به مردم افغانستان بیش از دیگر کشورها دغدغه دارند.

وی تاکید کرد: در حمایت از مردم فلسطین نگاه مشترکی داریم. داغی بر دل همه مسلمانان در جهان درباره سرنوشت مردم فلسطین وجود دارد و فلسطین مساله بشریت و جهان اسلام است و نمی‌توانیم از مساله فلسطین بگذریم. نسل کشی و کودک کشی در غزه باید به سرعت پایان یابد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این اقدامات صهیونیست‌ها با حمایت آمریکا و کشورهای غربی انجام شده است، گفت: امیدواریم این حرف و خواست مردم جهان را سازمان‌های بین المللی بشنوند و هر چه زودتر به این ظلم آشکار علیه مردم فلسطین پایان دهند. محاصره غزه باید به پایان برسد.

رئیسی اظهار داشت: امروز اراده مسئولان عالی ایران و تاجیکستان آن است که روابط دو کشور باید در همه ابعاد توسعه یابد. یک بار دیگر از رئیس جمهور و دولت تاجیکستان کمال تشکر را دارم.

استقبال امامعلی رحمان از افزایش تبادلات تجاری بین ایران و تاجیکستان

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در ابتدای این نشست خبری تاکید کرد: از گسترش همکاری‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کنیم

وی با بیان اینکه امضای اسناد دوجانبه بین ایران و تاجیکستان در حوزه‌های مختلف، سطح همکاری‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: زمینه‌های مشترک تاریخی باعث گسترش همکاری‌ها بین دو کشور می‌شود.