استاندار قزوین: زنگ خطر آب در قزوین به صدا درآمده است

  4020807081

استاندار قزوین گفت: امروز زنگ خطر آب به صدا درآمده است و استان نسبت به طرح‌هایی که بهره‌وری مناسبی از آب نداشته باشد، اقبالی نشان نخواهد داد.

محمدمهدی اعلایی یکشنبه ۷ آبان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قزوین، اظهار کرد: نگاه به موضوعات توسعه‌ای نباید بخشی باشد و باید با نگاه فرابخشی به سمت پیشرفت و تعالی استان حرکت کرد.

 وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی استان قزوین باید بازبینی مجدد با نگاه توسعه‌ای صورت بگیرد، ادامه داد: خیلی از توسعه‌های عمودی و افقی کشاورزی منطبق با منافع عمومی استان و مردم نیست که این حوزه باید اصلاح شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: به طور مثال استان برای تأمین آب جهت تولید ذرت علوفه‌ای دچار زحمت‌های زیادی می‌شود و این ذرت با مصرف آب زیادی تولید و در اختیار دامداری‌ها قرار می‌گیرد، در حالی که این واحدها به ویژه واحدهای بزرگ مقیاس در برابر مصارف بالایی که دارند، در ایجاد ارزش افزوده، درآمد و اشتغال کمک آنچنانی را به استان نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه توسعه باید منطبق بر شرایط استان شکل بگیرد،  تصریح کرد: البته در تصمیم‌گیری‌ها موضوع امنیت غذایی هم لحاظ می‌شود، در این زمینه باید با نگاه فرابخشی مزایا و معایب موجود به صورت دقیق بررسی شود و نگاه بلند مدت و کلان حاکم باشد.

استاندار قزوین افزود: استان قزوین در بسیاری از موضوعات از جمله معدن و خدمات دارای ظرفیت‌های متعددی است که نسبت به آن‌ها غفلت شده است و ما باید در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای به این حوزه‌ها که آورده اقتصادی بسیار بالایی دارند توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فضای اقتصادی امروز دولت اینگونه نیست که برای توسعه یک کار غیر توجیه‌دار اقتصادی یارانه بدهد، گفت: امروز زنگ خطر آب به صدا درآمده است و استان نسبت به طرح‌هایی که بهره‌وری مناسبی از آب نداشته باشد، اقبالی نشان نخواهد داد.

استاندار قزوین با بیان اینکه بازار آب باید در موضوعات کشاورزی مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد، بیان کرد: برای بهره‌وری هرچه بیشتر از منابع آب باید تمامی مدیران از جمله آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی بر موضوع «بازار آب» تمرکز کنند چراکه تنها راه احیای دشت قزوین راه اندازی و اجرای مناسب بازار آب است و عدم استفاده بهینه از آب به طور قطع مخاطراتی را ایجاد خواهد کرد.

نماینده عالی دولت در استان قزوین اظهار کرد: موضوع زمین و آب از کانون‌های فسادخیز استان است و مجموعه مدیریتی استان برای جلوگیری از بروز فساد در این حوزه برنامه‌ریزی جدی دارد، طبیعی است که چه در حوزه زمین چه در حوزه آب به هر میزان که به دنبال ساماندهی برویم به طور قطع رگه‌های فساد کمتر شده و با اقدامات دست‌اندرکاران شاهد فضای شفاف و سالمی خواهیم بود.