نقابی که از صورت اسراییل کنار رفت!

گروه جهان الف،   4020729129 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

وقتی ملت فلسطین به صورت مسالمت آمیز نمی تواند حقوق خود را استیفا کند، راهی جز به دست گرفتن اسلحه برای آن و دفاع از حقوقش در برابر اشغالگران صهیونیست باقی نمی‌ماند. از این منظر، هر چه مقاومت و ملت فلسطین از نظر اقناعی وضعیت خوبی در برابر اشغالگری و رویه های نامشروع رژیم اسرائیل دارند(به ویژه از منظر افکار عمومی بین‌المللی)، صهیونیست ها با چالش های عدیده و بحران های جدی در این رابطه مواجه هستند.

نقابی که از صورت اسراییل کنار رفت!

به گزارش الف؛ این روزها و همزمان با تشدید جنایت های رژیم اشغالگر قدس علیه مردم فلسطین و به طور خاص نوار غزه، شاهد شکل گیری سیلی از اعتراضات و ابراز محکومیت های گسترده علیه این رژیم در عرصه بین المللی هستیم. جدای از کشورهای اسلامی و عربی و البته ملت های آزاده در اقصی نقاط جهان، پایتخت های اروپایی نظیر لندن، پاریس، آمستردام، برلین و همچنین شهرهای مختلف آمریکا نظیر واشینگتن دی سی، نیویورک، شیکاگو و حتی مردم استرالیا در قاره اقیانوسیه، همه و همه یک صدا مظلومیت مردم فلسطین را فریاد زده و خواستار متوقف شدن جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین شده اند. 

در این میان، نکته قابل تامل اینکه بر اساس گزارش های مختلف، در مثلا کشورهای اروپایی، اغلب دولت های آن‌ها، محدودیت های عدیده ای را بر تظاهرات شهروندان خود در اعلام حمایت از مردم فلسطین وضع می کنند با این حال، حامیان رژیم صهیونیستی آزادانه دست به تجمع می زنند و با محدودیتی هم رو به رو نیستند. 

جالب اینکه حمایت از فلسطین در دانشگاه های مطرح آمریکایی نظیر دانشگاه هاروارد به قدری قابل توجه بوده که "ران دی سانتیس"، یکی از نامزدهای اصلی حزب جمهوریخواه جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، با اشاره به برگزاری تجمعات مختلف در دانشگاه های آمریکایی در حمایت از ملت فلسطین گفته است که این موضوع از یک مشکل ساختاری در دانشگاه های این کشور حکایت دارد و پلیس و نهادهای امنیتی آمریکا باید هر چه سریعتر با برگزاری یکچنین تجمعاتی برخورد و سازمان‌دهنگان آن ها را بازداشت کنند. 

وی تصریح کرده که برگزاری اعتراضات گسترده در همبستگی با ملت فلسطین، رویدادی بی سابقه در تاریخ آمریکا است که حتی در بحبوحه جنگ جهانی دوم نیز که ژاپن به آمریکا حمله کرد، این کشور(آمریکا) شاهد برگزاری یکچنین پدیده ای نبوده است. در این نقطه، یک سوال عمده و محوری مطرح می شود: علل و محرک های اصلی خروش مردم جهان در حمایت از ملت فلسطین چیست؟ 

به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش بایستی ۲مولفه عمده و محوری را مد نظر داشت. 

آشکار شدن چهره بدون روتوشِ صهیونیست ها

رژیم صهیونیستی چندین دهه است که از یک الگوی تکراری در لاپوشانی جنایات خود علیه ملت فلسطین استفاده می کند. در این راستا، این رژیم به بهانه های واهی و با نقض گسترده حقوق بشرِ ملت فلسطین، هر گونه فشار سیستماتیک، شکنجه، ستم و نسل کشی را علیه فلسطینی ها و در قالب بهانه های مختلف تحمیل می کند و در نقطه مقابل، با بهره گیری از ظرفیت های گسترده رسانه ای خود و حمایت های قابل توجه جریان های سیاسی و رسانه ای غربی از خودش، اقدام به لاپوشانی آن ها و حتی طرح ادعاهای عجیب و غریب علیه ملت فلسطین و مقصر نشان دادن آن ها می کند. 

در این چهارچوب، صهیونیست ها سال هاست که سعی داشته اند تا تصویری تاریک و غیرانسانی و البته دروغین را از ملت و مقاومت فلسطین به افکار عمومی جهان ارائه کنند و راه را برای رویه های آپارتاید گونه خود علیه ملت فلسطین هموار سازند. با این حال، چالش جدی که اکنون آن ها خود را با آن موجه می بینند این است که توسعه فناوری های ارتباطی و رسانه ای(و البته قوی تر شدنِ قدرت رسانه ای جریان مقاومت) سبب شده تا روایت ها و واقعیت های حقیقی معادله فلسطین و آن جنبه هایی که صهیونیست ها مایل به افشای آن ها نزد افکار عمومی بین المللی نیستند، به سمع و نظر مردم جهان برسد و نفاق و دورویی صهیونیست ها و جریان های رسانه ای و سیاسی متحد آن ها، تا حدی زیادی آشکار شود. معادله‌ای که در کلیت خود موجب خروش مردم جهان در حمایت از ملت فلسطین و مظلومیت آن ها و اعتراض به رویه‌های نژادپرستی و آپارتایدی اشغالگرانِ صهیونیست شده است. 

مساله ای که در مدت اخیر به طور خاص نمودهای عینی خود را در قالب حمله وحشیانه و غیرانسانی صهیونیست‌ها به بیمارستان المعمدانی غزه  یا طرح ادعای دروغین مبنی بر سربریده شدنِ کودکان و نوزادان ساکن در اراضی اشغالی به دست رزمندگان مقاومت فلسطین(موضوعی که حتی خود صهیونیست ها هم آن را رد کردند و بر دروغ بودنِ آن صحه گذاشتند) نشان داده است. 

بن‌بست اقناعیِ غرب در مساله فلسطین

یکی دیگر از مولفه هایی که در نوع خود اعتراضات گسترده بین المللی علیه صهیونیست ها و اعلام همبستگی فراگیر مردم جهان با ملت فلسطین را سبب شده، بن بستِ عمیق اقناعی دولت های غربی در مواجهه با مساله فلسطین است. 

اکنون چه دولت ها و چه تئوریسین های غربی هیچ پاسخ قانع کننده ای را به افکار عمومی خود ندارند که توضیح دارند چرا ملت فلسطین پس از بیش از هفت دهه اشغال سرزمینشان، هنوز از کوچکترین امکانات یک زندگی ساده برخوردار نیستند و صهیونیست ها به راحتی آب، برق، و جریان واردات مواد غذایی و دارویِ آن ها را قطع و به صورت 24 ساعته محلِ زندگیشان را بمباران می کنند. 

جهان غرب عملا هیچ پاسخ برای این سوال ندارد که چرا رژیم اشغالگر قدس به هیچیک از تعهدات خود در قبال ملت فلسطین پایبند نبوده و برخلاف تمامی معاهدات و توافقات بین المللی، اقدام به توسعه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود در کرانه باختری و یا هتک حرمتِ مکرر مسجدالاقصی می کند؟ 

رویه هایی که در یک سال اخیر و با بازگشت نتانیاهو و جریان های تندرو و افراطی متحد به قدرت، سرعت و قدرت بیشتری نیز پیدا کرده اند. از این منظر، وقتی ملت فلسطین به صورت مسالمت آمیز نمی تواند حقوق خود را استیفا کند، راهی جز به دست گرفتن اسلحه برای آن و دفاع از حقوقش در برابر اشغالگران صهیونیست باقی نمی‌ماند. از این منظر، هر چه مقاومت و ملت فلسطین از نظر اقناعی وضعیت خوبی در برابر اشغالگری و رویه های نامشروع رژیم اسرائیل دارند(به ویژه از منظر افکار عمومی بین‌المللی)، صهیونیست ها با چالش های عدیده و بحران های جدی در این رابطه مواجه هستند.