واکنش سازمان ملل به ممنوعیت حضور ورزشکاران محجبه فرانسوی در المپیک پاریس

  4020704123 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از آنکه فرانسه حضور ورزشکاران زن محجبه در بازی‌های المپیک سال آینده را به نام سکولاریسم منع کرد، سازمان ملل متحد بر مخالفت اصولی خود با تحمیل یا ممنوعیت پوشش خاصی به زنان تاکید کرد.

واکنش سازمان ملل به ممنوعیت حضور ورزشکاران محجبه فرانسوی در المپیک پاریس

به گزارش شفقنا، آرتی نوشت: «مارتا هورتادو»، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر امروز سه‌شنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی سازمان ملل متحد در ژنو گفت: «به طور کلی، کمیساریای عالی حقوق بشر معتقد است که هیچکس نباید به زنان دیکته کند که چه چیزی باید یا نباید بپوشند.»

هورتادو یادآور شد که «کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان همه طرف‌ها – در این مورد فرانسه – را موظف می‌کند تا تمام اقدامات لازم را برای اصلاح هر مدل اجتماعی یا فرهنگی بر اساس ایده فرودستی یا برتری یک جنسیت بر دیگری انجام دهند.»

وی تاکید کرد: این اعمال تبعیض‌آمیز می‌تواند پیامدهای زیانباری داشته باشد، به همین دلیل است که طبق استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر، محدودیت‌های تحمیلی بر اظهارنظر درباره مذاهب یا عقاید، مانند انتخاب لباس، تنها در شرایط بسیار خاص و متناسب برای حل نگرانی‌های مشروع در مورد امنیت عمومی، نظم عمومی، سلامت عمومی و یا اخلاقیات قابل قبول است.

وزیر ورزش فرانسه پیشتر تاکید کرده بود نمایندگان هیات‌های ورزشی ما در تیم‌های فرانسوی بازی‌های المپیک پاریس، حجاب نخواهند داشت.

وی نیز همچون وزیر آموزش ملی و جوانان فرانسه که ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس این کشور را در راستای سیاست سکولاریسم دولت تفسیر کرده بود، این اصل را مبنای تصمیم‌گیری وزارت ورزش فرانسه در بازی‌های المپیک سال آتی که در تاریخ ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴ میلادی (پنجم تا بیست و یکم مرداد ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد، اعلام داشت.

وزیر ورزش فرانسه تاکید کرد: این به معنای ممنوعیت هر گونه تبلیغ دینی و بی‌طرفی مطلق خدمات عمومی است. نمایندگان هیات‌های ما در تیم‌های فرانسوی حجاب نخواهند داشت.