۸۰ درصد آمبولانس‌های همدان فرسوده هستند

  4020703071

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در حال حاضر ۱۰۳ آمبولانس در استان همدان وجود دارد که ۸۰ درصد آنها فرسوده است که این مورد خدمات‌رسانی مطلوب را با مشکل مواجه می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، محمدرضا شکوهی ظهر امروز در گردهمایی پرسنل اورژانس پیش‌بیمارستانی شهرستان نهاوند اظهار کرد: استان همدان یکی از محورهای اصلی تردد غرب کشور است که سالانه به ویژه در ایام اربعین با حجم بسیار بالای تردد وسایل نقلیه روبروست.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم این استان را با توجه به وجود دو محور ارتباطی همدان به اسدآباد و نهاوند به کرمانشاه  به عنوان مسیرهای اصلی زائرین اربعین، به عنوان استان هدف معرفی کنیم تا بتوان پتانسیل‌های موجود آن را در داخل خود استان استفاده کرد.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان به حجم بالای تماس‌های تلفنی با این مرکز اشاره کرد و گفت: به طور میانگین در طول یک سال ۲۹۰ هزار تماس تلفنی با اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی برقرار می‌شود که البته با توجه به کمبود آمبولانس نمی‌توان برای همه آنها ماشین اعزام کرد.

وی با بیان اینکه برای اعزام آمبولانس بیماران تریاژ شده و سپس بر اساس اولویت ماشین اعزام می‌شود گفت: از مجموع ۲۹۰ هزار تماس تلفنی سالانه ۶۸ هزار مورد اعزام وجود داشته که ۷۵ هزار بیمار توسط آنان به بیمارستان منتقل شده است.

شکوهی افزود: در حال حاضر ۶۶ پایگاه اورژانس در سطح استان وجود دارد که ۴۰ مورد آن جاده‌ای ، ۲۵ مورد شهری و یک مورد پایگاه هوایی هستند که تمام خدمات آنها رایگان است.

وی با بیان اینکه هزینه انتقال هر مصدوم از شهرستانها به مرکز استان ۱۰۰ میلیون تومان است که تمام آن توسط دانشگاه پرداخت می‌شود گفت: طی یک سال گذشته ۶۶۳ ماموریت هوایی در سطح استان داشتیم که نزدیک به ۸۰۰ مصدوم را به طور رایگان به همدان انتقال داده‌اند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی علوم پزشک همدان افزود: با توجه به هزینه بالای انتقال مصدومین از خیران می‌خواهیم که در این حوزه ورود داشته باشند.

وی از لزوم توسعه پایگاه‌های اورژانس در سطح استان خبر داد و گفت: ما در سال گذشته مجوز راه‌اندازی هفت پایگاه را در سطح استان گرفتیم که با توجه به محدودیت اعتباری و به ویژه آمبولانس فقط توانستیم یک مورد را به بهره‌برداری برسانیم.

شکوهی از کمبود پرسنل متخصص در مراکز اورژانس استان خبر داد و گفت: درحال حاضر ۴۹۹ پرسنل عملیاتی در مراکز فوریت‌های پزشکی استان وجود دارد که با توجه به استاندارد این مراکز ما به ۶۳۰ نیروی دیگر  برای مراکز اورژانس پیش‌بیمارستانی نیاز داریم.

وی همچنین از تلاش برای تجهیز مراکز اورژانس پیش بیمارستانی استان به موتورلانس خبر داد و گفت: در حال حاضر چهار موتورلانس در اورژانس شهرستان‌ها استفاده می‌شود که قرار است  پنج دستگاه جدید اختصاص داده شود.

وی گفت: شهرستان نهاوند با توجه به اینکه سومین شهر بزرگ استان است در اولویت دریافت موتورلانس قرار دارد.