چند سوال درباره یک موضوع بی اهمیت!

حسین علی زاده، گروه اقتصادی الف،   4020608054 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند سوال درباره یک موضوع بی اهمیت!

صبح امروز که رفتم ۱۰ عدد تخم مرغ بخرم طبق عادت پرسیدم چقدر شد؟ شاگرد کم سن و سال مغازه گفت تخم مرغ شده دانه ای۵۵۰۰!

با تعجب گفتم تا هفته قبل که ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان بود! در این لحظه اوستا آمد و گفت: نه بابا چه خبره ۵۰۰۰ تومن!

گفتم چرا گران شده؟ گفت خب اربعین می فرستند کربلا و به ما کمی گران تر می فروشند!!

گفتم یعنی همه جا همین قیمت است؟ گفت بله! 

با تردید پول را پرداختم و بیرون آمدم. در مسیر در یک سوپرمارکت دیگر قیمت گرفتم. او گفت ۴۵۰۰. گفتم چرا گران شده او هم گفت که گفته اند برای اربعین می فرستند به کربلا! گفتم چرا پس بعضی ها ۵هزار تومن می فروشند گفت خب شاید خرج شان بالاست!! 

دو نکته ظاهرا بی اهمیت ولی خیلی مهم در همین گفتگوهای ساده وجود دارد:

اول اینکه فارغ از این افزایش تدریجی و ظاهرا بی اهمیت که رفته رفته تثبیت می شود تولیدکنندگان محترم تخم مرغ به هر بهانه ای ولو بی ربط ( مثل زیارت اربعین) مترصد افزایش قیمت هستند. مگر چه نسبتی از جمعیت این کشور به زیارت اربعین میروند؟! قبل از این زیارت آنها در داخل کشور تخم مرغ نمی خوردند؟! 

ممکن است بگویید تولیدکنندگان فقط برای زوار ایرانی صادر نمی کنند. جمعیت زیاد حاضر در عراق بازار خوبی است و آنها ترجیح می دهند برای آنجا تولید کنند. در پاسخ باید گفت این معادله درباره همه کالاهای صادراتی همیشه برقرار بوده که این صادرات نباید به قیمت کمبود داخل تمام شود. 

نکته مهم دیگر اینکه این وضعیت ظاهرا برای فروشندگان هم خیلی خوشایند است تا مثل تولیدکنندگان در غیاب نظارت ضعیف و فرهنگ غلط اقتصادی جا افتاده در این سال ها ( هر چه عرضه اش کم شد ولو به مقدار اندک، پس حق داریم قیمتش را بالاتر ببربم!) هر طور که دلشان می خواهد عمل کنند! 

من البته خریدم را پس دادم تا آقای فروشنده به دیگران ۵ هزار تومان نفروشد اما هنوز پاسخی برای این سوال هایم ندارم و البته امیدی هم ندارم که مسوول مربوطه وقت گرانبهایش را صرف پاسخ دادن به این مسایل بی اهمیت در زندگی روزمره کند. شاید او  به چیزهای های مهمتری می اندیشد!