ساخت رنگی که توانایی منعکس کردن گرما را دارد

  4020605002 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پژوهشگران دانشگاه استفورد موفق به تولید رنگی شدند که اشعه فروسرخ را از خود عبور نمی دهد.

ساخت رنگی که توانایی منعکس کردن گرما را دارد

به گزارش فارس به نقل از ساینس آلرت، پژوهشگران دانشگاه استنفورد توانستند رنگ جدیدی را برای نقاشی تولید کنند که علاوه بر کاهش جذب گرما در تابستان می تواند به حفظ گرما در فصول سرد سال نیز کمک کند. این رنگ می تواند تا 80 درصد از اشعه فروسرخ آفتاب را منعکس کند. این اشعه به صورت گرما جذب ساختمان ها شده و باعث گرمای محیط می شود اما در صورتی که از این رنگ جدید استفاده شود میزان جذب اشعه فروسرخ به یک دهم کاهش پیدا می کند. گفتنی است که استفاده از این رنگ در داخل ساختمان ها نیز باعث حفظ گرما در منازل خواهد شد.

محققان دانشگاه استنفورد در آزمایش خود متوجه شدند که برای خنک سازی محیطی که از این نوع رنگ در آن استفاده شده است حدود 21 درصد انرژی کمتری استفاده می شود و برای گرم کردن آن محیط نیز 36 درصد انرژی کمتری مصرف خواهد شد.

رنگ جدید ساخته شده توسط دانشگاه استنفورد فقط محدود به سفید نبوده و رنگ هایی نظیر آبی، قرمز، زرد، سبز، نارنجی، بنفش و خاکستری را نیز شامل می شود. رنگ تولید شده در این دانشگاه از دو لایه تشکیل شده است که لایه اول به عنوان بازتاب دهنده عمل خواهد کرد و در آن از ذرات آلومینیوم استفاده شده، در لایه دوم نیز ترکیبی شبیه به آینه وجود دارد که باعث بازگشت اشعه تابیده شده به رنگ خواهد شد.