روایت جالب مخبر از اعتراضات سال گذشته/ انتقاد عطریانفر از رهبران اصلاحات/ رویکرد امروز دشمن از نگاه معاون اژه‌ای

  4020516058 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت جالب مخبر از اعتراضات سال گذشته/ انتقاد عطریانفر از رهبران اصلاحات/ رویکرد امروز دشمن از نگاه معاون اژه‌ای

روایت جالب مخبر از اعتراضات سال گذشته

به گزارش مهر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در آئین گرامیداشت روز خبرنگار گفت: در پایان سال ۱۴۰۱ تورم در حد تورم سال ۱۴۰۰ نگه داشته شد. در یکی از مناسبت‌های مذهبی که روز شنبه و تعطیل بود، قیمت ارز در نزدیک نیمه شب در حدود ۱۲ دقیقه، حدود ۱,۵۰۰ تومان اضافه شد، نه ارزی وارد شده بود نه اتفاق خاصی افتاده بود. دولت طی این مدت به لحاظ عملیاتی موفق بوده است.

وی با بیان اینکه در سه کشور که توافق به خوبی انجام شده بود، بعد ۲۴ ساعت توافقات لغو شد، افزود: در برخی کشورها توافق انجام شده تا ارز وارد کشور شود و ۲۴ ساعت بعد از توافق نماینده آمریکا توافقات را به هم زد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در شهریور با اغتشاشات مواجه شدیم، در تاریخ کشوری را سراغ دارید که ۵۰ هزار نفر را از کشوری دیگر بردارند و به کشوری دیگر ببرند و پول هتل و غذای آنها را بدهند تا علیه آن کشور اغتشاش کنند؟ کشورهای غربی تمام خواننده‌های دنیا را جمع کردند و با چندین میلیون دنبال کننده، علیه جمهوری اسلامی همخوانی کردند.

وی افزود: آمریکایی‌ها یک جا ۵۰ و جای دیگر ۳۵۰ میلیون دلار برای تقابل رسانه‌ای با ایران هزینه کردند ولی دولت سیزدهم با آرامش و قوت شرایط را کنترل کرد. آخرین هجمه آنها این بود که تمام رسانه‌هایی که برای به خیابان آوردن مردم در ایام اغتشاشات بسیج کردند ولی توفیق نیافتند را روی ارز تجمیع کردند. دشمنان کمر همت را بسته بودند تا نرخ ارز را به ۷۰ یا ۸۰ هزار تومان برسانند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: برای سه دهک جامعه کالابرگ را راه‌اندازی کردیم تا ارزاق را با قیمت مناسب تهیه کنند. کاش لیستی از کارها و اقدامات دولت در نفت پتروشیمی کشاورزی و معدن و دریا و دیجیتال را برایتان می‌خواندم اما ساعت‌ها زمان‌می برد. باید دلمان قرص باشد و همت کنیم و نعمت‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم، مردم عزتمندی داریم و باید با عزت زندگی کنند.

***

انتقاد عطریانفر از رهبران اصلاحات

محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران درباره وضعیت کنونی اصلاح‌طلبان به سازندگی گفت: «از روزگاری که پیروزی به آنها پشت کرد، رهبران اصلاحات متاسفانه نفهمیدند دستاوردهای گذشته چقدر ارزشمند و مهم بوده و برایش چه بسیار زحمت کشیده شده است.

کسی ارزش کار سیاسی خود را می‌داند که پخته‌خواری نکرده باشد و به پای هر دستاوردی زحمات خود را بتواند ترسیم کند و بگوید که برای این دستاوردها به چه میزان هزینه داده است. عموم دوستان در حوزه اصلاحات سوار اسب پیروز بوده‌اند.

جامعه در قبال مطالبه‌ای  داشت  و بسیاری از ما بر موج آن مطالبه سوار شدیم در حالی که برای آفرینش مطالبه ملی و پاسخگویی بدان مسئولیت آنچنانی ایفا نکردیم...

واقعیت این است که برای یک کار ماندگار سیاسی نباید عرصه را خالی کرد و دچار انفعال شد. باید استراتژی داشت. این باور را نداشته نباشیم که گوشه‌ای نشسته و مترصد پیروزی تا بر موج آن سوار شویم.

سال ۸۴ خدمت حضرت آقای خاتمی تاکید شد که امروز تکلیف شما نسبت به دورانی که در قدرت بودید، بیشتر است و به خاطر پرچم‌داری اصلاحات در این مقطع تاریخی از شما توقعاتی می‌رود. اگر امروز از ناحیه نیروهای داخلی مورد اهتمام و احترام هستید، کمر همت را ببندید و پرچم‌داری اصلاحات را مجدانه به رسمیت بشناسید و در رفت و شد با نیروهای رقیب و حاکمیت به سمت دستاوردهای بیشتر گام بردارید.

از آن تاریخ تا به امروز ظرف دو دهه واقعیت این است که اقدام درخور و شایسته‌ای انجام نشده که با همبستگی و تقویت روزآمد، نیروهای درون اصلاحات را به نقطه امیدبخشی برسانیم و روزبه‌روز در اثر بی‌تدبیری دچار ریزش شدیم و این انفعال، بدنه اصلاحات را به خود گرفتار کرده است...

سیاست یک حزب موفق و قدرتمند باید به مردم و توده‌ها نشان دهد که تلقی، تفکر و میل به براندازی که در دلهای نقش بسته در نهایت به زیان کشور است.

باید بپذیرید که براندازی و شورش و قیام علیه نظم مستقر، اگرچه در گام اول خوشایند باشد اما در دراز مدت زیرساخت‌هایی که به نفع مردم کار می‌کند را از بین می‌برد. باید مردم را به این قانع کرد که قانونمند، مطالبه‌گر باشند.

جامعه باید قدرت مطالبه‌گری از دولت را داشته باشد. سیاست استیضاح دولت توسط مردم را باید تفهیم کرد. این نقشی است که احزاب باید عملی کنند. متاسفانه به دلیل ضعف‌ها و انفعالی که به وجود آمده، احزاب فکر می‌کنند که مردم هر چیزی را خواستند و باید با آنها هم‌سویی سویی کنیم، مردم تاجی به سر ما می‌گذارند. نخیر مردم تاجی به سر شما نخواهند زد.

ضمن اینکه شما تکلیف ملی خودتان را انجام نمی‌دهید، احزاب از باب اینکه فهم بیشتری نسبت به توده‌ها دارند، مسئولیت دارند، صحیح را از ناصحیح تشخیص دهند و به مردم هم بگویند. اگرچه قرار نیست تحکم کنند و دیکتاتوری نشان دهند.»

انتقادات تند از سران جبهه اصلاحات در روزنامه اصلاح طلب

مهدی شیرزاد در شرق نوشت: «سخنگوی جبهه اصلاحات در مصاحبه‌ای گفت: «جبهه اصلاحات ایران همچنان درباره انتخابات هیچ توصیه‌ای ندارد». بعید می‌دانم تا پایان انتخابات نیز جبهه اصلاحات حرفی بیش از این داشته باشد. پرسش اینجاست که این جبهه اساسا برای چه تشکیل شده است؟ خب اگر قرار است اول و آخرش توصیه و حرفی برای مردم نداشته باشیم، پس برای چه کار سیاسی می‌کنیم و تشکیلات و جبهه تشکیل می‌دهیم؟ وقتی توصیه‌ای نداریم، برای چه باید از جامعه انتظار داشته باشیم که مرجعیت سیاسی ما را بپذیرد؟

این موضع، خروجی جمعی است که بعید می‌دانم فردی زیر 40 سال در آن باشد. افراد 40 تا 50 ساله، احتمالا بیش از انگشتان یک دست نیستند و بقیه، پیرمردان و پیرزنانی هستند که نام آنها را «نسل خسته» می‌گذارم...

امروز، افرادی برای جریان اصلاحات تعیین تکلیف می‌کنند که درآمدی بیش از حقوق بازنشستگی‌شان دارند. خانه‌هایشان را خریده‌اند. پسرانشان را زن داده‌اند. دخترانشان را شوهر! آینده‌شان همین حالی است که در آن هستند! ظاهرا آینده دیگران هم برایشان اهمیتی ندارد!

برخی‌شان در باغ و ویلایشان در کیش و شمال و دماوند، به شکل آنلاین به گعده‌ها و جلسات سیاسی‌شان متصل می‌شوند و برای ما و فرزندان و آینده‌مان تصمیم می‌گیرند! ناگفته و نانوشته، جوری تصمیم گرفته می‌شود که عملا ما ارث‌بران اختلافات و کینه‌های آنها با دوستان و هم‌رزمان و انقلابیون سابق در دیگر گروه‌ها و جناح‌های سیاسی شویم.

بی‌شک، اختلافات سیاسی را نمی‌توان به رقابت‌ها و کینه‌ورزی‌های شخصی تقلیل داد. اما به ارث بردن و گذاشتن آنها را می‌توان به پرسش گذاشت. اگر سلامت و سن بزرگواران اجازه می‌داد که باز هم کاندیدا شوند و وزیر و وکیل شوند، دور از ذهن نمی‌نماید که انتخابات، این‌قدرها هم بسته و بد نمی‌بود!

خلاصه کنم: سیاست‌ورزی امروز نسل خسته از سر شکم‌سیری است که آن را در زرورقی به نام سرمایه اجتماعی و حفظ آن می‌پیچند و به نسل پس از خود، غالب و قالب می‌کنند! یکی از مشکلات ما این است که عالم را صرفا بر مدار خود می‌بینیم و تاریخ را نیز منحصر در عمر خود تصور می‌کنیم. به لطف خدا، ایران پابرجاست و باید برای نسل‌های پس از نسل خسته باقی بماند!

20، 30، 50 و حتی 100 سال در مقیاس تاریخی به درازای تاریخ ایران، زمان زیادی نیست! دموکراسی و پیشرفت و رفاه با استمرار و پافشاری در جوامع حاصل شده‌اند، نه با قهر و تحریم و انفعال و دعوت به سکوت و خانه‌نشینی! منکر شکست‌ها و تلخی‌ها و بن‌بست‌ها و صخره‌های ستبر نیستم! اما دلیل قانع‌کننده‌ای هم بر اشتباه‌بودن مسیر طی‌شده و پافشاری بر رفرم پارلمانتاریستی ندیده و نشنیده‌ام! آن هم در زمانی که راه‌های جایگزین، مبهم‌تر و ناروشن‌تر و پرمخاطره‌ترند یا از مقدورات نسل خسته و شرایط کشور به دورند!»

گفتنی است اعلام این مواضع از سوی دو تن از فعالان جوان و پیشکسوت اصلاح طلب نشان‌دهنده آن است که امیدهایی به خروج اصلاح‌طلبان از انفعال وجود دارد و چراغ فعالیت سیاسی در بین ایشان همچنان سوسو می‌زند.

***

پرسش‌های روزنامه اصولگرا درباره لایحه جدید حجاب

فرهیختگان با طرح پرسش‌هایی درباره لایحه عفاف و حجاب نوشت: «یکی از تعابیری که جریان اپوزیسیون انقلاب اسلامی از 88 به بعد به کار برد و در ماجراهای پاییز سال قبل با شدت بیشتری استفاده می‌کرد، ایده افول هژمونی و آغاز سلطه بود، به یک معنا پایان قدرت نرم و سرمایه اجتماعی و آغاز مواجهه سخت.

هرچند مثال‌های متعددی مثل اربعین، غدیر و... در رد این ایده وجود دارد اما آیا فرامتن چنین قانونی چراغ سبز به این ایده اپوزیسیون نیست؟ آیا با تصویب چنین طرحی مهر تثبیت بر آن ایده مردود نمی‌زنیم؟...

تاکید بر بازدارندگی با ترساندن از ارقام سنگین به‌عنوان دال مرکزی لایحه می‌تواند منجر به سیاسی‌تر شدن بد‌پوشش‌ها شود. فردی که حاضر باشد برای بدپوششی هزینه اقتصادی و غیراقتصادی بدهد به‌سرعت رادیکال می‌شود و بعد از مدتی شما شاهد یک جمع کم‌تعداد اما هزینه‌داده و تندرو خواهید بود که چیزی برای از دست دادن ندارند و تا ته خط رفته‌اند.

این اقدام درمجموع باعث تبدیل یک مساله فرهنگی-اجتماعی به یک معضل سیاسی-امنیتی می‌شود. بازدارندگی با ترساندن اقتصادی یا ایده «النصر بالرعب» سرجمع یعنی تشکیل یک جبهه مقاومتی سنگین علیه ارزش‌های دینی و این نتیجه مواجهه غیر فرهنگی با یک پدیده فرهنگی است...

بخشی از این قانون روی مواجهه مردم با مردم استوار است. کنار کشاندن پلیس از معرکه برخورد با مردم اقدام درستی است اما تقابل مردم با مردم چطور؟

مواجهه راننده تاکسی با مسافر، تورلیدر با گردشگر و... احتمالا پس از اجرای این قانون به وفور شاهد اتفاقات تاسف‌باری شبیه آنچه در نارنجستان قوام شیراز دیدیم خواهیم بود، آن هم در جامعه متکثر و موزائیکی ایرانی که بسیاری از جامعه‌شناسان از تحلیل پیچیدگی‌های آن عاجزند. حال به فرض اجرای چنین قانونی، شکاف‌های اجتماعی ترمیم می‌شود یا تجدید؟»

این روزنامه همچنین با کنایه به صداوسیما نوشت: «این روزها صداوسیما با تکرار زیاد مونولوگ‌هایی درباره این قانون پخش می‌کند اما احتمالا هرچه در میان مباحث طرح شده بگردید، بعید است حرف جدی‌ای پیدا کنید که به سوالات اصلی پاسخ داده باشد. علت آن هم فهم اداره بخشی از رسانه به سبک چپ‌ها در دوران جنگ سرد است.

سرخوشی لحظه‌ای ناشی از تک‌گویی گویا آنچنان سُکرآور است که دوستان نگرانی خاصی بابت بدل شدن رسانه به بوق ندارند. جالب است که در میان این برنامه‌ها بخشی بیشتر مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد که یکی از میهمانان با تندی تعابیری درباره ایده یک روحانی که اخیرا نکاتی را درباره حجاب گفته است به کار  می‌برد. یعنی 30 ثانیه مناظره غیابی بازخورد رسانه‌ای بیشتری از ساعت‌ها مونولوگ در تلویزیون دارد.»

***

مذاکرات، ناظر به بازگشت طرف‌ها به تعهدات خود در برجام است

ه گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در جریان سفر به ژاپن و در نشست خبری با رسانه‌های این کشور، در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: گفت‌وگو و مذاکراتی که با تلاش و میانجی‌گری اتحادیه اروپا و آقای بورل انجام شد، ناظر به بازگشت تمامی طرفین به تمام تعهداتشان در برجام است.

او در ارتباط با موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز گفت: تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و ما در این خصوص گفتگوهای غیر مستقیمی را  از سال گذشته با طرف آمریکایی داشته‌ایم.

***

دیدگاه معاون اژه‌ای درباره رویکرد امروز دشمن

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه در آئین تودیع و معارفه رؤسای دادگستری استان زنجان با بیان اینکه یکی از رویکردها و اهداف اصلی دشمن در سالی که انتخابات مهمی را پیش رو داریم، ایجاد اختلاف و دوقطبی سازی در کشور است، گفت: بدون شک دشمن برنامه‌ریزی بر روی این اصل را در اولویت دستور کار اتاق‌های فکر خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز از هر حیث در شرایط حساسی قرار داشته و باید این موضوع مورد توجه همه مسئولان باشد، افزود: دشمن هیچ‌گاه نمی‌تواند پیشرفت‌های ایران اسلامی را بر تابیده و همواره تلاش خواهد کرد تا جلوی این پیشرفت‌ها را بگیرد، به همین خاطر چنین شرایطی برای کشور بسیار حساس تلقی می‌شود.

حجت‌الاسلام مصدق با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم در زمین دشمن بازی نکرده و زمینه را برای اختلاف‌افکنی بین قوا و نیز ایجاد دوقطبی در جامعه فراهم نکنیم، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف دشمن، بدنام کردن و زیر سوال بردن عملکرد قوه قضائیه به ویژه در اتفاقات سال گذشته بود که خوشبختانه با تاسی از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، توانستیم به سلامت و با سربلندی از این برهه عبور کنیم.

***

شورای رقابت : ساترا صلاحیت تنظیم‌گری بازار را ندارد

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، در پی انتشار خبری مبنی بر اقدام ساترا در تشکیل شورای رقابت صوت و تصویر فراگیر، این مرکز اطلاعیه ای صادر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: 

«در خبر منتشر شده عنوان گردیده است که این مجموعه با حضور برخی افراد از جمله نمایندگان شورای رقابت تشکیل شده است؛ در حالی که هیچ‌گونه هماهنگی کتبی یا شفاهی با شورای رقابت در این خصوص صورت نگرفته است و شایعه تأیید این شورای خودخوانده از سوی شورای رقابت تکذیب می‌گردد...

یکی از اصول مهم تنظیم‌گری رقابت، موضوع استقلال از ذی‌نفعان است که در طراحی شورای رقابت در قانون فوق‌الذکر، به این موضوع توجه زیادی شده است. وابستگی نهاد تنظیم‌گر به بازیگران بازار باعث می‌شود تصمیمات آن از منظر منافع عمومی خدشه‌دار گردد و به سمت منافع برخی از بازیگران بازار جهت‌گیری احتمالی داشته باشد. ساترا (وابسته به سازمان صداوسیما) فارغ از اینکه فاقد اختیارات قانونی لازم در این زمینه است، به دلیل حضور پررنگ رسانه‌های وابسته به صداوسیما (همچون تلوبیون) در این بازار فاقد بی‌طرفی لازم برای دخالت در تنظیم‌گری رقابت این بازار است.»