پديده‌ بي‌مرز جاهليت

محمدکاظم انبارلویی،   4020503126 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
پديده‌ بي‌مرز جاهليت

1- خدا رحمت كند مرحوم استاد سيداكبر پرورش را، او معتقد بود؛ «جاهليت» يك پديده‌ بي‌مرز است.
جاهليت يك مفهوم است نه مربوط به يك زمان !
او براي پديده جاهليت 4 عامل را با اتكا به قرآن و روايات قائل بود.
الف- خودپرستي؛ جاهل كسي است كه خود را مي‌پرستد، به خود مي‌انديشد و خود را مي‌خواهد و ديگر هيچ! چنين انساني مدام در محراب خودپرستي است و عبادتش جز در معبد خودخواهي و خودگرايي نيست.
ب- دنياطلبي؛ از خصلت‌هاي ديگري كه جاهليت را پديدار مي‌كند عدم توجه به آخرت و گرايش شديد مادي است.
ج- رويگرداني از حكم خدا ؛ جاهل، حكم خدا را قبول ندارد دنبال حكم خود است.
قرآن مي‌گويد هر كس از ياد خدا وحكم خدا شب كور شد و خفاش‌گونه از تابش انوار حكومت الهي چشم فرو بست پيوسته شيطان را با او قرين مي‌كنيم.(زخرف آيه 36)
د- بي‌تقوايي؛ تقوا يعني خويشتن باني يعني مراقب خود بودن
جهل ، صفاي قلب و طهارت دل انسان را مكدر و او را به كافري، حق‌پوشي و گردنكشي و عصيان وامي‌دارد.
2- ما امروز در حال عبور از يكي از گردنه‌هاي جنگ سخت و نرم دشمن قرار داريم.
حريف انقلاب اسلامي به كفرگويي، قرآن‌سوزي و انديشه‌سوزي افتاده است از اتاق فكر غرب يك گفتمان علمي و منطقي براي مصاف با اسلام و انديشه‌هاي تابناك پيامبر اعظم (ص) درنمي‌آید. هيچ آرمان انساني، علم محور و حتي عدالت‌نما از انديشه‌هاي مدرنيسم و پُست‌مدرن بيرون نمي‌آيد. قرآن قرن‌ها پيش در مقام تحدي مي‌فرمايد؛ اگر مي‌توانيد مثل او را یا چند سوره يا حتي يك سوره مثل قرآن را بياوريد(سوره اسراء آیه 88 و سوره بقره آیه 23). 
جريان جهالت آن زمان تلاش كردند چيزي نياوردند . جريان جهالت در عصر مدرن نه‌تنها قادر نيست وارد چنين تحدي بشود، بلكه صورت مسئله را با آتش‌زدن قرآن مي‌خواهد پاك كند. عجز و فروماندگي ، فروپاشي، ازهم‌گسيختگي و به هم‌ريختگي خود را زير اين آتش پنهان كند.
3- در مقابل جهالت به عنوان يك پديده بي‌مرز ،علم ، آگاهي، احترام به آموزه‌هاي وحياني، معرفت، عرفان، ايمان به پرچم‌داري انبيا و اولياي الهي ايستاده است و غلبه در تاريخ با علم و آگاهي بوده است.
اين روزها مردم ايران و جهان به تماشاي بزرگترين و حماسي‌ترين و زيباترين قطعه تاريخ اسلام يعني حادثه كربلا و روز عاشورا ايستاده‌اند.
ملت‌ها حسين (ع) و خاندان پيامبر و اهل بيت را چراغ هدايت و كشتي نجات از جاهليت مدرن مي‌دانند. همه آنچه كه خداوند براي سعادت بشر توسط پيامبر اعظم اسلام ‌آورده است در قرآن جمع شده است. قرآن يك بيانيه آزادي و رهايي از قيودات شيطاني و جاهلي است. به تعبير مقام معظم رهبري، غرب با قرآن سوزی از روي استيصال به يك امر خطرآفرين، توطئه‌آميز و تلخ روي آورده و در  برابر مسلمانان آرايش جنگي گرفته است.
اين آرايش به زودي به هم مي‌ريزد. خداوند در قرآن وعده فرموده ؛ ما قرآن را نازل كرديم و خود هم از آن حفاظت خواهيم كرد. إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ (سوره حجرآیه 9 ).
4- فلسفه پديداري انقلاب اسلامي در ايران اسلامي آن است، بشريت را از خودپرستي، دنياطلبي جنون‌آميز، رويگرداني از حكم خدا و بي‌تقوايي نجات دهد. اين كار بزرگ با منطق امام حسين (ع) و معرفت الهي او و نمايش قدرت او در عاشورا و كربلا با راهبرد پيروزي خون بر شمشير صورت گرفته و صورت مي‌گيرد.
هيچ اراده‌اي در تاريخ نتوانسته است جلوي گسترش اين معرفت الهي را بگيرد. اين روزها در شهرهاي ايران، بخش‌ها و حتي روستاها غوغاست بزرگترين اجتماع انساني تشكيل مي‌شود. محور اصلي گفتمان آنها قيام عاشورا و كار بزرگ امام حسين (ع) و ياران باوفايش است. اين صحنه‌ها مختص ايران نيست در همه كشورهاي اسلامي و حتي غيراسلامي نخبگان و مردم به تماشاي اين نمايش بزرگ، حماسي و الهي نشسته‌اند.