سیل‌های غرب کشور به جای خسارت، گرد و غبار را کاهش داد

  4020423047 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سال آبی جاری در حالی به پایان نزدیک می‌شود که پدیده گرد و غبار در نوار غربی کشور ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش فارس، بر اساس اطلاعات ماهواره‌‌های بین‌المللی، میزان ریزگردهایی که از مهرماه سال 1401 تاکنون استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داده و زمینه ایجاد پدیده گرد و غبار در این استان را فراهم کرده‌اند نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است.

بر اساس این اطلاعات، کانون‌های تولید گرد و غبار در داخل کشور نیز در مدت زمان یاد شده، به لحاظ وسعت 33 درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.

*کنترل سیلاب و رهاسازی حقابه محیط زیست دلیل کاهش سطح کانون‌های داخلی تولید ریزگرد

در همین راستا، فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: سال جاری سیلاب‌های متعددی حوضه‌های آبریز استان خوزستان را درگیر کرد که با پیش‌بینی به‌هنگام این حجم آب به جای تخریب در سازه‌های سطحی ذخیره و پس از رهاسازی حقابه محیط زیستی زمینه کاهش سطح منابع تولیدکننده ریزگرد فراهم شد.

*نوار مرزی بیشترین مسئله گرد و غبار را دارند

به گزارش فارس، یکی از معضلاتی که مردم در استان‌های نوار غربی کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، شکل‌گیری پدیده گرد و غبار است که علاوه بر کاهش کیفیت زندگی مردم، منجر به بروز خسارات متعددی برای زیرساخت‌های کشور می‌شود.

در این راستا، عمده شکل‌گیری پدیده گرد و غبار در ایران مرتبط با نوارهای مرزی غرب و شرق کشور است، جایی‌که کانون‌های تولید گرد و غبار خارج از ایران نیز می‌تواند، زمینه ایجاد این پدیده برای ایران را فراهم کند.

*ریزگردها پدیده‌ای به قدمت 2 دهه

ریزگردها به‌صورت موردی از سال ۱۳۸۲ خورشیدی در اهواز دیده شده و از سال ۱۳۸۴ به صورت جدّی افزایش پیدا کرد و اوج آن بین سال‌های ۸۷ تا ۸۹ خورشیدی بود.

در کشور عراق ۲٫۵ میلیون هکتار مساحت تالابی وجود دارد که تا سال ۱۳۷۹ خورشیدی، چیزی در حدود ۱٫۵ تا ۲ میلیون هکتار از این تالاب‌ها خشک یا کاربری تالابی خود را از دست دادند. 

از طرفی کارشناسان عراقی نیز معتقد هستند، عدم رهاسازی حقابه این کشور از سوی کشور ترکیه سبب شده تا عراق دچار خشکسالی شده و منابع تولید گرد و غبار در این کشور افزایش یابد.