روسیه قطعنامه شورای امنیت برای تمدید گذرگاه مرزی سوریه را وتو کرد

  4020420120 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

 روسیه قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی را در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید گذرگاه مرزی سوریه به مدت یکسال  وتو کرد.

 روسیه قطعنامه شورای امنیت برای تمدید گذرگاه مرزی سوریه را وتو کرد

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، این قطعنامه از سوی کشورهای برزیل و سوئیس ارائه شده بود که مورد حمایت آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای غربی بود.

روسیه روز سه‌شنبه با تمدید یکساله عملیات کمک‌رسانی سازمان ملل به شمال غرب سوریه مخالفت کرد و رای گیری انجام شده در شورای امنیت را وتو کرد. مخالفت روسیه با تمدید این طرح درحالی است که قرار است، یک رای‌گیری دیگر درباره پیشنهاد مسکو برای تمدید این طرح به مدت ۶ ماه انجام شود.

طرح امداد رسانی  سازمان ملل که از سال ۲۰۱۴ به شمال غرب سوریه کالاهایی مانند غذا، دارو و سرپناه ارسال می کرد، روز دوشنبه به پایان رسید.

چین در این رای گیری که به پیشنهاد سوئیس و برزیل ارائه شده بود، رای ممتنع داد، در حالی که ۱۳ عضو باقی مانده شورای امنیت به آن رای مثبت دادند.

سازمان ملل خواهان تمدید ۱۲ ماهه این طرح بود. از آنجایی که مقامات سوریه با این طرح مخالف هستند، سازمان ملل به مجوز شورای امنیت نیاز دارد. پیش از این در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰ زمان این طرح به پایان رسید، اما یک روز بعد تمدید شد.

در طرح غربی ها خواسته شده بود تصمیمات مندرج در بندهای ۲ و ۳ قطعنامه ۲۱۶۵ (۲۰۱۴) شورای امنیت برای مدت ۱۲ ماه یعنی تا ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۴ فقط برای گذرگاه مرزی باب الهوی تمدید شود و از دبیرکل درخواست شده بود که حداکثر تا ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ یک گزارش ویژه در مورد نیازهای بشردوستانه در سوریه