صحرائی: پیشرفت‌های ایران را مرهون «خانواده» و «نظام آموزشی» هستیم

  4020420101 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

  وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران اسلامی به واسطه دو عامل مهم «خانواده» و «نظام آموزشی» حاصل شده است.

به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی در دیدار وزیر خانواده، رفاه و جمعیت‌شناسی صربستان گفت: آموزش و پرورش، ستون فقرات هر کشور است و هر کشوری بخواهد آینده خوبی داشته باشد، باید همه همت خود را در آموزش و پرورش بگذارد.

وی با اشاره به ضرب‌المثلی درباره نقش زنان با این عنوان که «پشت هر مرد خوبی، یک زن خوب است» اظهار کرد: این ضرب‌المثل در حقیقت به مفهوم و اهمیت خانواده اشاره می‌کند. ایرانی‌ها مفهوم خانواده را هم در تاریخ خود داشتند و هم از دین اسلام گرفته‌اند. پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند پسر، رحمت است و دختر، نعمت است. مفهوم ساده فرمایش پیامبر مکرم اسلام(ص) این است که خداوند پسر را به همه می‌دهد اما دختر را به بعضی‌ها می‌دهد و این جایگاه و قدرت زن است چون دامان مادر، اولین مدرسه هر انسانی است.

صحرایی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز دارد که تقریبا ۳ برابر جمعیت کشور صربستان است و نیمی از این دانش‌آموزان دختر هستند.

وی افزود: در سال ۱۹۷۹ که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، کمتر دختری در خانواده‌های ایرانی سواد داشت اما اکنون تقریبا دختر بی‌سواد در ایران وجود ندارد.

صحرایی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳.۵ میلیون دانشجو در ایران تحصیل می‌کنند که نیمی از آن‌ها دختر هستند و نکته ظریف اینکه بیش از ۶۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی ایران را دختران تشکیل می‌دهند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همه این‌ پیشرفت‌ها را مرهون ۲ موضوع هستیم، گفت: یکی اینکه خانواده در ایران کماکان همان خانواده‌ای است که باید باشد؛ یعنی پدر، مادر و فرزندان؛ اما متاسفانه امروز مفهوم خانواده در جهان رو به سقوط است.

وی اظهار کرد: مورد دیگری که ایرانی‌ها را به این جایگاه رسانده، نظام آموزشی است. نوعی ایثار و فداکاری در ایرانیان وجود دارد که در مسیر دست یافتن به علم، برای کمک به دیگران تلاش می‌کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صحرایی همچنین به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان، تولید واکسن کرونا، سوادآموزی، توجه به تحکیم بنیان خانواده و پیشرفت و تعالی همه‌جانبه زنان و دختران و... اشاره کرد.

اهمیت و ضرورت ایجاد انسجام بیشتر بین خانه و مدرسه

وزیر رفاه، خانواده و جمعیت‌شناسی صربستان نیز در این دیدار بر اهمیت و ضرورت ایجاد هماهنگی و انسجام بیشتر بین خانه و مدرسه در جوامع مختلف تاکید کرد.

خانم کیسیچ اظهار کرد: وزارتخانه‌ آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در هر کشور دارد و باید اذعان کنیم که همه فعالیت‌های ما به نوعی با آموزش، ارتباط و سر و کار دارد.

وی افزود: در قرن ۲۱ شاهد این هستیم که تکنولوژی و فناوری، کمک زیادی در امر آموزش به ما ارائه می‌دهد و این باعث پیشرفت بسیار زیادی در زندگی می‌شود.

وزیر رفاه، خانواده و جمعیت‌شناسی صربستان با بیان اینکه این ‌پیشرفت البته چالش‌ها و معضلاتی نیز به همراه دارد و زندگی و حیات خانواده را تهدید می‌کند، ادامه داد: در نتیجه‌ همه این صحبت‌هایی که‌ گفته شد و بویژه امروزه، نیازمند ایجاد هماهنگی و انسجام بیشتری بین خانه و مدرسه هستیم و این هماهنگی و انسجام باعث می‌شود روند طبیعی در رشد شخصیتی هر انسانی پیش آید.

کیسیچ خاطرنشان کرد: این فرهنگ جدید، امتیازات بزرگی به ما داده ولی در قبال آن بسیاری از دستاوردهایی که از گذشته به ما به ارث رسیده است از جمله فرهنگ خانوادگی مستحکم و آموزش و تحصیل را در معرض خطر قرار می‌دهد و باید تلاش کنیم تا این دستاوردها را حفظ کنیم.

تاکید طرفین بر گسترش تعاملات و مناسبات فرهنگی و اجتماعی

گفتنی است صحرایی و خانم کیسیچ در این دیدار بر ایجاد و توسعه زمینه‌های مختلف و متنوع همکاری بین ایران و صربستان تاکید کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به اشتراک‌گذاری نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش با صربستان؛ تولید محتوای آموزشی درخصوص تاریخ، فرهنگ، هنر، آداب و سنن دو کشور برای دانش‌آموزان؛ ایجاد و توسعه مراکز آموزش زبان فارسی در صربستان؛ و تقویت زمینه‌های مشترک گردشگری بین دو کشور اشاره کرد.