وزیر ارشاد: نظام حکمرانی فرهنگی و هنری ما نیاز به بازتعریف دارد

  4020407062 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌های فرهنگی و هنری با فناوری هایی مواجه هستند که با سرعت بالا در حال تحمیل است و باید خود را با این فناوری‌ها بازتعریف کنند.

نظام حکمرانی فرهنگی و هنری ما نیاز به بازتعریف دارد

به گزارش ایسناَ، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه کمیته سه ماهه قرار است دستور العمل نظارت ساترا را فراهم کند؟ گفت: خیر، نظارت بر کل فرایند صوت و تصویر فراگیر بخش‌های مختلفی دارد. ما صوت و تصویر فراگیر را با نمایش سریال‌های خانگی اشتباه گرفتیم و در آیین نامه این جزییات مشخص می‌شود. الان یک تفکیک کار بین نهادها مشخص شده تا قانون آن ظرف سه ماه آماده شود.

وی گفت: نمایش خانگی، سینما و تلویزیون حداقل‌های قانونی‌اش برای نظارت یکی است، مگر درصدا و سیما می توانیم خانم بدون حجاب و برخی جرایم و صحنه‌های خشن را نشان دهیم که در شبکه خانگی نشان دهیم! شوراهای نمایش این تشخیص را می‌دهند و همان ها هم این کار را انجام می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه صدا و سیما مرجعیت رسانه ای افکار عمومی را دارد؟ گفت ما در یک همایش عملی صحبت می کردیم و از دغدغه هایی که فناوری‌های نوین ایجاد کردند صحبت می کردیم. این ها در یک دهه اخیر باعث تضعیف نظام حکمرانی معمولی و سنتی ما شده است. در روزنامه ها ششصد و هفتصد شمارگان داشتیم اما الان متوسط به چند هزار تا رسیده است و آگهی‌های روزنامه‌ها فقط دویست سیصد صفحه داشتیم که الان دیگر نداریم. این نظام حکمرانی فرهنگی و هنری قدیمی ما نیاز به بازتعریف دارد. وقتی این صحبت را می‌کنیم و ممکن است یکی سوءاستفاده سیاسی کند و بگوید صدا و سیما مرجعیت اش کاهش یافته است، در حالی که صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌های فرهنگی و هنری با فناوری هایی مواجه هستند که با سرعت بالا دارد خود را تحمیل می کند.

وی گفت: رهبر انقلاب در جلسه تنفیذ حکم رییس جمهور گفتند که نیاز به بازآرایی رسانه‌ای داریم و در 14 خرداد گفتند در هوش مصنوعی و اقتضائات جدید باید ورود کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: یک وقتی سریال‌های صدا و سیما هفتاد هشتاد درصد بیننده داشت امروز با رقبایی که هست کاهش یافته است و این روند در رسانه و روزنامه هم هست و این تفاوت ها را باید ببینیم و همه در نظام حکمرانی فرهنگی کشور نیاز داریم به فناوری‌های نو توجه کنیم، اگر بخواهیم با روش سنتی کار کنیم عقب می مانیم.