چشم‌انداز مثبت بازار در انتظار ریزش بیشتر قیمت خودرو؟

گروه اقتصادی الف،   4020322069 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

تصویب کلیات لایحه «واردات خودروهای کارکرده به کشور» در مجلس و ثبات نرخ ارز، از چشم‌انداز مثبت بازار خودرو حکایت می‌کند و با این روند، شاید شیب ریزش قیمت‌ها سرعت بیشتری به خود گیرد.

در انتظار ریزش بیشتر قیمت خودرو؟

به گزارش الف، بازار خودرو در چند هفته اخیر، ریزش قیمتی قابل‌توجهی را به خود دیده و برخی مشاهدات، از کاهش حداقل ۲۰ تا ۵۰ میلیونی قیمت‌ خودروهای داخلی و ۱۲۰  تا ۲۵۰ میلیونی خودروهای مونتاژی حکایت می‌کند. 

به عقیده برخی کارشناسان، اتخاذ سیاست تثبیت نرخ ارز، آزادسازی برخی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران و همچنین تسهیل‌ واردات خودروهای کارکرده به کشور از عمده دلایل این ریزش قیمتی بوده‌اند. همچنین برخی دیگر معتقدند که در صورت به نتیجه‌رسیدن مذاکرات و به ثمر نشستن تعاملات خارجی، سرعت این کاهش قیمت‌ها بیشتر خواهد شد.

مظنه خودروها، چند؟

در بازار آزاد، خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۵۱۸ به ۴۸۵ میلیون رسیده، پژو ۲۰۷ پانوراما از ۷۰۰ به ۶۷۰ میلیون کاهش یافته، دنا معمولی قیمت ۵۹۰ میلیون را به خود دیده، در حالی که در هفته گذشته ۶۲۰ میلیون قیمت‌گذاری شده بود، قیمت محصولات سایپا از جمله ساینا، کوئیک و شاهین هم به ترتیب به ۳۲۴، ۳۲۹ و ۵۳۵ میلیون‌تومان رسیده که نسبت به هفته قبل، ۲۶ تا ۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند. 

در بازار مونتاژی‌ها هم جک S5 اتوماتیک از یک میلیارد و ۷۰۰ به یک میلیارد و ۴۴۵ میلیون رسیده، جک G4 از ۸۹۰ به ۷۶۸ میلیون کاهش یافته، چری آریزو به یک میلیارد و ۵۰ میلیون رسیده در حالی که هفته قبل با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان معامله می‌شد و دیگر خودروهایی که کاهش قیمت در آن‌ها قابل مشاهده است.

در انتظار شوک مثبت به بازار

مجلس شورای‌اسلامی، در جلسه علنی امروز خود با کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده به کشور موافقت کرد که این امر می‌تواند موجب بروز شوک مثبت در بازار و به تبع آن، کاهش قیمت بیشتر در بازار شود.

روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توضیح کلیات لایحه مذکور، گفت: «در حال حاضر خودروسازی دو مشکل کیفیت خودرو و قیمت تمام شده را دارد و برای ارتقاء کیفیت خودرو، کاهش قیمت تمام شده، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و رقابت با خودروسازی جهانی باید واردات خودرو صورت گیرد.»

وی با بیان اینکه دو خودروساز کشور بازار را انحصاری تلقی می‌کنند، بیان کرد: «با واردات خودرو، خودروساز داخلی دیگر نمی‌تواند خودروی بی‌کیفیت ارائه کند و در رقابت با خودروی خارجی، نسبت به ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت توجه خواهد داشت.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «برای حمایت از مصرف‌کننده باید اقدام جدی داشته باشیم و با تصویب لایحه دولت، واردات خودروهای ۵ سال کارکرده با کیفیت مناسب و قیمت ارزان رقم بخورد تا بر کیفیت و قیمت تولیدات داخل تاثیرگذار باشد.»

قیچی دولبه واردات خودرو

پوشیده نیست که در بازار انحصاری خودروی ایران، ورود خودروهای پرتعداد و متنوع، کمک شایانی به جلوگیری از ترکتازی خودروسازان کرده و این به نفع مصرف‌کننده تمام خواهد شد اما باید در نظر گرفت که برای واردات خودرو، نیاز به تامین منابع ارزی است و اگر قرار باشد که این منابع از بازار آزاد ارز صورت گیرد و به تبع آن، تقاضای زیاد موجب افزایش نرخ‌ها در این بازار گردد، این طرح کارکردهای نامناسبی خواهد داشت.

واضح است که یکی از شاخص‌های کلیدی در اقتصاد ایران، نرخ ارز است و تغییرات قیمتی در آن، اثر خود را در زندگی روزمره و سفره مردم بر جای خواهد گذاشت. بنابراین باید در این خصوص دست‌به‌عصا، اقدام و حرکت کرد تا این لایحه که می‌تواند گره‌گشای بازار آشفته خودرو باشد، گره‌ کور دیگری را ایجاد نکند.