عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با الف: نظارتی بر درآمدهای بادآورده نداشته ایم

گروه سیاسی الف،   4020316065 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله مالیاتی ما فقط وجود مشکل در حوزه هایی که در فعالیت های اقتصادی امکان بروز و نمود دارند، نیست بلکه یکی از معضلاتی که در جامعه با آن مواجه هستیم عدم کنترل و نظارت بر حوزه هایی است که ظاهرا فعالیت غیر مالی دارند اما در واقع در این حوزه ها درآمد های باد آورده ای وجود دارد.

نظارتی بر درآمدهای بادآورده نداشته ایم

جعفر قادری که درباره سامانه مودیان و تمرکز بر ایجاد اطلاعات مبتنی بر تراکنش افراد با الف گفت‌‌وگو می کرد، تصریح کرد: وجود سامانه مالیاتی مودیان و داشتن پرونده الکترونیک برای مودیان، قطعا به رصد و نظارت سازمان مالیاتی بر درآمد های اشخاص حقیقی و حقوقی و گردش مالی آن ها کمک می کند، این موضوع سبب از بین رفتن کامل فرارهای مالیاتی و همچنین شکل گیری فعالیت های سالم اقتصادی می شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: تا زمانی که افراد به راحتی بتوانند در برخی از حوزه های یاد شده فعالیت کنند و صاحب درآمد های هنگفت شوند، طبیعی است که خود را درگیر فعالیت های مولد نکنند؛ وجود پرونده الکترونیک و رصد درآمدهای اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان مالیاتی کمک می کند تا به درستی درآمد اشخاص را تخمین بزند و مالیات دولت وصول شود در چنین شرایطی امکان هر گونه فرار مالیاتی و اعتراض از بین می رود.

وی در ادامه عنوان کرد: با وجود نظارت و کنترل هوشمند، همه افراد می دانند که مالیاتشان به صورت عادلانه محاسبه و وصول می شود و در نتیجه از انجام اقدامات خلاف عرف خودداری می کنند در واقع آن ها تلاش می کنند به صورت های مختلفی مالیات خود را بپردازند.

قادری در خصوص عدم اخذ مالیات واقعی از برخی از مشاغل خاص اظهار داشت: هنگامی که سامانه های مالیاتی کاملا هوشمند باشند و از ظرفیت فناوری اطلاعات استفاده شود افراد متناسب با درآمد خود و نرخ های پیش بینی شده در قانون مکلف هستند مالیات خود را  بپردازند در این صورت اسثتنایی برای افراد وجود ندارد.

این نماینده در ادامه افزود: یک کارمند چه گناهی کرده است که به دلیل اعمال نظارت و کنترل سازمان مالیاتی، به موقع مالیتش اخذ می شود اما مشاغل خاص با وجود درآمدهای کلانی دارند به دلیل نبود کنترل و نظارت کافی سازمان مالیاتی، از پرداخت مالیات واقعی خود اجتناب می کنند، این موضوع منصفانه نیست.

وی در ادامه اظهار داشت:  با وجود سامانه مودیان و رصد و کنترل های سازمان مالیاتی، دیگر کارمندان و کارگران احساس نمی کنند که مظلوم واقع می شوند درواقع این اقدام از نظر عدالت اجتماعی و افزایش راندمان فعالیت های اقتصادی توجیه و تاثیرات مثبتی دارد.

این نماینده در ادامه افزود: وجود پرونده های الکترونیک سبب می شود که مردم دیگر درگیر تبلیغات و سوء برداشت ها نشوند، ممکن است در حال حاضر مردم تصور کنند دولت مالیات ها را به صورت ناعادلانه اخذ می کند اما زمانی که فعالیت ها و درآمد مشاغل مختلف مشخص و شفاف باشد، افرادی مانند سلیبریتی ها یا مشاغل خاص دیگر نمی توانند جوسازی کنند و طبعا موظف هستند که کل مالیات وضع شده را پرداخت کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان متذکر شد: وجود سامانه مودیان سبب راحت شدن کار سازمان امور مالیاتی و همچنین جلوگیری از شکل گیری بسیاری از دوگانگی ها و فضاهای مسموم می شود.