پکن: اکثر کشورهای آسیایی مخالف گسترش ناتو در منطقه هستند  

  4020315066

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت، اکثر کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه مخالف گسترش ائتلاف نظامی ناتو در این منطقه هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک جلسه توجیهی با اشاره به اظهارات نمایندگان اندونزی، سنگاپور و چندین کشور دیگر که در نشست امنیتی شانگری-لا گفته بودند نمی‌خواهند شاهد جنگ سرد جدیدی باشند و یا مجبور شوند بین چین و آمریکا یکی را انتخاب کنند، عنوان داشت: موضع اکثر کشورهای منطقه بسیار مشخص است؛ آن‌ها با ادغام بلوک‌های نظامی مختلف در منطقه مخالف هستند.

وی افزود: اکثر کشورهای منطقه از گسترش ائتلاف نظامی ناتو در آسیا استقبال نمی‌کنند و اجازه ایجاد یک جنگ سرد یا جنگ گرم در آسیا را نخواهند داد.

این دیپلمات چینی تاکید کرد: آسیا منطقه‌ای با بیشترین پتانسیل رشد و توسعه در جهان است. آسیا باید یک عرصه بزرگ برای همکاری‌های متقابل باشد و نباید به بلوک‌های محدود و کوچک اختصاصی تقسیم شود.

وانگ ونبین تصریح کرد: برخی از کشورها می‌گویند که برای حفظ صلح و شکوفایی در منطقه آزاد و باز هستند، اما در واقع آن‌ها دائما تلاش می‌کنند ناتو را به منطقه آسیا و اقیانوسیه سوق دهند.