واکنش رئیسی به پرداخت وام‌های کلان به کارکنان بانک‌ها/ توصیه وزیر کشور به طالبان/ واکنش ضرغامی به بازداشت مدیر حافظیه

  4020310066 ۷۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش رئیسی به پرداخت وام‌های کلان به کارکنان بانک‌ها/ توصیه وزیر کشور به طالبان/ واکنش ضرغامی به بازداشت مدیر حافظیه

واکنش رئیسی به پرداخت وام‌های کلان به کارکنان بانک‌ها

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی معاون اجرایی رییس جمهور در خصوص عدم تمکن مالی برخی واجدان شرایط در طرح نهضت ملی مسکن برای تأمین پیش پرداخت‌ها، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های ذیربط را مأمور کرد تدابیر لازم را به گونه‌ای عمل آورند تا افراد نیازمند و حائز شرایط از لیست متقاضیان در طرح مسکن خارج نشوند.

رئیسی با اشاره به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر پرداخت تسهیلات ویژه به کارکنان بانک‌ها، اظهار داشت: پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی باید مبتنی بر ضوابط و عادلانه باشد و نباید این احساس در جامعه به وجود آید کسی که به خزانه نزدیک‌‌تر است می‌تواند زودتر و بیشتر از منابع بهره ببرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مردمی با هرگونه رویه خلاف عدالت و تبعیض‌آمیز مخالف است، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را مامور کرد چنانچه آیین‌نامه‌ای وجود دارد که برای کارکنان بانک‌ها تسهیلات ویژه و غیرمتعارف در نظر گرفته، مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته و به مردم اطلاع رسانی شود.

***

توصیه وزیر کشور به طالبان

به گزارش فارس، احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت مرزهای ایران و افغانستان اظهار کرد: اکنون وضعیت در مرزهای ایران و افغانستان آرام بوده و ترددها در حال انجام است.

وی افزود: بر اساس اشتباهی که مرزبانان افغانستانی انجام داده و تیراندازی کرده بودند، درگیری ها اتفاق افتاد و ما شهید هم داشتیم از طرف افغانی هم افرادی کشته شدند؛ بنابراین با دقت و تدبیر طرف جمهوری اسلامی و دقت و ورود به موقع طالبان و حکومت مرکزی کابل، مسأله حل شد و ما الان در مرز مشکلی نداریم. متأسفانه تاکنون چند نوبت اتفاقات از این دست داشته ایم به مسئولان طالبان و افغانستان توصیه می کنیم که دقت کنند و مرزبانان خود را توجیه کنند تا از این دست اتفاقات رخ ندهد.

وحیدی یادآور شد: برخی افراد غیرمسئول یا در رده های مسئولیت پایین افغانستانی اظهاراتی علیه ایران داشته‌اند که بر اساس گزارش های دریافتی، آنها را برکنار کرده اند چون اظهارات بی جا و غیر منطقی زده شده بود؛ اکنون با حاکمان افغانستان در تعامل هستیم و هر حرفی باشد از طریق گفت وگو باید حل و فصل شود.

***

واکنش ضرغامی به بازداشت مدیر حافظیه

به گزارش ایسنا،‌ عزت‌الله ضرغامی وزیر ‏‏میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نشست هیات دولت درباره بازداشت مدیر مجموعه حافظیه در پی انتشار فیلم مربوط به یک خواستگاری در نزدیکی مقبره حافظ، گفت: خانم ادهم همکار خوب، متخصص، کارشناس، متعهد و مومنه ما بعد از دو شب بازداشت امروز صبح با قید وثیقه آزاد شد.

 

وی ادامه داد: در دولت درباره این مساله بحث شد، ارزش‌های خانم ادهم برای ما محرز است، اما اگر هرگونه رفتار مغایر با فرهنگ و اصول اجتماعی مردم در جایی انجام شود که نسبتی با بخش‌های دولتی داشته باشد، طبق قانون باید در هیات تخلفات اداری که جایگاه قانونی دارد بررسی شود و در صورت صحت نسبت به آن تصمیم گیری شود.

ضرغامی گفت: بازداشت مدیر شایسته‌ای که یک هفته قبل مورد تقدیر وزارت خانه و دولت قرار گرفته و در جریان سفرهای نوروزی رکورد همه بازدیدها را جا به جا کرده، از مسافران نوروزی تا شب‌های احیا که کار متفاوتی را سامان داد آن هم به دلیل اینکه یک اتفاقی در یک محلی ظرف چند دقیقه انجام می‌گیرد نباید انجام می‌شد، در حالی که او اقدامات در رابطه با این رخداد را هم بلافاصله اعلام می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: با رویه‌ای که آقای اژه‌ای و آقای رییس جمهور دارند حتما موافق بازداشت به این معنا نیستند و ما نسبت به این مساله تلاش زیادی کردیم و معترض بودیم و پیگیری حقوقی کردیم. از آقای اسماعیلی رییس دفتر رییس جمهور و وزیر کشور و وزیر دادگستری که دیروز لحظه به لحظه این مساله را پیگیری کردند که خانم ادهم آزاد شود تشکر می‌کنم. امیدوارم  از این پس در چنین مسایلی اگر اتفاقات مشابه می‌افتد از مسیرهای بهتر و کم هزینه‌تر که دشمن سوءاستفاده نکند  استفاده کنیم.

وی در یادداشت دیگری در فضای مجازی نوشت: "سرکار خانم زهره ادهمی رئیس پایگاه حافظیه شیراز آزاد شد. تخصص، تعهد و مدیریت شایسته ایشان مورد اتفاق همکاران است. اخیراً لوح تقدیر دریافت کردند.مسیر قانونی رسیدگی به تخلفات احتمالی ، هیئت رسیدگی به تخلفات اداری است.توصیه بزرگان اجتناب حداکثری از بازداشت و زندان است."

بیشتر بخوانید: اعتراض معاون میراث به استاندار و دادستان فارس

***

دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

به گزارش ایسنا، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: در هر جایی که صحبت کرده ام اعم از حیاط دولت، سخنرانی و یا جایی مصاحبه داشتیم اعلام کرده ایم که دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سهمیه های بنزین تأکید کرد: سهمیه ها نیز همان سهمیه ای است که از یک سال پیش در کارت ها بوده و همان ادامه دارد.

***

انتقاد روزنامه اصولگرا از نطق نمایندگان درباره آموزش و پرورش

فرهیختگان درباره نطق نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نوشت: «همان‌طور که از نطق نمایندگان اعم از مخالف و موافق وزیر پیشنهادی و سخنان خود صحرایی قابل ملاحظه است، آنچه در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی بیش از همه موضوعات و چالش‌های وزارت آموزش‌وپرورش مغفول واقع شد، عدالت آموزشی و رسیدگی به موضوع مدارس غیرانتفاعی به‌عنوان یکی از عوامل و نماد‌های تبعیض در امر آموزش است؛ موضوعی که رهبر انقلاب امسال در دیدار با معلمان به‌عنوان بی‌عدالتی محض از آن یاد کرده‌اند...

آیا به این سخنان رهبر انقلاب در دوره‌های قبلی عمل شد؟ آیا درصورت توجه به مساله عدالت آموزشی رهبری امسال با این میزان جدیت به این موضوع ورود می‌کردند؟ واضح است که پاسخ سوالات فوق منفی است و لازمه رسیدگی به این موضوع مهم و حیاتی نیز ایجاد تغییر در ساختار‌های آموزش‌وپرورش است که تغییر وزیر می‌تواند مقدمه‌ای از این چرخه باشد.

اما مشاهده کردیم که نه اولویت اول صحرایی و نه دغدغه نخست نمایندگانی که به وی رای اعتماد دادند، مطالبه عدالت آموزشی نبوده و از این جهت کمتر با سیاست‌های رهبری همسو هستند. نتیجه چه خواهد شد؟ باید منتظر ماند و تکلیف مساله عدالت آموزشی را در دوره وزارت صحرایی نظاره کرد. »

آماری هشداردهنده درباره وضعیت آموزش عمومی

اعتماد نوشت: « در پاييز سال ۱۴۰۰ گزارشي از سوي مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي وزارت آموزش و پرورش منتشر شد كه بسيار مهم بود. بخشي از اين گزارش به نتايج آزمون تيمز (Timss) پرداخته كه در سال ۲۰۱۹ انجام شده است. اين آزموني بين‌المللي است كه هر چهار سال يك بار و از حدود ۶۰ كشور انجام مي‌شود و پيشرفت تحصيلي را در علوم و رياضيات مي‌سنجد.

نمرات ايران در پايه چهارم و هشتم ابتدا كلا نااميدكننده بود. ميانگين نمرات رياضي و علوم به ترتيب ۴۴۳ و ۴۴۱ بود كه رتبه ايران از ۵۸ كشور را در ۵۰ و ۴۸ قرار داده بود. مشكل اصلي اين بود كه ۳۲درصد دانش‌آموزان نمره زير ۴۰۰ گرفته بودند كه بسيار ضعيف محسوب مي‌شود و فقط ۱۱درصد بالاي ۵۵۰ گرفته بودند، درحالي كه در ميانگين در همه كشورها، اين درصد سه برابر بوده است.

آزمون ديگري نيز در سال ۲۰۲۱ انجام شده كه مشابه آزمون تيمز به نام پرلز و براي كيفيت روخواني است... دانش‌آموزان ايراني از ميان ۵۷ كشور شركت‌كننده رتبه ۵۳ با نمره ۴۱۳ را آورده‌اند كه بسيار پايين است. ۴۱درصد آنان زير نمره ۴۰۰ كه حداقل معيار است را آورده‌اند. بقيه آمارها را هم بر همين سياق حدس بزنيد.»

***

کنایه سخنگوی دولت به قالیباف

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اظهارات رئیس مجلس در زمینه این‌که «منعی برای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد و دولت می‌تواند این کار را انجام دهد و این‌که چرا تاکنون چنین اقدامی رخ نداده، اظهار کرد: تشکر می‌کنم از رئیس مجلس به خاطر تغییر نظر خود، دولت از این امر بسیار استقبال می‌کند چرا که سال گذشته دولت آیین‌نامه‌ای تصویب کرد که در مرحله اول بتوانیم واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را داشته باشیم اما در ۲۴ اسفند رییس مجلس این آیین‌نامه را مغایر با قانون واردات خودرو تشخیص داد و الان استقبال می‌کنیم که بررسی نهایی به موافقت با دیدگاه دولت منجر شده است.

وی افزود: منتظریم به صورت مکتوب این نظر رئیس مجلس به دولت ابلاغ شود. در مرحله اول خودروهای کارکرده را وارد سرزمین اصلی می‌کنیم و همین رویه را برای سایر خودروها نیز آمادگی داریم که اجرا کنیم.

بهادری جهرمی یادآور شد: رئیس مجلس در نامه ۲۴ اسفند اعلام کرده بود هرگونه واردات خودرو باید با رعایت همه مفاد قانون واردات خودرو همراه باشد. در آن قانون آمده که انتقال فناوری انجام شود که طبیعتاً در واردات خودروی دست‌دوم چنین امری محقق نمی‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: یا اینکه در آن قانون گفته شده صلاحیت فنی و حرفه‌ای واردکننده احراز شود در حالی که واردات خودروی دست‌دوم به صورت فردی قرار است انجام شود، یعنی هر شهروندی در چارچوبی که مقرر است خودرو وارد کند. در این زمینه دیگر احراز صلاحیت فنی و حرفه‌ای نداریم که کسی بیاید و خط تولید راه‌اندازی کند.

وی افزود: طبیعتاً باید بپذیرند که ما آن قواعد را در زمینه واردات خودروی دست‌ دوم اجرا نکنیم و منتظریم که این موافقت رییس مجلس به صورت مکتوب اعلام شود که دولت هم از این امر استقبال فراوانی می‌کند و به محض اینکه این اتفاق رخ دهد آیین‌نامه ما خود به خود لازم الاتباع می‌شود. همان لایحه‌ای که در این زمینه به مجلس داده‌ایم را هم به دولت خواهیم آورد و تصویب می‌کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما در چارچوب قوانین می‌توانیم کار کنیم. در مورد ارز ترجیحی اظهاراتی مطرح شده‌ اما بدانیم که قانون بودجه سال گذشته به ما اعلام کرده بود که حتماً محاسبه نرخ ارز باید بر مبنای ETS باشد و امسال هم مکاتبات مکرری انجام شد که یکی از آن‌ها اخیرا رسانه‌ای شد و رئیس مجلس اعلام کرده بود که نرخ تسعیر ارز حتما باید بر مبنای ETS باشد.

وی تصریح کرد: برخی که اشراف دقیقی به قانون ندارند یا کم‌توجهی می‌کنند می‌گویند ارز ترجیحی نباید اجرا می‌شد یا کالابرگ باید می‌بود و بعد اجرا می‌شد، در حالی که ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم اما قانون تکلیف کرده بود.

سخنگوی دولت یادآور شد: در حوزه آیین‌نامه واردات خودرو هم همینطور است که برداشت ما این بود که می‌توان واردات خودروی دست‌ دوم از مناطق آزاد داشت اما برداشت هئیت مشورتی رئیس مجلس متفاوت بود و الان با تغییر نظری که داشته است به محض اینکه به ما اعلام مکتوب شود از فردا آن آیین‌نامه را اجرا می‌کنیم.

***

سفر مخفیانه مشاور بایدن به عمان برای بررسی امکان توافق با ایران

به گزارش ایسنا، پنج مقام آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی به پایگاه خبری اکسیوس اطلاع دادند که برت مک‌گورک، مشاور ارشد امور خاورمیانه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی سفری مخفیانه به عمان داشته تا با مقامات این کشور درخصوص توافق احتمالی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای گفت‌وگویی داشته باشد.

به گفته مقامات آمریکایی و صهیونیستی مک‌گورک در تاریخ ۸ مه از مسقط بازدید کرده و همچنین سفری به اسرائیل داشته است تا گفت‌وگویی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی داشته باشد.

به گفته مقامات، محور اصلی گفت‌وگوهای مک‌گورک طی سفرهای خود تلاش دیپلماتیک جدید برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران با میانجیگری عمان بوده است.

***

طرح کالابرگ الکترونیکی از هفته آینده اجرایی می‌شود

به گزارش فارس، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: قانونگذار در سال ۱۴۰۱ تکلیفی را برای اجرای کالاهای الکترونیکی تصویب کرد اما به دلیل عدم وجود زیرساخت در ابتدای طرح امکان عملیاتی شدن آن فراهم نبود، با دستور و تاکیدات ریاست جمهوری، وزارت کار متولی ساماندهی و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی شد.

وی تاکید کرد: این طرح بصورت آزمایشی در چند شهرستان کوچک و سپس استان هرمزگان و بعد در چند استان دیگر اجرایی شد و در اسفندماه در سراسر کشور اجرایی شد. به لحاظ آنکه مشمولان یارانه بین کالابرگ و نقدی مختار بودند، ترجیح‌شان بصورت نقدی بود. با اقبال عمومی مواجه نشد و استقبال اندک بود. در سال جدید در اجرای بند «ی» قانون بودجه به دولت اجازه داده شده به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم، طرح کالابرگ را اجرا کند.

وی افزود: در این راستا، مشوق‌هایی را اجرا کردیم، در گام اول یارانه کالابرگ ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و مثلا کسانی که یارانه‌شان ۴۰۰ هزار تومان به ۴۸۰ هزار تومان ارتقا پیدا می‌کند؛ کسانی که مشمول یارانه هستند تا ۷۰ درصد یارانه‌شان را کالا خریداری کنند. یارانه‌بگیران از طریق سامانه ملی اعتبار، یک ماه زودتر از زمان سررسید واریزی یارانه می‌توانند از این فرصت استفاده لازم را به عمل بیاورند. این طرح کاملا اختیاری است و اشخاص بین استفاده از کالابرگ و یا نقدی، می‌توانند انتخاب کنند اما به کسانی که ۷۰ درصد یارانه را از این اقلام خریداری کنند، افزایش یارانه دریافت می‌کنند.

***

انتقاد از تغییرات مجمع تشخیص در طرح مالیات بر عایدی سرمایه

رییس سازمان امور مالیاتی کشور به تغییرات اخیر هیات نظارت مجمع تشخیص مطلحت نظام در طرح مالیات بر عایدی سرمایه واکنش نشان داد؛ این هیات اخیرا خواستار محاسبه تعدیل تورمی در مالیات بر عایدی سرمایه شده است، در حالی که این کار به نفع دلالان خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سید محمدهادی سبحانیان روز چهارشنبه در نشست خبری با اشاره طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این طرح در مجلس نهایی شد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان بررسی می‌شود که جلسه‌های مختلفی برگزار کردیم، ایراداتی ارایه شد که توضیح دادیم. اگر با این شکل به تصویب نرسد و تعدیل تورمی انجام شود نه‌تنها بازدارندگی نخواهد داشت، بلکه سودآوری سفته‌بازی را در پی خواهد داشت.

سبحانیان تاکید کرد: کار کارشناسی در دولت و مجلس بر روی طرح انجام شده است تا ظرفیت بازدارندگی داشته باشد دولت چشم طمع برای درآمدزایی ندارد؛ بلکه این طرح ابزار تنظیم‌گری است امیدواریم به همین ترتیب که در مجلس به تصویب رسید در شورای نگهبان تأیید شود. ضمن اینکه اعلام آمادگی می‌کنیم که زیرساخت‌های اجرای آن را فراهم کنیم.