عباس علی‌آبادی؛ پیشنهاد دولت به مجلس برای وزارت صمت «صمت» به ساحل آرامش می‌رسد؟

گروه اقتصادی الف،   4020309063 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر چند کارنامه گروه مپنا در زمان مدیریت عباس علی‌آبادی، مناسب و در خور توجه بوده و بسیاری از دستاوردهای این گروه با راهبری او رقم خورده اما واقعیت آن است که وزارت صمت با تجربه‌های متنوع و موفق گذشته وزیر پیشنهادی متفاوت است و می‌توان گفت که تصدی این سمت، بزرگترین و مهم‌ترین تجربه و چالش کاری او به شمار می‌رود.

«صمت» به ساحل آرامش می‌رسد؟

به گزارش الف، پس از حدود یک‌ماه از برکناری سیدرضا فاطمی‌امین از وزارت صمت، دولت وزیر پیشنهادی خود برای تصدی این پست را به مجلس معرفی کرد و بر اساس اعلام سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، «عباس علی‌آبادی» مدیرعامل کنونی گروه مپنا برای کسب رای اعتماد از نمایندگان، راهی مجلس خواهد شد.

در تابستان ۱۴۰۰ و پیش از تشکیل دولت سیزدهم، عباس علی‌آبادی یکی از چهره‌هایی بود که پیرامونش گمانه‌زنی‌های زیادی صورت می‌گرفت؛ برخی او را وزیر پیشنهادی نیرو قلمداد می‌کردند و گروهی دیگر معتقد به حضور در کرسی وزارت صمت بودند که هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها در آن مقطع رنگ تحقق به خود نگرفت. 

سوابق وزیر پیشنهادی صمت

عباس علی‌آبادی، ۶۰ ساله، دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل بوده و مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای درون‌سوز (توربین‌های گازی) در دانشگاه‌های مختلف کشور است.

از جمله سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

در سال ۹۸، گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص انتصاب او به عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو وجود داشت که امر صورت نگرفت و علی‌آبادی به فعالیت خود در گروه مپنا ادامه داد.

او در دی‌ماه ۸۸ به عنوان مدیرعامل مپنا انتخاب و سال‌های متمادی است که در این پست حضور و فعالیت دارد و باید دید که مجلس او را راهی پاستور خواهد کرد و یا همچنان حضور او در مپنا ادامه خواهد داشت.

چالش‌های پیش‌روی علی‌آبادی

هر چند کارنامه گروه مپنا در حوزه‌های زیرساختی از جمله آب، برق، نفت، گاز، حمل‌ونقل ریلی و سلامت مناسب در خور توجه بوده و بسیاری از دستاوردهای این گروه در زمان مدیریت علی‌آبادی رقم خورده، اما واقعیت آن است که وزارت صمت با تجربه‌های متفاوت و موفق گذشته وزیر پیشنهادی متفاوت است و می‌توان گفت که تصدی این سمت، بزرگترین و مهم‌ترین تجربه و چالش کاری او به شمار می‌رود.

وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت به دلیل گستردگی و همچنین اثرات مستقیم حکمرانی در آن روی زندگی مردم از حساسیت بسیاری برخوردار است. این وزارت‌خانه هم متولی تولید و صنعت کشور است، هم بخش معدن را راهبری و هدایت می‌کند و هم باید به سامان‌دهی حوزه تجارت و بازار بپردازد؛ آن هم در مقطعی که بخش‌های تولیدی کشور با انواع و اقسام مشکلات مواجه بوده و علاوه بر این آشفتگی‌های حوزه تجارت، بازار و تنظیم آن گریبان بخش‌های اعظم جامعه را گرفته.

هر چند دولت به دنبال تفکیک حوزه بازرگانی  و ایجاد وزارت بازرگانی است و لایحه آن را هم به مجلس ارائه داده و البته مشخص نیست که مجلس با  این لایحه موافقت کند یا نه. اما باید فرض را بر شرایط حاکم کنونی گذاشت و حوزه تجارت و بازرگانی را ذیل وظایف کنونی وزارت صمت تعریف کرد. حتی با وجود موافقت مجلس و ایجاد وزارت‌ بازرگانی، به نظر نمی‌رسد که چندان از شرایط دشوار پیش روی علی‌آبادی کاسته شود و صنعت و معدن به اندازه کافی دریایی از مصائب به شمار می‌رود.

مشکلات عظیم صنعت خودروسازی، دلاری‌فروشی محصولات فولادی و پتروشیمی و خام‌فروشی معادن از مهم‌ترین معضلات پیش‌روی علی‌آبادی به شمار می‌روند که حل و فصل و یا التیام زخم‌های آن، تجربه‌ای متفاوت با دیگر حوزه‌های کاری وزیر پیشنهادی صمت است.