تقابل پلیس فدرال با کنگره بر سر پرونده فساد مالی بایدن

  4020301103

کنگره آمریکا به‌دنبال اهمال پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در ارائه اسناد و مدارک خواسته شده که با هدف لاپوشانی در پرونده فساد مالی خانواده جو بایدن صورت گرفته است هشدار داد که در صورت ادامه این تمرد، قدرت نظارت بر این نهاد پلیسی و حسابرسی از آن را در اختیار دارد.

تقابل پلیس فدرال با کنگره بر سر پرونده فساد مالی بایدن

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تاکنون اف.بی.آی از تحویل سندی که گفته می شود بر پایه آن جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اتهام ارتشا در دوره معاونت ریاست جمهوری خود (باراک اوباما) را می‌پذیرد، به کمیته نظرات و پاسخگویی مجلس نمایندگان امتناع ورزیده و اکنون این نهاد قانونگذاری که اکثریت آن در اختیار حزب جمهوری‌خواه است فشارها را بر اف.بی.آی افزوده‌اند.

تارنمای نشریه آمریکایی نیویورک پست در این باره گزارش داد کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از اعمال فشار بر کریستوفر ری (Christopher Wray) رئیس اف.بی.آی خبر می دهد.

مک کارتی در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیز در باره تماس با رئیس اف.بی.آی گفت: خواستم تا با او کاملا واضح صحبت کنم که این تکه کاغذ (سندی) است که رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان برای رویت درخواست کرده و اینکه کنگره حق و صلاحیت قضایی نظارت بر این سازمان را دارد.

وی در این مصاحبه گفت: به رئیس اف.بی.آی توضیح دادم که کنگره هرآنچه را در قدرت داشته باشد انجام خواهد داد؛ مجلس نمایندگان صلاحیت قضایی برای نظارت بر آن سازمان و حق رویت این سند را دارد. معتقدم بعد از این تماس (تهدید) این سند را دراختیار خواهیم داشت.

نیویورک پست افزود: تاکنون اف.بی.آی از ارائه این سند به این کمیته مجلس نمایندگان امتناع ورزیده و در عوض در شش صفحه به این درخواست پاسخ داده که این اقدام بحث برانگیز شده است. این کمیته در دهم ماه مه گذشته (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) دستور تحویل این سند را به اف.بی.آی داده و تاکنون آن را تحویل نگرفته است.

تعلل اف.بی.آی غیر قابل قبول است

نیویورک پست پیش از این در مورخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ گزارش داده بود: جیمز کومر رئیس جمهوری‌خواه کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا ۲۹ اردیبهشت بار دیگر از رئیس اف.بی.آی خواست تا اطلاعاتی که بنابر آن جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ارتشا در دوره معاونت ریاست جمهوری خود (باراک اوباما) را می‌پذیرد، به این کمیته تحویل دهد. وی در نامه‌ای خطاب به ری نوشت: تعلل و تاخیر در ارائه تنها یک فرم «اف‌دی-۱۰۲۳» (FD-۱۰۲۳) از سوی اف.بی.آی غیر قابل قبول است.

استیضاح رئیس اف.بی.آی

تارنمای این روزنامه آمریکایی نوشته بود: کنگره آمریکا این توانایی را دارد تا بودجه آژانس های فدرال این کشور را قطع و یا از قدرت قانونی خود برای اجرای احضار بهره برد؛ اکنون که جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار دارند می توانند برای اعمال فشار بیشتر، روند استیضاح رئیس اف.بی.آی را به راه اندازند.

نیویورک پست نوشت: اطلاعاتی که از لپ تاپ هانتر بایدن بدست آمده نشان می دهد که جو بایدن در زمان تصدی پست معاونت رئیس جمهوری آمریکا با فرزند خود هانتر در زمینه (تجاری) چین، مکزیک، قزاقستان، اوکراین و روسیه در تعامل بوده است. هانتر در جایی نوشته بود که نیمی از درآمد حاصل از فعالیت های خود را به پدرش خواهد داد.