دیوان عدالت اداری مصوبه پذیرش بدون آزمون در مدارس استعدادهای درخشان را ابطال کرد

  4020224093 ۳۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

با شکایت اولیاء داوطلبان آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری رأی بر ابطال مصوبه پذیرش بدون آزمون در مدارس سمپاد داد.

دیوان عدالت اداری مصوبه پذیرش بدون آزمون در مدارس استعدادهای درخشان را ابطال کرد

به گزارش الف، با اعتراض جمعی از اولیا داوطلبان آزمون متوسطه اول و دوم ورودی مدارس استعدادهای درخشان، با دستور دکتر احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، پرونده آزمون استعدادهای درخشان در دستور کار کمیسیون آموزش دیده بان قرار گرفت. این موضوع در کمیسیون آموزش بررسی و از اولیای داوطلبان به جلسه مشترکی در محل دیده بان، دعوت به عمل آمد.
پس از آن، روابط عمومی سمپاد طی تماسی اعلام داشت که رئیس و معاونین سمپاد خواستار جلسه ای فوری با مسئولین دیده بان جهت ارائه دفاعیات خود هستند و به همین منظور جلسه ای با حضور برخی اعضای هیئت مدیره دیده بان و کمیسیون آموزش در محل دیده بان تشکیل شد.
اعتراض اولیای داوطلبان آزمون تیزهوشان حول دو محور بود:
۱- اشکالات علمی در دفترچه سوالات آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان
۲- پذیرش بدون آزمون دانش آموزان سمپادی از پایه نهم به دهم

الف) اشکالات متعدد و فاحش در دفترچه سوالات:
چندین سوال از آزمون ورودی استعدادهای درخشان در سالهای ۱۳۹۷، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بی پاسخ بوده است، چندین سوال دارای دو پاسخ بوده و چندین سوال هم کپی از کتاب موجود در بازار بوده است که همه این اشکالات سبب اجحاف‌ در پذیرش داوطلبان مستعد شده و نمره تراز داوطلبان باهوش افت کرده است. برای مثال؛ در آزمون سال ۱۳۹۹، سیزده سوال از ۱۰۰ سوال کل آزمون دارای ایراد اساسی علمی بوده است و ۱۰ سوال دیگر هم کپی از کتاب موجود در بازار بوده است!
در جلسه بین مسئولین سمپاد و دیده بان بنا شد کمیته ای در این خصوص تشکیل شود و با برگزاری جلسه ای فوری، پرونده تمام داوطلبان معترض بررسی شود و از داوطلبانی که در کمیته سمپاد، "محق" شناخته شدند، احقاق حق صورت بگیرد اما متاسفانه برخلاف وعده مسئولین سمپاد، نه کمیته ای تشکیل شد و نه مشکلی از داوطلبان رفع شد و اعتراضات آنها همچنان پابرجاست.

ب) پذیرش بدون آزمون دانش آموزان سمپادی از پایه نهم به دهم: 
مصوبه ای برای دانش آموزان سمپادی وجود داشت که این دانش آموزان بدون شرکت در آزمون ورودی تیزهوشان در دوره متوسطه دوم هم در مدارس استعدادهای درخشان پذیرش می شدند.
اولیا دانش آموزان با جمع آوری چندین امضا خطاب به دیده بان و سایر نهادهای دولتی، درخواست لغو این مصوبه را داشتند.
در همان زمان احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام به وزیر وقت آموزش و پرورش نامه ای نوشت که در ادامه بخشی از آن می آید:
«طبق ماده ۱۵ مصوبه شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، دانش آموزان پایه نهم تیزهوشان می توانند بدون شرکت در آزمون، تنها با شرط معدل ۱۶ در پایه دهم در مدارس تیزهوشان ادامه تحصیل دهند. در حالی که داوطلبان عادی علاوه بر شرکت در آزمون کشوری، می بایست شرط معدل ۱۹ نیز داشته باشند. این موضوع بی عدالتی فاحش است.
با توجه به پذیرش بدون آزمون این دانش آموزان در پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان، عمده ظرفیت این مدارس تکمیل می شود. ظرفیت بسیار کم باقی مانده به شکل تکمیل ظرفیت در اختیار سایر داوطلبان است. ممکن است ظرفیتی هم باقی نماند که برای آن آزمونی برگزار شود. مثل سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ که تعداد دانش آموزان پایه نهم در مدارس استعدادهای درخشان ۲۴۵۳ نفر بود در حالی که میزان ظرفیت پذیرش پایه دهم در مدارس استعدادهای درخشان ۲۰۷۰ نفر بود. در آن سال نه تنها هیچ داوطلب عادی به مدارس سمپاد ورود پیدا نکرد، بلکه با اجرای سیاست پذیرش بدون آزمون، این مدارس با کمبود ظرفیت برای ۳۸۳ نفر مواجه شدند!
قاعدتاً با اصلاح این آیین نامه و حذف پذیرش بدون آزمون، دانش آموزان مدارس تیزهوشان دچار ترس و اضطراب شرکت در آزمون نمی شوند و ضربه ای به آنها وارد نمی شود چرا که آنان با استفاده از دانسته های سه سال تحصیل خود در بهترین مدارس کشور در آزمون تیزهوشان پایه دهم شرکت می کنند و با داوطلبان عادی به رقابت می پردازند.»
در همان زمان اولیا داوطلبان شکایتی در دیوان عدالت اداری تنظیم نمودند که شاکی خواهان ابطال ماده ۱۵ مصوبه شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش شده بود.
متن ماده مذکور بدین شرح است:
«ماده ۱۵- دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم مدارس استعدادهای درخشان، به شرطی اجازه ادامه تحصیل در این مدارس را خواهند داشت که شرایط زیر را دارا باشند:
الف) معدل کل آنان در خردادماه کمتر از 16 نباشد
ب) نمره ارزشیابی نوبت دوم یا شهریور آنان در هیچ یک از مواد درسی، بدون ضریب کمتر از 12 نباشد.»

سرانجام با رأی هیأت محترم عمومی دیوان عدالت اداری مقرره تبعیض آمیز میان دانش اموزان عادی و استعدادهای درخشان که موجب پذیرش بدون آزمون برخی داوطلبان می شود، ابطال شد و پس از این، آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در مقطع متوسطه دوم برای تمامی دانش آموزان پایه نهم کشور که در این آزمون ثبت نام نموده اند، به صورت یکسان برگزار می شود و تحصیل یا عدم تحصیل دانش آموزان پایه نهم در مدارس تیزهوشان موجب کسب امتیاز بیشتر یا کمتر برای استفاده از امکانات ملی در مقطع متوسطه دوم مدارس تیزهوشان نمی شود.
دیده بان شفافیت و عدالت، لازم می داند از رئیس و قضات محترم دیوان عدالت اداری که با این اقدام حق مدارانه خود، موجب رفع تبعیض موجود میان دانش آموزان مدارس عادی و خاص شدند، سپاسگزاری نماید و به مردم شریف ایران این امیدواری را بدهد که پیگیری های مدنی و قانونی برای رفع اشکالات و تخلفات در حوزه آموزش، سودمند و ثمربخش بوده و هست و به یاری خدا ادامه خواهد داشت.