مناظره های جدی و راهی که می گشاید

محمود گبرلو،   4020208053 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
مناظره های جدی و راهی که می گشاید

تنها راه برون رفت از وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی جامعه، ایجاد فضای گفتمان ، نقد و نظریه پردازی در رسانه هاست.


جامعه ی در حال پیشرفت و توسعه نیازمند بستر سازی برای ارایه راهکارهای مطلوب، توسط متخصصین و نئوری پردازان دلسوز و متعهد است; حتی اگر گوشه ای از آن را رسانه های بیگانه به نفع خود مصادره کنند.


 برنامه تلویزیونی "جهان آرا " که در اهداف خود در صدد ایجاد کرسی آزاد اندیشی است با دعوت از دو متخصص اقتصاد، چالش هایی را ایجاد کرد که نیاز جامعه برای آرامش، قضاوت و اصلاح امور است ; حتی اگر برخی گمان کنند این مباحث یک مسیر انحرافی است.


سوالات مهم و زیر بنایی در جامعه وجود دارد که چون طی سالهای گذشته درست و منطقی شکافته نشده باعث بروز تنش ، تفرقه و جدایی حاکمیت ، مردم و متخصصین شده است.


جامعه ایران سالهاست پذیرفته که روش و منش اداره جامعه بر مبنای فقه و شرع باشد اما در این مسیر کارشناسان و متخصصین باید به تبیین و تشریح این مباحث می پرداختند. این موفقیت بدست نمی‌آید مگر آنکه در یک فضای مناظره ای منصفانه طرف مقابل با طرح سوالات، زمینه را برای تشریح و تبیین ایدئولوژی کاربردی فراهم سازد .
تنها برنامه کاربردی و تاثیرگذار تلویزیون در دوره جدید یک یا دو برنامه از جمله این برنامه استثنایی جهان آرا بود والا همبن برنامه و مابقی برنامه ها "خود گوی و خود پسندی" و یا یک طرفه به محاکمه رفتن بود. 
مبادا قدرت فضای مجازی در" به نفع خود کردن مباحث" , ترس و دلهره ی باخت و شکست را در تهیه کنندگان این برنامه ایجاد کند,برعکس ،اینگونه برنامه سازی مزایای فراوان دارد ; تلویزیون مخاطب خود را افزایش میدهد، جامعه آگاهی یافته آرامش می یابد ، به مسئولین تلنگر جدی وارد می شود تا ضعف های خود را پیدا کنند ، طرفین بحث به خود میآیند سواد و دانش خود را تقویت می‌کنند، سواستفاده بیگانگان در تحریک عوام خنثی می شود و نکته مهم جمع کثیری از متخصصین کاربلد و متبحرخاموش به میدان آمده ، زمینه پیشرفت و توسعه کشور به طور جدی فراهم می شود .
تلویزیون بستر قدرتمند برای ایجاد این مناظره هاست بخصوص اینکه کارشناسان متبحری در این زمینه دارد که فعلا خواهان ندارند .


نکته : انتخاب مجری مودب و متدین یک امر  است اما سطح سواد و دانش مجری ،تا حدی، باید هم سطح مدعوین باشد و در ایجاد چالش درست و مدیریت مناظره فنون و مهارت لازم را داشته باشد.