مصادر‌‌‌‌‌ه به‌ مطلوب سخنان رهبری

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4020204043 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مصادر‌‌‌‌‌ه به‌ مطلوب سخنان رهبری

این رسم دیرینه و مرسوم در کشور است که مسئولان و متولیان امر، کم‌کاری و بی‌عملی خود را پشت ارکان نظام پنهان کرده و از این طریق راهی برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت پیدا می‌کنند. در شرایطی که اراده غالب مجلس برای استیضاح وزیر صمت است، یکی از نمایندگان با ارجاع آدرس غلط و در مظان اتهام قرار دادن نظام طوری سخن گفته که گویا هیچ تعهدی برای ایفای نقش نمایندگی خود ندارد. 

یکی از نمایندگان مجلس اظهار داشته که با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، استیضاح وزیر صمت منتفی است! و تعجب‌آور اینکه شخصی که در قامت نماینده مجلس ایفای نقش می‌کند و لباس وکالت ملت را به تن کرده، هنوز درک درستی از نقش و کارکرد مجلس ندارد. 

این نماینده باید توضیح دهد که از کدام قسمت از سخنان رهبری عدم استیضاح وزیر صمت برداشت می‌شود؟ سیاق همیشگی رهبر انقلاب توصیه کلی به همکاری همه‌جانبه سه قوه و اهتمام برای ارتقای وضعیت کشور در همه دولت‌ها بوده و در خطبه‌های نماز عید فطر هم دوباره ایشان از ضرورت همد‌لی، همکاری و هم‌افزایی سه قوه برای حل مشکلات و تمرکز برای گره‌گشایی از معضلات کشور سخن گفتند و باید پرسید که این نماینده محترم با چه منطقی، از یک توصیه کلی به نتیجه‌گیری جزئی در مسئله‌ای خاص رسیده است؟

اتفاقاً سمت و سوی اظهارات رهبر انقلاب، انجام وظیفه تمامی ارکان نظام و سه قوه برای پیشبرد امور است و ایفای نقش مجلس و نمایندگان آن هم مصداق عمل به توصیه رهبری است. 

نمی گوییم فاطمی امین حتما باید استیضاح شود ، که چنین سخنی در تناقض با ادعای اصلی این نوشته یعنی استقلال مجلس است. فارغ از عملکرد وزیر صمت و نقشی که او در رقم خوردن وضعیت حوزه تحت نظر خود دارد، عمل به قانون وظیفه مجلس و نمایندگان آن است و بهتر است به جای این‌گونه اظهارات بی‌پایه و اساس که کارکردی جز متهم کردن مجموعه نظام و تنزل جایگاه مجلس ندارد، نمایندگان به وظیفه قانونی خود عمل کنند و از توصیه‌های کلی، ترجیحات شخصی خود را برداشت نکنند!  اگر عقیده این نماینده مبنی بر عدم استیضاح وزیر صمت است، باید به دنبال اعمال نظر خود در چهارچوب و روال قانونی باشد و دلایل آن را هم به طور واضح بیان کند و دیگر نمایندگان را نیز متقاعد کند. اینکه اظهارات و توصیه‌های کلی رهبری مصادره به مطلوب شود، بیشتر شبیه یک حیله سیاسی است تا یک کنش دقیق و اقدام خردمندانه!

اگر چه باید ذکر کرد که ریشه این خطاها و قصور برخی نمایندگان، عدم شفافیتی است که در مجلس نهادینه شده. در همین ماجرای استیضاح وزیر صمت،‌ چندین اظهار نظر متناقض مبنی بر جمع‌آوری امضاها و پس گرفتن آن شنیده شد و همین آشفتگی، عدم انسجام  و فقدان شفافیت لازم در مجلس است که موجب چنین نتیجه‌گیری‌های ناصوابی می‌گردد که یک نماینده، سلیقه و نظر شخصی خود را پشت نظام و رهبری پنهان و آن‌ها را خرج خواسته‌های خود می‌کند.