پیشنهاد باهنر درباره انتخابات مجلس آینده/ نظر طحان‌نظیف درباره بررسی صلاحیت روحانی و لاریجانی

  4011108083 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پیشنهاد باهنر درباره انتخابات مجلس آینده/ نظر طحان‌نظیف درباره بررسی صلاحیت روحانی و لاریجانی

پیشنهاد باهنر درباره انتخابات مجلس آینده

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دیپلماسی عمومی نظام به فارس گفت: «من مسئله ایران هراسی را خیلی مهم می‌دانم و یکی از دلایل اتفاقات اخیر این است. همین الان روسیه هم در پارلمان آمریکا لابی دارد. یعنی این امر ممکن است. ما همیشه می‌گوییم لابی صهیونیست‌‌ها و این حرف‌ها، روسیه هم لابی خود را دارد.

خوب اگر ما در آمریکا 10 نفر داشته باشیم که دیپلماسی عمومی ایران را به وجود بیاورند، بسیار تاثیر گذار خواهد بود. این منافقین هر روز می‌روند سناتورها و نماینده‌های کنگره را می‌بینند و پول به آنها می‌دهند و چاپلوسی می‌کنند و جلسه می‌گذارند و به نوعی لابی می‌کنند و به اصطلاح عامیانه قربان و صدقه هم می‌روند و خود را نماینده مردم ایران معرفی می کنند و علیه ما فعالیت می کنند. حالا ما می‌گوییم نه، هیچ ایرانی لازم نیست در آمریکا برای جمهوری اسلامی لابی انجام دهد!

من اتفاقاً می‌گویم لازم است، دیپلماسی عمومی لازم است، نه که بروند با آمریکا خدای ناکرده هم دست شوند و جاسوسی و اینها، خیر، اما بنده الان می‌دانم آدم‌هایی هستند که در آمریکا کرسی دارند، کرسی دانشگاه دارند، مدیریت دارند و جاهای مختلف می‌روند، می‌توانند جلسه بگذارند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را تبیین کنند، اینها نیاز دارند حمایت شوند.»

باهنر درباره انتخابات مجلس در سال 1402 گفت: «یکی از پیشنهادات بنده این است که در دوره آینده فضای سیاسی کشور برای انتخابات بازتر بشود بنابراین باید یک تیم اصلاح‌طلب قوی و یک تیم اصولگرای قوی وجود داشته باشد و با همدیگر رقابت کنند تا بخشی از این ها و بخشی از آنها رای بیاورد یا شاید فقط یک گروه رای بیاورد اما متاسفانه بعضی از ما انتظار داریم که رقبای ما قبل از انتخابات حذف شوند.

ما باید کاری کنیم که حضور مردم در انتخابات و فضای سیاسی و مشارکت بسیار باز و بالا باشد. من فکر می کنم این دوره مشارکت اهم موضوعات است و البته این موضع من است.

من بعنوان یک فعال اصولگرا معتقدم حتی اگر مجلسی تشکیل بشود که گرایش اصلاح طلبی داشته باشد ولی حضور مردم پررنگ باشد، این به نفع مملکت است. متاسفانه در دوره‌های اخیر مجلس، فراکسیون ها و حضور نمایندگان در این فراکسیون ها به صورت ژله ای شده است و مشخص نیست کدام نماینده دقیقاً در کدام فراکسیون حضور دارد.»

***

نظر طحان‌نظیف درباره بررسی صلاحیت روحانی و لاریجانی

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با ایسنا در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر آقایان لاریجانی، روحانی و احمدی نژاد بخواهند برای انتخابات آتی وارد عرصه شوند، نگاه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت آنها چگونه است؟ گفت: معمول این است که شورا هر دوره صلاحیت افراد را بررسی می کند و در بررسی صلاحیت ها هم تفاوتی بین کاندیداها وجود ندارد. البته تاکنون هیچ بحثی در این زمینه در شورای نگهبان نداشته ایم چون هنوز بیش از یک سال تا انتخابات زمان باقی مانده است و اکنون شورا بر روی رسیدگی به مصوبات تمرکز دارد.

وی درباره ثبت نام کاندیداهایی که محکومیت‌های قضایی دارند، گفت: مبنای شورای نگهبان قانون است طبیعتا اگر قانون اصلاح شد، قانون جدید مبنا خواهد بود.

وی در پایان درباره جایگاه هیات نظارت بر اجرای سیاست های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و اینکه عده ای بر این باورند که شورای نگهبان دوم است؟  گفت: طبق بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، زمانی که سیاستی در کشور ابلاغ می شود، باید مبنای عمل قرار گیرد. نظارت بر حسن سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز از سالها قبل توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و در سالهای اخیر توسط هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می شود. این هیات عالی، جایگاه قانونی دارد. البته ظاهرا مقررات نظارت بر اجرای سیاست ها در حال اصلاح است که امیدوارم برخی ابهامات در این باره رفع گردد.

***

تنها راه افزایش فرزندآوری در نگاه عباس عبدی 

عباس عبدی،تحلیلگر اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «نه تنها متولدين ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پيش از آن اضافه نشده است كه كمتر هم شده است، حدود5/3 درصد زاد و ولد كمتر شده است، در حالي كه در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ اندكي افزايش داشته است. 
اين نشان مي‌دهد كه با تزريق اين پول‌ها نمي‌توان مشكل زاد و ولد را حل كرد. جالب اين است كه اين سياست در روستاها هم اثرگذاري لازم را نداشته است. 

اين رويكرد در جامعه ايران پاسخ نمي‌دهد، تنها راه براي افزايش فرزندآوري رفع موانع اقتصادي آن و بهبود شرايط اقتصادي اميد به آينده است. هنگامي كه دهه ۱۳۹۰ با افول اقتصاد مواجه شديم، بايد منتظر اين وضعيت مي‌بوديم.

روشن است كه اهداف قانون جواني جمعيت و فرزندآوري محقق نشده است، زيرا هيچ ربطي به واقعيت فرزندآوري نداشته است و در ادامه نيز وضعيت بدتر خواهد شد. تنها راه بهبود وضع اقتصادي و ايجاد شرايط اجتماعي مناسب براي تشكيل خانواده مطابق معيارهاي جوانان است.»

***

دستگاه‌های حاکمیتی شرایط جامعه را درک نمی‌کنند

ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا به فرهیختگان گفت: «اساسا من یک دلخوری از مجموع دستگاه‌های حاکمیتی دارم و این است که شرایط جامعه را در حوزه‌های مختلف درک نمی‌کنند. متوجه نمی‌شوند که مردم در چنین شرایطی به آرامش روانی نیاز دارند چون چندماه پرالتهاب را گذرانده‌اند.

برای نمونه مساله فیلترینگ و اینترنت این روزها از جنس مسائلی است که مسئولان درکی نسبت به جامعه ندارند و من در چند وقت اخیر بارها این مساله را مطرح کرده‌ام و گفتم حتی اگر فرضا بر این اعتقاد باشیم که فیلترینگ برای برخی برنامه‌ها لازم است، که البته در این بحث بسیار وجود دارد، آیا الان زمان اعمال آن است؟

آیا این اقدام مسئولان نوعی نمک بر زخم مردم پاشیدن نیست؟ یعنی افکار عمومی را تهییج و ناامید نمی‌کند؟ البته برخی معتقدند با توجه به شرایط امنیتی باید این اقدامات صورت می‌گرفت و البته برخی دیگر هم این نگاه را ندارند. در هرحال، آن شرایط گذشت، آیا ادامه این سیاست اینترنت، مردم را عصبانی نمی‌کند؟ هر تصمیمی که مردم را عصبانی می‌کند و ضرورت فعلی هم ندارد، نمی‌شود زمان دیگری درباره‌اش تصمیم‌گیری شود؟»

***

بودجه واقعی نیست و مجلس هم نمی‌تواند کاری کند

جعفر قادری، نماینده شیراز در گفتگو با نامه نیوز درباره میزان واقعی بودن مفروضات لایحه بودجه گفت: متأسفانه مکانیزم بودجه ریزی در کشور ما غلط است. اول باید درآمدها برآورد شوند و براساس آنها هزینه ها را ببندیم. دولت یکسری هزینه های اجتناب ناپذیر دارد و نمی تواند آنها را کاهش دهد. از طرفی باید قدری بودجه های عمرانی را رشد دهد، ضمن آنکه سررسید اوراق ها آمده و باید آنها را پرداخت کند. مجموع سه عامل یادشده هزینه دولت می شود که بعد براساس آنها دولت اقدام به درآمدتراشی می کند.

وی با بیان اینکه بودجه نویسی روال غلطی در کشور دارد، افزود: بودجه خیلی واقعی نیست. در مجلس هم نمی تواند کاری کند چون اگر نمایندگان اعتبارات طرح ها و پروژه ها را کم کنند برای شان از نظر سیاسی مشکل ایجاد می شود. بنابراین کمتر حاضر می شوند که این کار را انجام دهند.

***

نظر اسلامی درباره بن‌بست مذاکرات

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با مذاکرات برجام به برنا گفت: مذاکرات به بن بست نرسیده، بلکه کشور های متخاصم در رسیدن به اهداف خود به بن بست رسیده اند‌. جمهوری اسلامی ایران همیشه صادقانه با این موضوع برخورد کرده و صادق القول بوده است و همواره تعامل کرده است، مبنای سند برجام همین اتهامات مطرح شده بود. همه واحد های امنیتی  و اطلاعاتی انها هم اعلام‌کرده اند که ایران فعالیت هسته ای و نظامی ندارد و به همین دلیل به سند برجام رسیدند اما به برجام هم قائل نبودند و از آن خارج شدند آمریکا هم خودش خارج شد و هم اجازه نداد دیگران با ایران همکاری کنند‌ . 

اسلامی در رابطه با دیدار خود و جمعی از روسای پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: این سیاست در سازمان وجود دارد که ما از خرد جمعی استفاده کنیم. توفیق داشتیم که در خدمت کلیه روسای سازمانی باشیم که در طی ادوار گذشته مسئولیت داشتند. گفت و گو های خوبی صورت گرفت و تفاهم شد این نشست را به یک نشست مشورتی راهبردی در سازمان تبدیل کنیم. 

***

توضیحات روزنامه دولت درباره طرح مولدسازی دارایی‌های دولتی

ایران نوشت: «مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت، تصویب شده در جلسه شصت و هفتم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، 21 آبان امسال به تأیید رهبری رسید و بر اساس آن هیأت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت مرکب از هفت عضو: معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان بودجه و برنامه، یک نماینده از طرف رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه قضائیه تشکیل شد. دبیرخانه و مجری مصوبات این هیأت وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

با تفویض وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی مسئول تشکیل دبیرخانه شد و بلافاصله دبیرخانه کار خود را آغاز کرد و ده کارگروه تشکیل داد. ابتدا متن آیین نامه اجرایی مصوبه در 18 ماده تنظیم و در دو جلسه هیأت عالی مولدسازی مطرح و به تصویب رسید.

متن بندهای مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت بعد از لازم‌الاجرا شدن محرمانه نیست و در سایت سازمان خصوصی‌سازی بخش قوانین و مقررات منتشر شده است. آنچه محرمانه است مکاتبات درباره این مصوبه از دفتر رئیس‌جمهور، دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دفتر مقام معظم رهبری است که همچنان محرمانه باقی می‌ماند. همه پیش‌نویس مصوبات این شورا به دلیل سطح اهمیت تصمیم‌گیری شورا محرمانه است اما وقتی مصوب و لازم‌الاجرا می‌شود اگر برای اشخاص ثالث حق و تکلیف ایجاد کند باید منتشر شود و در دسترس عموم قرار گیرد که این مصوبه نیز در سایت سازمان در اختیار عموم مردم قرار گرفت و هفته گذشته در قالب کتابچه نیز منتشر شد.

دلیل طرح این موضوع در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز، تکلیف و تأکید رهبری بوده است که در تاریخ چهارم آذر 1399 در دیدار شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا فرمودند که این شورا، هیأتی را تشکیل دهد تا برای بهره‌وری بیشتر از دارایی‌های دولت تصمیم‌گیری کند و تأکید کردند که هیأت مورد اعتماد سه قوه که عازم و جازم باشد و قاطعیت حکومتی و اسلامی داشته باشد. تقریباً دو سال کارشناسان متعدد روی این موضوع کار کردند و در چندین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و مورد بررسی و نهایتاً در جلسه شصت و هفتم مورد تصویب قرار گرفت.

نکته دیگر اینکه این مصوبه همه دارایی‌های غیرمنقول مازاد دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و بانک‌های دولتی و پروژه‌های نیمه‌تمام را شامل می‌شود.»

***

نگاه انتقادی روزنامه اصولگرا به حاکمیت یکدست

رسالت نوشت: «خروجی انتخابات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، حاکمیت یکپارچه‌ای شکل داد که در بادی امر، جریان رقیب هم امیدوار به جراحی‌ها و تغییراتی شد که می‌دانست در زمان آنان میسر و ممکن نبود. بسیاری از منازعات و چالش‌های درون قدرت، به‌واسطه قرابت فکری سران قوا و بخش مهمی از بدنه مدیریتی حل‌وفصل شده و می‌شود.

تخریب‌ها، طعنه‌ها و سازهای مخالف از گوشه و کنار حاکمیت، کمتر به‌گوش می‌رسد و عموما دستگاه‌ها در ظاهر و باطن، یار و مددکار یکدیگرند؛ اما ماجرا روی دیگری هم دارد.

آن روی سکه حاکمیت یکپارچه، به این زیبایی نیست. قدرت‌یابی و تأییدات پی‌درپیِ درون‌گروهیِ یک نحله و جریان فکری نسبت به اشخاص و تصمیم‌ها گاهی موجد و مقوّم یک جهل مرکبی می‌شود که بیرون آمدن از آن تقریبا غیرممکن است؛ چراکه دیگر گمان به ارتکاب اشتباه هم نمی‌دهند.

به‌علاوه قدرت گرفتن بی‌حدومرز یک جریان در هر کشوری با هر ایدئولوژی و شکل حکومتی آسیب‌زاست. بخش مهمی از بالندگی، سلامت و اصلا حیات یک جامعه به تضارب و تعاطی آرا و افکار بستگی دارد.

نمی‌شود توقع داشت یک جریان چه در حوزه اندیشه، چه در حوزه سیاست، چه در حوزه اقتصاد و چه در هر حوزه‌ای، چندین سال، بایکوت و گوشه‌نشین شود و آن جمعیتِ متصل به آن حوزه‌ها چیزی به‌نام «امید» را در خود حفظ و تقویت کنند.

مردم؛ یعنی «تمام مردم» در جمهوری اسلامیِ تعریف‌شده از سوی حضرت امام رحمةالله‌علیه و قوام‌یافته از سوی مقام معظم رهبری، رکن رکین‌اند...

پیروزی کارگزاران نظام آنجاست که اولا سعی کنند تعداد بیشتری از مردم را همراه خود کنند و ثانیا این مردم را عاقل و صاحب اهلیت و صلاحیت ببینند؛ همان‌طور که هستند. این نگاه فارغ از اینکه صحیح است؛ به‌سود خود حکمرانان است. آن ها اگر خود را منتخب و مسئول عقلا و خردمندان بدانند، به‌نوعی خود را هم تکریم کرده‌اند و اگر به‌اشتباه مردم را ناتوان از شناخت مصالح خویش قلمداد کنند به خود نیز توهین کرده اند.»