آلودگی هوا باعث افزایش ابتلا به سرطان شده است

  4011105061

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه از بروز ۴۰ درصد سرطان‌ها می‌توان پیشگیری کرد، افزود:  برای پیشگیری از سرطان، آموزش عموم مردم از نظر اصلاح سبک زندگی، گسترش ورزش‌های همگانی، نظارت بر آلاینده‌های محیطی، انجام غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر شهرام صیادی روز چهارشنبه پنجم بهمن، با اشاره به آغاز پویش ملی و هفته پیشگیری از سرطان گفت: سرطان در حال حاضر به عنوان دومین علت مرگ و میر اکثر جوامع مطرح است. براساس گزارش سیمای سرطان در سال ۱۳۹۷ بروز سرطان در کشور و استان البرز به ترتیب  ۱۷۳ در  ۱۰۰ هزار نفر و۱۸۳ در ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

وی افزود:  شایع ترین سرطان‌ها در استان البرز به ترتیب سرطان پستان، پروستات، کولورکتال (روده بزرگ)، معده و پوست (غیرملانوما) است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه در سال های اخیر میزان بروز سرطان افزایش یافته است خاطر نشان کرد:  افزایش بروز سرطان علل مختلفی دارد که از مهمترین علت می توان  به تغییر سبک زندگی، افزایش سالمندی و افزایش عوامل خطر محیطی مثل آلودگی هوا،  چاقی، زندگی کم تحرک، مصرف کم میوه و سبزی در رژیم غذایی، مصرف سیگار، قلیان و الکل و عوامل رفتاری مستعد کننده بروز سرطان، اشاره کرد.  

دکتر صیادی با اشاره به اینکه از بروز ۴۰ درصد سرطان‌ها می‌توان پیشگیری کرد، افزود:  برای پیشگیری از سرطان، آموزش عموم مردم از نظر اصلاح سبک زندگی، گسترش ورزش‌های همگانی، نظارت بر آلاینده‌های محیطی، انجام غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع توصیه می‌شود.

وی با اشاره به پویش ملی و هفته پیشگیری از سرطان در کشور که از ۷ لغایت بهمن ۱۵  ماه آغاز می‌شود خاطرنشان کرد: شعار پویش ملی امسال " فاصله ها را کم کنیم" یعنی فاصله  را از نظر تشخیص و مراقبت کم کنیم. هدف از برنامه های این هفته افزایش جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه های آن، اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص بیماری سرطان از جمله درمان پذیر نبودن آن و جلب مشارکت سیاستگذاران در کنترل عوامل خطر سرطان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد: مراکز بهداشت و مراکز جامع سلامت در سطح استان البرز کلیه خدمات مشاوره ای  و غربالگری سرطان ها را از جمله اقدامات مهم پیشگیری از این بیماری در خصوص اصلاح سبک زندگی به کلیه گروه های سنی ارائه می شود.

وی افزود: خدمات تشخیص زودهنگام سرطان های روده بزرگ، سینه و گردن رحم برای گروه هدف ۳۰ سال به بالا به صورت رایگان در مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه  انجام می شود.  در ۹ ماه سال ۱۴۰۱  مراقبین سلامت ۴۱ هزار نفر از  مردان و زنان بالای ۵۰ تا ۷۰ سال را از نظر سرطان روده بزرگ غربالگری کردند و  ۱۳۴ هزار خانم ۳۰ تا ۶۹ سال از نظر سرطان پستان بررسی شدند و ۱۱۰ هزار خانم ۳۰ تا ۵۹ سال از نظر سرطان دهانه رحم غربالگری شدند.

رئیس دانشگاه در پایان توصیه کرد: مردم شریف استان در تمامی گروه های سنی می توانند با مراجعه به نزدیک ترین پایگاه و مرکز بهداشت محل سکونت خود از خدمات رایگان مشاوره ای و غربالگری این مراکز در پیشگیری از انواع بیماری ها به ویژه سرطان ها بهره مند شوند.