ضرغامی: آثار تاریخی، مانع توسعه شهری نیست

گروه فرهنگی الف،   4010513102

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: آثار تاریخی، مانع توسعه نیست بلکه مقوّم توسعه است، زیرا پیشرفته‌ترین مهندسین از دیدن تکنولوژی آثار تاریخی متحیّر می‌مانند و بسیاری از سازه‌های تاریخی نقش خود را به درستی ایفا کرده‌اند.

سید عزت‌الله ضرغامی در نشست با استاندار قزوین و مدیران دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم نهاد که امروز ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ در سالن شهیدسلیمانی استانداری قزوین برگزار شد با اشاره به اینکه تاریخی بودن قزوین یک امر قطعی است، اظهار کرد: قزوین شهری نخبگانی و روشنفکر است که مردم از درک و شعور اجتماعی و سیاسی بالایی برخوردارند و با قاطعیت و جدیت و بدون تعارف نظرات و دغدغه‌های خود را ابراز می‌کنند.

وی تصریح کرد: فعالان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاقول عملکرد و نظارت بر نهادهای دست‌اندرکار در برنامه‌های توسعه کشور هستند که همگی شاخص و از نخبگان جامعه محسوب می‌شوند.

این مسئول عنوان کرد: همه نسبت به تاریخی بودن شهر قزوین اتفاق نظر دارند اما نگاه‌ها و روش‌ها در حفظ و نگهداری آن متفاوت است این نکته شایان توجه است که آثار تاریخی، مانع توسعه نیست بلکه مقوّم توسعه است. زیرا پیشرفته‌ترین مهندسین از دیدن تکنولوژی آثار تاریخی متحیّر می‌مانند و بسیاری از سازه‌های تاریخی نقش خود را به درستی ایفا کرده‌اند.

وی گفت: مسئولین در تصمیم‌گیری‌های خود مصالح جامعه را مد نظر قرار دهند و تمام تصمیمات به‌خاطر رضایت مردم است در عین اینکه چارچوب‌ها هم باید حفظ شود.

ضرغامی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان هم نسبت به باغستان سنتی قزوین هم مسائلی که مربوط به بافت تاریخی است، به‌ویژه در پروژه‌های اصلی اختیار دارد که تصمیم‌گیری کند تا ظرفیت‌های گردشگری قزوین را از قوه به فعل تبدیل کند.

وی در پایان تصریح کرد: باید به بیمه‌شدگان و فعالان صنایع دستی و تورگردانان، توجه ویژه داشت تا بتوان در راستای رفع نگرانی آن‌ها از آینده شغلی و تامین معیشت قدمی موثر برداشت.

توجه به قزوین، گردشگری کشور را متحول خواهد کرد

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: حوزه گردشگری در کنار میراث فرهنگی از مزیت‌های رقابتی قابل توجه استان قزوین است. توجه به قزوین، گردشگری کشور را دچار تحول خواهد کرد.

استاندار قزوین گفت: قزوین در حوزه گردشگری دچار عقب‌ماندگی شده است و این به تقسیم‌بندی جغرافیای سیاسی بازمی‌گردد زیرا در گذشته قزوین اولین شهر کشور بود که دارای فرودگاه شد اما در حال حاضر تنها مرکز استانی که فرودگاه ندارد مرکز استان قزوین است.

وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم در ابتدای کار سند تحول مردمی تدوین شد که با چرخش تحول‌آفرین به نفع مردم و ایجاد اصلاحات در توسعه شهری، زندگی مردم در جنبه‌های مختلف آن تسهیل شود.

اعلایی تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها در گفت‌وگو با رئیس جمهور و وزرا بر حفظ دشت قزوین و دانش‌بنیان بودن آن تاکید کرده و رسیدگی به این ظرفیت اقتصادی را مدنظر قرار داده‌اند. باغستان سنتی قزوین هم بخشی از همین دشت قزوین است که توجه به آن می‌تواند گردشگری کشور را دچار تحول کند.

وی ضمن اشاره به لزوم درنظرگرفتن ردیف ملی بودجه برای باغستان سنتی قزوین، یادآور شد: مدیریت استان در کنار نمایندگان مجلس باید در راستای شناخته شدن قزوین برای مردم کشور تلاش و ظرفیت‌های گردشگری قزوین را بیش از پیش به جامعه هدف معرفی کنند.