چرا پکن از سفر پلوسی به تایوان عصبانی است؟  

گروه جهان الف،   4010513089

نانسی پلوسی بالاخره با وجود خشم و خط نشان کشی‌های چین و مخالفت برخی از نیروهای داخلی آمریکا از جمله ارتش بالاخره به تایوان سفر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، وی شب گذشته با قانون‌گذاران این جزیره دیدار کرد و امروز هم دیداری با تسای اینگ ون رئیس‌جمهور تایوان داشت. پلوسی تأکید کرد که هیئت او به تایوان سفر کره است تا به وضوح روشن کند که ایالات‌متحده این جزیره را رها نخواهد کرد. خانم پلوسی همچنین با اشاره به قانون روابط تایوان گفت: چهل‌وسه سال قبل آمریکا قول داد که همیشه در کنار تایوان باشد. امروز هیئت ما به تایوان آمده است تا اعلام کند که تعهدمان به تایوان را فراموش نخواهیم کرد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در دیدار خود با خانم تسای، تایوان را الهام‌بخش همه مردم آزادیخواه خواند و گفت: جهان با انتخاب بین دموکراسی و خودکامگی روبروست. عزم آمریکا برای حفظ دموکراسی در تایوان همچنان آهنین است.

رئیس‌جمهور تایوان هم در مقابل مشارکت بین هر دو کشور را ستود و گفت تایوان شریک قابل‌اعتماد ایالات‌متحده باقی مانده است. تسای افزود که تایوان با تهدیدهای نظامی شدیدی مواجه است اما عقب‌نشینی نمی‌کند و هر کاری که لازم باشد برای تقویت قابلیت‌های دفاعی خود انجام خواهد داد.

گفتنی است چین نسبت به این سفر به شدت حساسیت نشان داده است به حدی که وزارت خارجه چین اعلام کرد که در صورت انجام این سفر اقدامات قاطعانه‌ای انجام خواهد داد. به دنبال ورود پلوسی به تایوان نیز وزارت خارجه چین شامگاه سه‌شنبه به سرعت نیکولاس برنز، سفیر آمریکا را احضار کرده و به او هشدار داد که واشنگتن بهای این کار را پرداخت خواهد کرد.

چرا پکن از سفر پلوسی به تایوان عصبانی است؟

پکن تایوان را بخشی از خاک چین می‌داند و در طی چند دهه گذشته تلاش زیادی برای منزوی کردن تایوان کرده است. هر اقدامی که به تایوان حس مشروعیت بین‌المللی بدهد به‌شدت با مخالفت چین روبرو می‌شود. از نظر پکن دیدارهای مقامات بلندپایه کشورهای دیگر از جمله آمریکا با مقامات تایوان به‌نوعی مشروعیت دادن به تایوان به‌عنوان یک کشور مستقل است. در سال ۱۹۹۵ سفر لی تنگ هوی رئیس‌جمهور وقت تایوان به ایالات‌متحده بحران بزرگی را در تنگه تایوان ایجاد کرد. چین که از این سفر خشمگین شده بود چند موشک به آب‌های اطراف جزیره شلیک کرد، این بحران بعد از این پایان یافت که آمریکا دو گروه ناو جنگی هواپیمابر را برای نشان دادن حمایت قاطع از تایوان به منطقه فرستاد.

در سال‌های اخیر هیئت‌های زیادی از مقامات آمریکایی به تایوان سفر کرده‌اند و با واکنش‌های منفی چین روبرو شده‌اند اما جایگاه پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا باعث شده است که سفر وی حساسیت بیشتری را برانگیزد.

ادعای ارضی چین نسبت به تایوان یک ماجرای تاریخی است. در سال ۱۹۵۰ کومین‌تانگ بعد از پایان جنگ‌های داخلی چین و پیروزی حزب کمونیست و متعاقب آن تأسیس جمهوری خلق چین به تایوان مهاجرت کرد و تایوان به «چین آزاد» و متحد آمریکا تبدیل شد.

دولت تایوان در اوایل دوران جنگ سرد از سوی بسیاری از کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تنها دولت مشروع چین شناخته می‌شد. این دولت از اعضای مؤسس سازمان ملل متحد و تا سال ۱۹۷۱ عضو دائم شورای امنیت بود اما در این سال از این سازمان اخراج شده و کرسی این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد. از آن تاریخ تایوان خود را دولتی مستقل؛ اما چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند.

از همان زمان ایالات‌متحده از سیاست چین واحد پیروی می‌کند - سنگ بنای روابط دیپلماتیک دو کشور که تنها یک دولت چین را به رسمیت می‌شناسد - و روابط رسمی با پکن دارد و نه تایوان؛ اما همچنین یک رابطه غیررسمی قوی نیز با جزیره تایوان دارد. درواقع آمریکا در ضمن اینکه تایوان را یک کشور مستقل نمی‌شناسد خواهان حفظ وضع موجود و جلوگیری از الحاق تایوان به خاک چین است. به همین دلیل است که برای جلوگیری از الحاق اجباری تایوان به چین اقدام به فروش سلاح برای تایوان کرده است.