سلیمانی: خواهش می‌کنیم باشگاه‌ها سمت بیانیه نویسی نروند/ برای داوران مردودی جایگزین داریم

گروه ورزشی الف،   4010513068

 مسئول اجرایی دپارتمان داوران گفت: خواهش می کنیم باشگاه ها سمت و سوی بیانیه نویسی نروند.  

به گزارش فارس، غلامرضا سلیمانی درمورد کارگاه آموزشی معاونان اجرایی و باشگاه‌های لیگ برتری و دسته اولی، اظهار داشت: از سازمان لیگ به خاطر تشکیل دادن چنین جلسه ای تشکر می‌کنم. در طول سال نیاز است حتی با داوران هم این جلسه را داشته باشیم زیرا به لحاظ شخصیتی و رفتاری مدیران با داوران ما آشنایی داشته باشند. قرار بود خداداد افشاریان در جلسه امروز شرکت کند که نتوانست حضور داشته باشد و من انجام وظیفه کردم. درخصوص رفتارهایی که کنار زمین انجام می‌شود قطعا داوران ما برای برخورد با این چالش‌ها و ناهنجاری‌ها که سال‌های قبل اتفاق افتاد، آموزش های لازم را دیده‌اند.

وی افزود : چهار روز برای داوران و دو روز برای ناظران با حضور مدرس خارجی کلاس داشتیم. بچه‌ها به روز شدند. عمده ترین اتفاق هم به روزرسانی قوانینی بود که سال‌ها با آن آشنایی داشتند. البته ملاحظاتی به آفساید اضافه شده است. البته آفساید همان شرایط قبلی را دارد و تغییراتی در آن انجام نشده اما برخی ملاحظات وجود دارد.

مسئول اجرایی دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد: نکته کلیدی این است در گذشته بحث کنترل توپ در اختیار بازیکن به هیچ عنوان مطرح نبود و اگر بازیکن مدافع اقدام به زدن توپ می‌کرد، اینگونه تلقی می‌شد ضعف تکنیکی دارد و اگر توپ در موقعیت آفساید به بازیکن حریف رسید، داوران باید آموزش ببیند که این حرکت آفساید نیست اما اکنون اگر بازیکن روی توپ مسلط باشد و توپ را کامل در اختیار دارد، اگر نتواند از این فرصت استفاده کرده و توپ به بازیکنی که در وضعیت آفساید هست برسد، این دیگر آفساید نیست.  در غیر این صورت موقعیت آفساید تلقی می‌شود.

سلیمانی درمورد اینکه آیا دلیل اعتراض ها در لیگ برتر فوتبال ایران نا آشنا بودن به قوانین هست یا عدم اجرای قوانین، گفت: داوران ما از سنین پایین تا سال‌های پایانی فعالیت خود، هرسال به روز می‌شوند و کاملا به قوانین داوری اشراف دارند. اینگونه نیست که قوانین را ندانند. عوامل بیرونی فشارهایی می‌آورند که یکی از نمونه هایش همین بیانیه دادن‌ها است‌‌. بیانیه دادن ۲۴ یا ۴۸ ساعت قبل بازی خیلی روی روحیه و رفتار داوران تاثیر می‌گذارد. هرچه هم برای به این سمت و سو نرفتن داوران تلاش کنیم، تاثیر خودش را می‌گذارد.

وی افزود: خواهش می‌کنیم باشگاه ها از این اتفاق صرف نظر کرده و به هیچ وجه سمت و سوی این کارها نروند زیرا به جز ایجاد برخی مشکلات نتیجه‌ای هم نمی‌گیرند. سال‌ها خودم کنار زمین بوده‌ام و می‌دانم بیشتر تنش‌ها از بیرون وارد زمین می‌شود. بازیکن بازی اش را می‌کند و اگر تخلفی داشته باشد، داور با او برخورد خواهد کرد اما باید با عوامل بیرونی کنترل شده باشد. کمیته انضباطی در این مورد خیلی می‌تواند کمک کند.

مسئول اجرایی دپارتمان داوری اضافه کرد: عوامل قضایی و انضباطی مانند کل دنیا خیلی بهتر می‌توانند به این اتفاق کمک کنند. اگر عوامل رسمی یک تیم یا سرمربی تخلفی مرتکب شوند به شدیدترین شکل با آنها برخورد می‌شود. در صورت وقوع این اتفاق خیلی به آرامش داوری کمک می‌شود.

سلیمانی درمورد غیبت مسئولان اجرایی و اعضای هیأت رییسه فدراسیون فوتبال در کارگاه امروز، گفت: من اطلاعی ندارم و شاید هم دعوت نشده‌اند. اگر دعوت می‌شدند امکان نداشت نیایند زیرا از پنجشنبه هفته قبل تا روز گذشته درمورد کلاس داوران و ناظران هر زمان آنها را دعوت کردیم، حضور داشتند. باید سهیل مهدی در این مورد جواب بدهد.

وی درباره مردود شدن بسیاری از داوران در کلاس‌های داوری پیش فصل و نگرانی های ایجاد شده برای چینش داوران در فصل جدید، گفت: متاسفانه دست کم ۶-۵ داورانی که نتوانستند تست را رد کنند، از بزرگان کشور بودند. قطعا نبود آنها مقداری باعث نگرانی است اما با توجه به تعداد زیاد داورانی که در کشور داریم و  در همین کلاس‌ دانش افزایی حدود ۱۵۰ داور شرکت کرده بودند برای آنها جایگزین داریم اما دوست داشتیم آنها هم باشند تا از تجربیات‌شان استفاده کنیم زیرا سال‌ها در میادین فوتبال و داوری کار کردند.

مسئول اجرایی دپارتمان داوری درمورد اینکه آیا امکان دارد داوران مردودی در میانه های نیم فصل به لیگ برتر اضافه شوند، پاسخ داد: فعلا مصوبه این است که در نیم فصل اضافه شوند. البته طبق استانداردها داوری که نمی‌تواند تست را با موفقیت تمام کند، یک هفته دیگر نمی‌تواند تست مجدد بدهد بلکه باید یک مدت زمانی از تست ابتدایی اش بگذرد که فکر می‌کنم این زمان ۴۵ روزه باشد. اگر اعضای کمیته داوران مصوب کنند مجبور هستیم از این داوران تست مجدد بگیریم.