واکنش به پیشنهاد بورل/ توضیحات اسلامی درباره توانایی فنی ایران در ساخت بمب اتم/ تحلیل سردار صفوی درباره شعار «نه شرقی، نه غربی»

گروه سیاسی الف،   4010510083 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش به پیشنهاد بورل/ توضیحات اسلامی درباره توانایی فنی ایران در ساخت بمب اتم/ تحلیل سردار صفوی درباره شعار «نه شرقی، نه غربی»

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۶۹۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۶۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۲ هزار و ۶۰ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۲۹۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۴۷۶ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۲۷ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۲۶۳ هزار و ۷۹۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۳ هزار و ۹۳۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

آیا خطای حاکمان هم مانند خطای بی‌حجابی شهروندان مجازات می‌شود؟

پرویز امینی، تحلیلگر مسائل سیاسی گفتگویی درباره حجاب با فرهیختگان داشته که بخشی از آن در پاسخ به این پرسش که «برخی می‌گویند اگر در زمینه حجاب کوتاه بیاییم، باید کوتاه آمدن‌های ما از مساله حجاب عبور کند و به موضوعات دیگری برسد.» گفت: «این به‌نظر من، یک درک با پیش‌فرض‌های خسارت‌بار است، یعنی این فرضی است که شما در برابر دشمن دارید که اگر ما در تعامل با دشمن در یک موضوع مورد مناقشه کوتاه بیاییم، دشمن به‌سمت ما حمله خواهد کرد.

پذیرفتن چنین پیش‌فرضی درباره جامعه خودت و آدم‌هایی که تکوین‌بخش این جامعه هستند، یعنی جامعه در موضع خصم با من قرار دارد و اگر من در موضعی کوتاه بیایم، او پیشروی می‌کند.

مثلا در بعضی موضع‌ها می‌گفتند پویش «من محجبه‌ام» و «با حجاب اجباری مخالفم» به مسیر من محجبه‌ام و با همجنس‌بازی موافقم ختم می‌شود.

به‌نظر من اینها فرض‌های خطرناکی درباره جامعه ایران است، چون فرضش این است که جامعه ایران از لحاظ استانداردهای ارزشی و هنجاری و اخلاقی شبیه به قوم لوط است و ما با قانون حجاب و گشت ارشاد می‌توانیم آن را کنترل کنیم.»

امینی در بخش دیگری از این گفتگو بیان کرد: «بحث دیگری که وجود دارد و روی تمایل جامعه به هنجارهای سیستم سیاسی نقش ایفا می‌کند، برخورد متعارض با خطاهای شهروندان در نسبت با خطای حاکمان است.

در شکل طبیعی و متعارف، حکمرانی نسبت به جامعه نباید سختگیری‌های حداکثری کند، خصوصا وقتی‌که نسبت به حاکمان و صاحب‌منصبان سیاسی، سهل‌گیری حداکثری دارد.

یکی از تعارض‌هایی که نظام هنجاری جامعه را در اجرا دچار مشکل می‌کند، همین است. مثلا کسی که قانون حجاب را نقض می‌کند، چقدر خطاکار است؟ یا کسی که دست‌اندرکار از ایده تا اجرا در ماجرای آبان 98 است، خود روایت رسمی نظام سیاسی این است که بیش از 200 نفر در این تصمیم سیاستی کشته شدند که برخی از آنها بی‌گناه کامل و شهید شناخته شدند.

من از شما می‌پرسم؛ شما اگر کسی که نقض قانون حجاب کرد، با ون گشت ارشاد به‌زور دستگیرش می‌کنید، با کسی که چنین سیاستگذاری و ایده‌ای را اجرا کرد و این صدمات را به جامعه وارد کرد، چه برخوردی می‌کنید؟

یا بهتر است بگویم با او چه برخوردی کردید؟ چه کسی در این ماجرا عقوبت شد؟ چه کسی در این ماجرا موردبازخواست قرار گرفت؟ حتی چه کسی به‌عنوان خطاکار معرفی شد؟ حتی کسی به‌عنوان خطاکار هم معرفی نشد. درحالی‌که لطمه‌ای که آبان 98 به سرمایه اجتماعی سیستم سیاسی زد، لطمه‌ای که به درک جامعه از حکمرانی دینی زد، بسیار بزرگ‌تر از این تعدادی است که شما نگران نقض قانون حجاب آنها هستید.

جامعه وقتی به مسائل مهم‌تر و کلیدی‌تر نگاه می‌کند، متوجه می‌شود که نسبت به حکمرانان سهل‌گیری وجود دارد ولی نسبت به جامعه سختگیری. اینها جامعه ما را در قبول هنجارهای جامعه، آسیب‌پذیرتر می‌کند.»

***

نظام با عدم ایستادگی بر مجوزهای قانونی خود چه پیامی می‌فرستد؟

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب درباره موضوع امنیت سرمایه گذاری با نگاهی به لغو یک کنسرت مجوزدار در حین اجرا در اعتماد نوشت: «واقعا اگر كسي سرمايه‌اي داشته باشد، حاضر است آن را در ايران سرمايه‌گذاري كند؟ ريسك از ميان رفتن سرمايه‌اش چقدر است؟ شايد دولت بگويد كه صد درصد تضمين شده است. ولي اينچنين نيست.

نمونه؟ هنگامي كه يك گروه فعال فرهنگي مجوز برگزاري يك كنسرت را با هزار بدبختي مي‌گيرد، هزينه سالن را پيشاپيش پرداخت مي‌كند، مردم هم بليت مي‌خرند و با زحمت زياد برنامه‌ريزي كرده و كنسرت برگزار مي‌شود، سپس در ميان كار يك نفر به نام حراست وارد مي‌شود و آن را لغو مي‌كند. اين يعني مالكيت امنيت ندارد.

يعني حكومت مقتدر نيست. گويا مجوزهاي صادره توسط حكومت، براي بخش‌هاي ديگرش فاقد «اعتبار» و «ارزش» است. «بي‌اعتباري» اقدامات حكومت مركزي توسط مقام‌هاي محلي و تخصصي، به اين معناست كه برخي از آقايان در عمل، حكومت را به عنوان مصداقي از حاكميت ملي به رسميت نمي‌شناسند.

اين بدان معني است كه حكومت مركزي و مقتدر، در حال گذار به يك ساختار ملو‌ك‌الطوايفي است و اين اقدامي براندازانه است.  يا در نمونه ديگر عده‌اي با سر و صدا كنسرت را به هم مي‌زنند، يعني دولت قدرت دفاع از حقوق مالكيت مردم را ندارد.

پيام اين رفتارها به هر سرمايه‌گذاري روشن است، ريسك سرمايه‌گذاري بالاست؛ احتياط كنيد. گمان نكنيد كه اين كنسرت است ربطي به ساخت كارخانه ندارد. همه اينها مالكيت است. كسي كه كنسرت را خودسرانه به هم بزند به طريق اولي اگر بخواهد، مي‌تواند صاحب كارخانه را زمين‌گير كند.»

***

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به پیشنهاد بورل

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه ای اعلام کرده که با توجه به اظهارات آقای باقری در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس احتمالا به زودی دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در وین برگزار می شود، تصریح کرد: در پاسخ به این سوال در ابتدا باید تاکید کنم که ایران همواره مبدع بوده و با ابتکار عمل در میز مذاکرات حضور داشته است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ما روند مذاکرات را روند منطقی و معقول برای رسیدن به توافقی جامع، پایدار و توافقی که تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام باشد می دانیم، تصریح کرد: در این چارچوب آخرین وضعیت این است که طی روزهای گذشته به طور جدی پیام های مختلفی رد و بدل شده است و همانطور که می دانید آقای بورل متنی را مبتنی بر مذاکرات گذشته ارائه و پیشنهاد داده است، طرفین نیز این متن را دریافت کرده اند، جمهوری اسلامی ایران نیز این متن را دریافت کرده و بررسی کرده و نقطه نظرات خود را ارائه کرده است.

وی ادامه داد: در این ارتباط شاهد تلاش‌ها و گفت‌وگوهای دیگری نیز بوده ایم، چنانکه چند روز پیش شاهد گفت‌وگوی مفصل روسای جمهور ایران و فرانسه بودیم که بخشی از این گفت وگو ناظر به این مذاکرات بود. طرف فرانسوی تلاش‌هایی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف (ایران و آمریکا) انجام داده، تلاش‌هایی از سوی وزرای خارجه برخی از کشورها از جمله کشورهای منطقه نیز صورت گرفته و آنها در تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران دیدگاه های خود را بیان کرده اند. واقعیت امر این است که ایران از هر ابتکاری که در این مسیر کمک کننده باشد استقبال می کند. همواره به این ابتکارات واکنش مثبت نشان داده، ما همواره در مسیر مذاکرات مبدع و منعطف بوده ایم و در میز مذاکره حضور داشته ایم.

وی ادامه داد: بعد از تبادل پیام ها و دیدگاه ها در روزهای اخیر و بررسی هایی که بر روی متون پیشنهادی انجام شده است این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم و احتمالا دور جدید از مذاکرات را شاهد باشیم. البته این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا آمریکایی ها دارد که برای دستیابی به توافق منطقی، معقول و پایدار آمادگی خود را نشان دهند و از طرح موضوعات انحرافی خودداری کنند.

***

توضیحات اسلامی درباره توانایی فنی ایران در ساخت بمب اتم

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس گفت: فلسفه وجودی برجام این بود که به تمام سوالات واهی که به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می شد پاسخ داده شود. از این رو در برجام بدین گونه توافق شده بود که ایران ظرفیت خود را محدود کرده و نظارت بر روی فعالیت هسته‌ای خود را به صورت شدید بپذیرد تا این اتهامات واهی برطرف شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در برجام تمام اتهامات واهی که بر اساس PMD علیه ایران مطرح شده بود بسته شده است، گفت: اکنون طرف غربی بعد از خارج شدن از برجام برای اینکه بخواهد دوباره به برجام بازگردد مجدداً اتهامات واهی که در گذشته مطرح کرده بود را مطرح می کند. این اتهامات از سوی منافقین و رژیم صهیونیستی نشات می گیرد و حدود ۲۰ سال است که این موضوعات واهی را بیان می کنند.

اسلامی تصریح کرد: این برای ایران قابل قبول نیست که دوباره با چنین اتهامات واهی ایران را تحت فشار قرار دهند. از این رو تصمیم گرفته شد تا تمام دوربین های برجامی خاموش شوند تا طرف مقابل متوجه شود که آن اتهامات واهی مجدد را نباید مطرح کند زیرا سالیان قبل پرونده آن بسته شده است.

وی ادامه داد: اگر اراده‌ای در طرف مقابل برای بازگشت به برجام وجود دارد نباید چنین اتهامات واهی که پرونده آن بسته شده است را مطرح کنند و اگر که نمی خواهند به برجام بازگردند وقت طرفین را نگیرند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: همانطور که آقای خرازی مطرح کردند ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست، اما نکته حائز اهمیت این مورد است که از سوی رژیم صهیونیستی این اتهامات و فضاسازی‌های غلط برای فریب افکار عمومی با پشتیبانی جبهه مخالف انقلاب اسلامی در حال مطرح شدن است. شاید مزاحمت هایی برای ایران داشته باشند اما به نتیجه نمی رسند؛ زیرا ایران راه و رسم آن را یافته و در حال پیشبرد برنامه های خود است.

***

ارزیابی یک اصلاح‌طلب از عملکرد دولت رئیسی

غلامرضا ظریفیان، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره عملکرد یکساله دولت رئیسی به نامه‌نیوز گفت: «نکته مثبت و مهم دولت کنونی این است که به هر حال درگیر کارهاست و در عرصه‌های مختلف حضور دارد. دولت شجاعت‌هایی هم به ویژه در حوزه اقتصادی از خود نشان داد و اقداماتی جسورانه در موضوع اقتصاد انجام داد که همین شجاعت یکی دیگر از نقاط مثبت دولت است. در حوزه کنترل بیماری کرونا و واردات واکسن هم دولت خوب عمل کرد و نمی‌توان زحماتش را نادیده گرفت».

او ادامه داد: «در عین حال واقعیت این است که دولت با مشکلات اساسی و بنیادین روبه‌رو است. جریان اصولگرا پیش از آنکه دولت روی کار بیاید فضایی ایجاد کرد که اگر آقای رئیسی روی کار بیاید با پرکارترین، پاکدست‌ترین و بهترین دولت بعد از انقلاب مواجه می‌شویم. این فضایی خودساخته اصولگرایان کار دولت را سخت‌تر هم کرد زیرا انتظارات از آقای رئیسی و کابینه‌اش بسیار بالا رفت و طبیعی بود با حجم مشکلات عدیده و عمیق دولت مسیر راحتی را در پیش نداشت و آنچه رخ داد آن بود که همین ترین‌ها و صفت‌های تفضیلی به دولت ضربه‌ای مهم به دولت وارد کرد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «آن شجاعتی که اول بحث اشاره کردم هم وقتی بدون فراهم‌کردن زیرساخت‌ها باشد، خودش آسیب‌زاست. مثلا دولت ارز ترجیحی را حذف کرد که اقدامی جسورانه بود و خواست که فاصله طبقاتی کم شود اما نتیجه عکس رخ داد و با گرانی همه کالاها می‌بینیم که امروز فاصله طبقاتی در شدیدترین حالت خود قرار دارد. وقتی زیرساخت‌ها برای اقدامی آماده نمی‌شود و امور، برنامه‌محور نیستند، به جای آنکه مردم امیدوار شوند، ناامیدی افزایش می‌یابد».

او درباره سهم دولت در مشکلات کنونی اظهار کرد: «البته این را هم بگویم که دولت مسبب تمام مشکلات کنونی نیست و بسیاری از مشکلات از دولت‌های قبل به او رسیده است اما به نظرم می‌شود با به کارگیری مدیران کارآزموده و قوی بخشی از مشکلات را رفع کرد که متأسفانه مدیران دولت کنونی گرچه شاید از نظر شخصی افراد خوبی باشند، اما تجربه و تخصص لازم را ندارند و واقعا این امکان وجود داشت که با به‌کارگیری مدیران توانمند بخشی از این مشکلات حل شود».

***

توضیحات معاون وزیر کشور درباره درگیری مرزی با طالبان

به گزارش تسنیم، میراحمدی معاون امنیتی وزیر کشور در خصوص درگیری نیروهای مرزبانی ایران با نیروهای طالبان اظهار داشت: برابر گزارش‌های واصله دیروز تعداد محدودی از نیروهای مرزبانی افغانستان در منطقه زهک بین میل 56 و میل 57 بدون رعایت حدود جغرافیایی و مرزی دست به اقدامات تحریک‌آمیزی زدند.

وی ادامه داد: مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با مدیریت صحنه و جلوگیری از تشدید تنش‌ها موضوع را مدیریت و خاتمه پیدا کرد. متاسفانه امروز در همان منطقه نیروهای مرزبانی افغانستان دست به اقدامات تحریک آمیز دیگری زدند و به سمت نیروهای مرزبانی ایران اقدام به تیراندازی کردند.

میراحمدی بیان داشت: متقابلاً نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران نیز پاسخ این تیراندازی را دادند. در ساعت یک و نیم بعد از ظهر پس از حدود یک ساعت درگیری محدود این موضوع با مدیریت و تسلط مرزبانی جمهوری اسلامی خاتمه پیدا کرد.

***

پیش‌بینی مصباحی‌مقدم درباره ترکیب دور جدید مجمع تشخیص

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره احتمال تغییر اعضای مجمع تشخیص مصلحت به فارس گفت: «من در این باره خبری ندارم ولی احتمالا می دهم کسانی که در مجمع خیلی فعال نبودند و احیانا سن شان به قدری بالا رفته که توانایی حضور فعال در جلسات مجمع تشخیص را ندارند و یا کسانی که کارنامه حضورشان در مجمع با کیفیت مناسبی نیست، جای خودشان را به افراد جدید خواهند داد.

در کنار این مسئله، تعدادی از اعضای مجمع طی این دوره به رحمت ایزدی پیوسته اند و جایشان خالی شده که باید برای آن ها نیز افرادی به عنوان جایگزین معرفی شوند.»

***

تحلیل سردار صفوی درباره شعار «نه شرقی، نه غربی»

به گزارش ایسنا، سردار سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در جمع فرماندهان و پاسداران سپاه علی بن ابیطالب(ع) استان قم با تاکید بر اینکه فرایند قدرت از غرب به سمت شرق جهان به آرامی درحال حرکت است ومبنای آن اقتصاد و فرهنگ و تکنولوژی های جدید است، گفت: توسعه روابط همه جانبه ایران با روسیه، چین و هند می تواند در قالب سازمان همکاری شانگهای یک قدرت آسیایی یا اوراسیایی را شکل بدهد و چشم انداز جدیدی از شکل گیری چند قطبی سازی جهان را عملا به وجود آورد.

وی افزود: قدرت آسیایی و قدرت جهان اسلام درحال ظهور است و ایران در هر دو قدرت جایگاه مهمی دارد.

صفوی با بیان اینکه استراتژی نگاه به شرق منافاتی با شعار نه شرقی نه غربی ندارد، تصریح کرد: سیاست نگاه به شرق به معنای کنار گذاشتن شعار «نه شرقی نه غربی» نیست، بلکه مفهوم این شعار این است که در بخش ایدئولوژی و اقتصادی از تفکر کمونیستی لائیک، فرهنگ لیبرالیسم، کاپیتالیسم و فرهنگ سوسیالیستی پیروی نمی کنیم و جمهوری اسلامی ایران دارای یک سیاست خارجی مستقل، یک فرهنگ اسلامی و انقلابی و یک راهبرد اقتصادی خاص است.

وی از انقلاب اسلامی به‌عنوان معرفی کننده اسلام ناب محمدی در جهان نام برد و خاطرنشان کرد: نگاه مسلمانان جهان به انقلاب اسلامی و رهبری این انقلاب است، حکومتی که توانسته مقابل آمریکا ایستادگی و داعش را سرنگون کند و قدرت فکری و سیاسی ما از ایران فراتر رفته است.