عضو کمیسیون صنایع در گفت گو با الف باید به بی عدالتی در اخذ مالیات پایان داد

گروه سیاسی الف،   4010510031 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت راه اندازی سامانه الکترونیکی و جامع سامانه مودیان مالیاتی می گوید: مشکلی که هم اکنون در کشور ما در نظام  مالیات ستانی کاملا مشهود و موجب اعتراض است و در عین حال یکی از عوامل فرارهای مالیاتی نیز هست، بی عدالتی در فرآیند اخذ مالیات از فعالان اقتصادی است.

باید به بی عدالتی در اخذ مالیات پایان داد

حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت گو با الف اظهار داشت: در حالی که سامانه مودیان مالیاتی به دلیل الکترونیکی بودن اقدامات خطای انسانی را کاهش و امضاهای طلایی و رشوه به ماموران مالیاتی از بین می برد و همه به اندازه ورودی و خروجی حسابشان مالیات می پردازند.

فیروزی توضیح داد: از سوی دیگر این سامانه هوشمند مودیان در سلامت و پاکی روند اخذ مالیات  و سرعت کار موثر است. ایجاد سامانه مودیان مالیاتی به شناسایی درآمدها کمک قابل توجهی کرده و وقتی سامانه های مرتبط به هم به یکدیگر متصل باشد به ایجاد درآمد پایدار برای دولت کمک می کند. یعنی وقتی خود به خود درآمدها در سامانه شناسایی شود، دریافت مالیات هم از مشاغل مختلف آسان تر می شود. 

این عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطر نشان کرد: جریان واردات و صادرات کالا در کشور ما مشخص نیست و در واقع نوعی اقتصاد پنهان در کشور ما شکل گرفته که سبب پایین بودن درآمدهای مالیاتی نسبت به گردش های مالی شود.این مسئله منجر به پایین بودن درآمد دولت ها در  سالیان گذشته شده و هیچ دولتی نتوانسته به مالیات به چشم یک درآمد پایدار و ثابت بر خلاف سایر کشورها نگاه کند.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه در حال حاضر رشد الکترونیکی کردن اخذ مالیات ها سرعت گرفته و امیدواریم به زودی تمام مودیان مالیاتی شناسایی شوند، ادامه داد: راه اندازی این سامانه منجر به ارتقا شفافیت اقتصادی و همچنین موجب اخذ مالیات از بخش های غیر مولد و دلالی شده و مهمتر از آن ممیزهای مالیاتی را حذف و موجب رونق اقتصادکشور خواهد شد.

فیروزی در پایان همچنین متذکر شد:  مجلس شورای اسلامی در سال 98 به منظور تحول در نظام مالیاتی و همچنین ایجاد شفافیت و عدالت مالیاتی و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی، قانون پایانه های فروشگاه و سامانه مودیان مالیاتی را به تصویب رساند که  با استفاده از این قانون می توان روند اجرایی سازی قوانین دیگری مثل قانون مالیات بر عایدی سرمایه یا قانون مالیات بر خانه های خالی را نیز محقق کرد.