روایت بهادری‌جهرمی از رشد اقتصادی/ وعده وزیر ارتباطات درباره اینترنت کودکان

گروه سیاسی الف،   4010508098 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت بهادری‌جهرمی از رشد اقتصادی/ وعده وزیر ارتباطات درباره اینترنت کودکان

آمار کرونا در ایران

 بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۸ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۵۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۰۷۰ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۹۳۷ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۲۲۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۸۷۰ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۴۶ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۱۳۸ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۳ هزار و ۹۰۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.



افزایش فوتی‌های سیل به ۵۶ تن

مهدی ولیپور رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان در کشور گفت: درحال حاضر شمار جانباختگان سیل در سراسر کشور به ۵۶ نفر رسیده است. از این تعداد ۱۸ مورد مربوط به امام‌زاده داوود و ۱۴ مورد مربوط به زریندشت فیروزکوه است. ۲۸ نفر نیز در سراسر کشور مفقودند که جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد.  

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه از ۱۸ مورد مفقودی حادثه سیل امام زاده داوود که از سوی سازمان امدادونجات ثبت شده بود، پیکرهای ۱۸ تن کشف شد، گفت: در فیروزکوه نیز عملیات امدادونجات ادامه دارد و حدود پنج نفر مفقود هستند که جستجو برای یافتن آنان ادامه دارد.  

به گفته وی، بیشترین درگیری با سیل طی شبانه‌روز گذشته و به تبع آن بیشترین عملیات امدادونجات در استان‌های تهران، مازندران، چهارمحال و بختیاری و یزد انجام شده است.

تکذیب شایعه احتمال سیل در تجریش

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر عطایی مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران درباره شایعاتی نسبت به جاری شدن سیل در تجریش، اظهار کرد: باتوجه به رصدی که از شب گذشته نسبت به مسیل‌ها و کانال‌های اصلی شهر تهران داشته‌ایم، هنوز ۱۰ درصد یک کانال اصلی هم پر نشده است.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران ضمن اشاره به حجم بالای بارش باران، گفت: آبگرفتگی اساسی که منجر به سیل و خطراتی که ایمنی انسان‌ها را تهدید کند، در سطح شهر تهران نداشته‌ایم. تمامی مسیل‌ها و کانال‌های اساسی شهر بار و روان هستند. منتهی باتوجه به استمرار بارش باران از دیشب تاکنون، فقط رواناب‌ها در سطح شهر جاری شده‌اند.

***

کیهان: زنان بدحجاب، ضدانقلاب نیستند

کیهان نوشت: «حساب کسانی که سازماندهی شده یا از روی عناد نسبت به قانون حجاب بی‌توجهی می‌کنند جداست اما مسئله مهم درخصوص بسیاری از زنان و دخترانی که بعضاً از لحاظ ظاهری یا پوشش و حجاب شرایط مناسبی ندارند این است که نمی‌توان همه آنها را دین‌گریز یا دارای عقاید ضدارزشی و ضد انقلاب دانست همان‌طور که بارها و بارها دیده‌ایم طیف قابل توجهی از زنان و دختران حاضر در محافل و مراسمات محرم و اعیاد مذهبی یا تشییع شهدا و برنامه‌های دینی را خانم‌هایی تشکیل می‌دهند که شاید از لحاظ ظاهری این تصور پیش بیاید که این افراد سنخیتی با موضوع این جلسات و برنامه‌ها نداشته باشند اما واقعیت آن است که عموم زنان و دختران جامعه ما با ظواهر مختلف ذاتاً و فطرتاً دیندار و دارای گرایشات مذهبی هستند و شاید بتوان گفت مشکل بسیاری از این افراد این است که در سایه کم‌کاری‌ها و عدم تبیین درست فلسفه و ارزش‌های اعتقاد به حجاب از سوی دستگاه‌های متولی و از طرف دیگر القائات زیرکانه، پرحجم و زیرپوستی دشمنان در بی‌اهمیت یا مزاحم نشان دادن حجاب، مسئله حجاب و پوشش برتر برای آنها به عنوان یک امر اعتقادی نهادینه نشده و در نظر بسیاری از آنها حجاب بیشتر یک بحث شخصی، غیراعتقادی و شبیه یک تیپ و مد است تا یک بحث دینی؛ غافل از اینکه حجاب به دلایل متعدد عقلی، دینی و اجتماعی یک موهبت الهی و حافظ گوهر وجودی شخص، خانواده و اجتماع است.

***

دولت به دنبال رسمیت بخشیدن به گرانی است؟

فرهیختگان نوشت: «طبق قانون بودجه 1401 بنا بود چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی به انجام رسانده باشد، به‌طوری‌که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور 1400 و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند..

چند روزی است لایحه‌ای تحت‌عنوان «اصلاح قانون بودجه 1401» در جلسه هیات‌وزیران به تصویب رسیده و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است اما عملا خبری از این لایحه جز چند خبر کوتاه دیده نمی‌شود.

طبق خبری که جعفر قادری، نماینده مردم استان فارس به «فرهیختگان» داد، این لایحه به مجلس ارسال شده اما هنوز اعلام وصول نشده است...

از بخش بحث‌برانگیز این لایحه نیز از قادری پرسیدیم؛ یعنی بند یک قسمت «ص» تبصره یک قانون بودجه که در این تبصره آمده عملا دولت تامین اقلام اساسی که پیش از این مشمول ارز ترجیحی بودند و پیش‌بینی شده بود که با قیمت شهریور 1400 به دست مصرف‌کننده برسند، کنار گذاشته است.

به‌عبارتی براساس لایحه اصلاحی دولت، عبارت «با‌ قیمت شهریور 1400» از متن قانون بودجه حذف خواهد شد و درصورت موافقت مجلس، دولت در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت. البته ناگفته نماند پیش از این لایحه نیز، دولت به‌صورت غیررسمی این اقدام را انجام داده بود اما الان در پی مشروعیت بخشیدن به این اقدام خود است.

چنانچه قادری می‌گفت، گویا قرار است مجلس توضیحات دولت درخصوص این لایحه را به‌زودی بشنود.»

***

روایت بهادری‌جهرمی از آمار رشد اقتصادی

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه همایش مدیران کل روابط عمومی و اطلاع رسانی استانداری های سراسر کشور، با اشاره به لزوم انتشار دستاوردهای دولت طی یکسال گذشته، افزود: دولت دستاوردهای خوبی در حوزه های مختلف مثل تجارت خارجی ، دیپلماسی همسایگی، مهار بیماری کرونا و غیره داشته که لازم است با همکاری رسانه های دولتی و خصوصی، شیرینی این دستاوردها به مردم داده اطلاع داده شود.  در ۱۰ سال گذشته میانگین رشد اقتصادی کشور صفر بود، اما اکنون رشد اقتصادی فصلی به ۴/۵ یا۵ درصد رسیده است. اگر ماهواره پرتاب می‌کنیم، کشتی می‌سازیم یا دستاوردهای علمی داریم، لازم است شیرینی آن توسط مردم چشیده شود. تلخی برخی از مشکلات باعث از بین رفتن شیرینی دستاوردها نشود. پا به پای اینکه دنبال حل مشکلات مردم هستیم، باید شیرینی دستاوردها هم توسط مردم چشیده شود و مانع رسیدن خبرهای خوب به مردم نشویم.

بهادری جهرمی گفت: در کنار پیگیری حل مشکلات، باید یک مسابقه خوب برای انتشار خبرهای خوب داشته باشیم تا دستاوردهای خوب خودمان را ببینیم‌.

سخنگوی دولت در پایان تصریح کرد:  هماهنگی خوبی برای انعکاس نتایج سفرهای استانی انجام شد. این دولت رکورد شکنی کرد و طی یکسال روی کار آمدنش و در یکی دو هفته آینده به کل استان‌های کشور سفر می‌کند. نهضت تبیین دستاوردهای سفرهای استانی دولت و پیگیری شدن اجرایی شدن مصوبات از امروز جدی تر شروع شده است.

***

دو واکنش کتفاوت به حضور مسئولان در امدادرسانی سیل

روزنامه جوان در میانه مطلبی درباره لزوم رسیدگی به ترک فعل ها نوشت: «در سازمان‌های دولتی و قضایی که عنوان‌های غیر اجرایی دارند، مدیران و کارمندان می‌توانند، حتی یک سال ترک فعل و عمل داشته باشند و یک گزارش دروغین و آبکی به مدیران بالادستی بدهند و تمام! ولی در کار‌های اجرایی چطور چنین چیزی ممکن است؟! همین سیل‌های اخیر را ناظران نتیجه ترک‌فعل مدیران از شهرداران تا مدیران حوزه آب و کشاورزی می‌دانند؛ نه لایروبی، نه سیل‌بند، نه مانع‌شدن از ساخت‌وساز‌های ممنوعه، نه آگاهی رسانی به‌موقع. مدیران در خواب و مردم در سیل...

چرا اکنون برخی مراکز نظارتی از ترک‌فعل مدیران در سیل اخیر می‌گویند و همزمان ما پاچه‌های شلوار گلی مسئولانی را که به میان سیل‌زدگان شتافته‌اند، می‌بینیم؟! یعنی تا این حد کار نمایشی مجاز است؟! و آیا مجازات‌های ترک‌فعل و کار نمایشی تاکنون بازدارنده بوده است؟!»

محمد ایمانی فعال رسانه ای اصولگرا در یادداشتی نوشت: «اگر دیروز بحث بر سر این بود که چرا فلان مدیر، چند روز طول می کشد تا به محل حادثه برود و از نزدیک، بحران را مدیریت کند، حالا عده ای مو را از ماست می کشند و حضور مدیران مسئولیت شناس در میدان را نیت خوانی می کنند!

عده ای خرده گیری کرده اند که "چرا فلان شهردار یا نماینده مجلس، هنگام حضور در منطقه سیل زده، چکمه پایش نیست؟ یا چرا از آنها، در حالی که پاچه شلوار شان گِلی است، عکس گرفته شده و لابد می خواستند کار نمایشی انجام دهند"(!)

این که مسئولان، هنگام حادثه، روز باشد یا شب، مسئولیت شناس باشند و از نزدیک، امداد رسانی را مدیریت کنند، وظیفه آنهاست نه امری مستحب. بنابراین خرده گیری و نیت خوانی درباره رفتار آنها بی جاست. چرا که هم کشف انگیزه دشوار است، و  هم آنها به حداقل وظیفه خود عمل کرده اند و منتی بر سر کسی ندارند.

البته که خدمت به خلق برای رضای خدا، با ظاهر سازی، زمین تا آسمان فرق دارد. اما پیشرفت بسیار مهمی حاصل شده که مدیران بر خلاف گذشته، احساس می کنند وظیفه ای متوجه آنهاست و از این مسئولیت، شانه خالی نمی کنند.»

***

واکنش خزعلی به حواشی ایجاد شده پیرامون «حجاب»

انسیه خزعلی، معون زنان رئیس جمهور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اخیرا حواشی متعددی درباره مسئله حجاب ایجاد شده است. قانون و شرایط تغییر یا اصلاح آن در این زمینه در اختیار قوه مقننه است لذا ما نمی‌توانیم درباره آن اظهار نظر کنیم. 

وی با اشاره به نحوه برخورد و رفتار برخی ماموران گشت‌های امنیت اخلاقی ادامه داد: قانون کشورمان، قانون اسلامی است و مملکت ما نیز مملکتی اسلامی است لذا پایبندی به این قانون وظیفه همه است. البته اجرای قانون باید با دقت انجام شود تا کرامت و ارزش زن حفظ شود. لازم است تا هماهنگی و آموزش بیشتری برای اجرای بهتر قانون در دستور کار قرار گیرد، قانونی که در راس آن حقوق شهروندان قرار دارد. 

***

تاکید رئیسی بر تصمیم دولت در نهی از منکرات اقتصادی

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در دیدار اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، با اشاره به وظیفه قانونی دولت و دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر، گفت: همه دولتمردان و دستگاه‌های در این رابطه مسئولیت دارند و باید با دقت و جدیت وظایف خود را انجام دهند.

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر لزوم بی‌توجهی به فضاسازی‌های باطل در مسیر امر به معروف و نهی از منکر افزود: متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود برخی افراد تحت تأثیر جوسازی‌ها، از وظایف قطعی و قانونی خود سر باز می‌زنند که این امری خطرناک است چرا که دشمن از همین اهرم استفاده کرده و برای عقیم ماندن بسیاری از مسایل مهم کشور، با ایجاد جوسازی برخی مدیران را منفعل می‌کند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت کار تبیینی و تنویر افکار عمومی در زمینه معروف‌ها و منکرات تأکید کرد و از صاحبان نفوذ کلام خواست تا برای مردم تمایز میان حق شخصی با حقوق جامعه را به روشنی تبیین کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر امنیت اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی در جامعه نباشد، همه ضرر می‌کنند، افزود: باید همه در مسیر تأمین امنیت اقتصادی و اخلاقی باشند تا جامعه از ناهنجاری‌ها دور باشد.

رئیسی با بیان اینکه دولت مصمم به امر به معروف و نهی از منکرات بویژه در مسایل اقتصادی و اجتماعی است، افزود: در این زمینه وظیفه دولت از همه نهادها بیشتر است و قدردان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر هستیم که در راستای اجرای این فریضه مهم دینی به دولت کمک می‌کند.

***

خط و نشان وزیر اطلاعات برای دشمنان ایران

سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در جلسه شورای تامین استان کردستان با اشاره به تحرکات گروهک‌های ضدانقلاب، به کشورهایی که زمینه و بستر اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌کنند هشدار داد و افزود: کشورهایی که به دشمنان ملت ایران کمک کنند منتظر تلافی باشند.

وی با اشاره به مزدوری گروهک‌ها برای رژیم صهیونیستی هم گفت: گروهک کومله به عنوان مزدور رژیم صهیونیستی عمل می‌کند.

خطیب استفاده از ظرفیت رسانه ملی و شخصیت‌های فرهنگی و فضای مجازی را برای افشای جنایات گروهک‌های ضد انقلاب و تشریح خدمات و موفقیت‌های کشور در قالب جهاد تبیین را ضروری دانست.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از هرگونه تحرکات دشمن به خوبی آگاهند و اقدامات تهاجمی و آفندی در دستور کار جامعه اطلاعاتی است.

***

خواسته‌های ایران در پیش‌نویس بورل نیامده است

مصطفی خوش‌چشم تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به توییت باقری‌کنی و صحبت‌های دیگر طرف‌ها در برجام افزود: طرف اروپایی بیان می‌کند تا اندازه‌ای تغییر به وجود آورده اما در عین حال باید منتظر بمانیم و ببینیم طرف آمریکایی هم این تغییرات را قبول می‌کند یا خیر.

خوش‌چشم خاطرنشان کرد: جوزف بورل در ارتباط با همین تغییرات رسما اعلام کرده که حاضر به انجام تغییرات بزرگتری نیست و آقای باقری هم عنوان کرده علیرغم اینکه گفت‌وگو مثبت است و این نشان می‌دهد هنوز جای گفت‌و گو وجود دارد و ایران و طرف‌های غربی هنوز علاقه به ادامه مذاکرات دارند اما ما ایده‌ها و ملاحظاتی داریم.

وی تصریح کرد: این موضوع نشان‌دهنده این است که تغییراتی که آقای بورل و اتحادیه اروپا در پیش‌نویسی که عنوان می‌کنند در دست داشته و به طرف آمریکایی ارائه کرده‌اند، تغییرات عمده‌ای نبوده است لذا مسئله هنوز به قوت خود باقی است. ایران نمی‌تواند از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کند زیرا ۵۰ درصد منافع برجامی ایران در صورت احیای برجام در گروی سرمایه‌گذاری خارجی و برداشته شدن تحریم‌ها از روی صدها شرکت فرد و نهادی است که بازیگران اصلی حوزه تجارت خارجی هستند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: اگر طرف آمریکایی ضمانت اقتصادی ارائه نکند، هیچ سرمایه‌گذار خارجی همانطور که شرکت‌های اروپایی‌ها و آسیایی‌ها بیان کرده‌اند برای سرمایه‌گذاری به بازارهای ایران نمی‌آیند.

خوش‌چشم خاطرنشان کرد: اگر تحریم‌های موجود در لیست قرمز برداشته نشود حوزه تسهیل روابط و تجارت خارجی که از اصلی‌ترین حوزه‌های منافع برجامی برای ایران است حاصل نمی‌شود چراکه تحریم روی کاغذ برداشته می‌شود اما بازیگرانی که باید این تجارت را انجام دهند همچنان در تحریم می‌مانند و خواسته‌های معقولی که طرف ایرانی دارد نیز همچنان به قوت خود باقی است. به نظر می‌رسد پیش‌نویس آقای بورل بیشتر سعی کرده با تغییرات جزئی نظر طرف ایرانی را جلب کند اما همین میزان از تغییرات جزئی هم هنوز باید به طرف آمریکایی ارائه شود و آنها اعلام نظر کنند.

وی ادامه داد: ایران همچنان برای پذیرش شرایط خود برای ایجاد یک توافق خوب که دارای بهره‌های اقتصادی برای مردم و ضمانت‌های لازم باشد تا بتواند پایدار بماند فارغ از اینکه چه کسی در مجالس آمریکا اکثریت را به دست دارد و بتوان حداقل برای دوره باقی مانده از دولت آقای بایدن روی چنین توافقی حساب باز کرد منتظر می‌ماند تا ببیند طرف آمریکایی شرایط را می‌پذیرد یا خیر. اگرچه در پیش‌نویس ارائه شده از سوی آقای بورل هنوز خواسته‌های ایران را تمام و کمال به همراه ندارد.

***

وزارت اطلاعات یک تبعه سوئدی را به اتهام‌ جاسوسی بازداشت کرد

سربازان گمنام امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، یک تبعه‌ کشور پادشاهی سوئد را به اتهام جاسوسی، شناسایی و بازداشت کردند.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است:

یافته‌های ساختار ضدجاسوسی وزارت این بود که متهم سوئدی در همه سفرهای قبلی، با رعایت اصول حرفه‌ای ارتباطی، حفاظتی و پنهان‌کاری، با تعدادی از عناصر مظنون اروپایی و غیراروپایی که در ایران تحت نظر قرار داشتند؛ ارتباط برقرار می‌کرد. متهم مورد بحث، چند ماه پیش و درپی دستگیری یک جاسوس دیگر اروپایی، با مأموریت کسب اطلاع از چگونگی افشای هویت آن جاسوس و نوع و میزان اطلاعاتی که به تور اطلاعاتی این وزارت‌خانه افتاده بود، مجدداً وارد کشور شد.

این‌بار نیز و در کل مدت مأموریت آخر، تماس‌های وی با مرتبطینِ اشاره شده، تحت کنترل مستمر سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار داشت و بالاخره با تکمیل مستندات؛ در هنگام خروج از کشور با حکم مرجع قضایی بازداشت شد.

***

وعده وزیر ارتباطات درباره اینترنت کودکان

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که راه اندازی اینترنت کودک و نوجوان در چه مرحله ای است؟ گفت: منتظر هستیم که آقایان (مسوولان) وقتی را تنظیم کنند و با هم برنامه افتتاح را انجام دهیم.

وی افزود: کار آماده شده است و منتظر افتتاح است.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه گفته شده بود که برای راه اندازی اینترنت کودک و نوجوان منتظر تعیین لیست سفید هستید، گفت: این کار انجام شده است و در حال حاضر پروژه راه اندازی شده است که علاقمندان می توانند این موضوعات را از طریق آدرس https://family.ict.gov.ir/ دنبال کنند.

وی افزود: ان شاء الله رسانه ای کردن این موضوع و رونمایی از آن را هم در آینده نزدیک انجام می دهیم.