در گفت و گو با الف مطرح شد باید با پیمان های منطقه ای تحریم‌ها را دور زد

گروه اقتصادی الف،   4010426082

یک نماینده مجلس درباره روش‌های خنثی سازی تحریم‌های نفتی گفت: اکنون راه های فروش نفت افزایش یافته، به طوری که شاهد هستیم روسیه با وجود تحریم های نفتی بسیار زیاد در حال فروش نفت خود است.

باید با پیمان های منطقه ای تحریم‌ها را دور زد

محمدتقی نقدعلی، در گفت و گو با خبرنگار  الف تصریح کرد: با استفاده از پیمان های منطقه ای مثل بریکس که نقطه مقابل جریان تحریم است، می توان در مسیر بی اثر کردن آنها گام برداشت. همچنین بحث تولید فرآورده و توسعه توانایی‌هایمان در زمینه خودداری از خام فروشی نیز می تواند یکی دیگر از راه های موثر برای مقابله با تحریم ها باشد. در دنیا خریدار فرآورده نفتی زیاد است و در این زمینه ظرفیت خوبی وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. 

نقدعلی گفت: تمامی فعالیت هایی که در عرصه فراسرزمینی می شود انجام داد از کشت فراسرزمینی گرفته تا ایجاد پالایشگاه، بستری برای بالا بردن هم افزایی بین کشور ما با دیگر کشورهاست. یقیناً پالایشگاه های فراسرزمینی که در سفر وزیر نفت به کشورهای آمریکای جنوبی موردتوجه قرار گرفت می تواند به عنوان یک راه حل خوب برای بی اثرسازی تحریم های نفتی مطرح باشد. همان طور که در گذشته کشورهای دیگر در کشور ما سرمایه گذاری کرده اند ما هم می توانیم با سرمایه گذاری در دیگر کشورها از این فرصت ها و بسترها بهره برداری کنیم. 

وی تاکید کرد: کشورهای آمریکای جنوبی، دارای ظرفیت هایی هستند که می توانیم در زمینه ی ایجاد پالایشگاه های فراسرزمینی به آنها توجه کنیم. با ایجاد پالایشگاه های فراسرزمینی در کشورهایی مانند ونزوئلا می توانیم به تولید فرآورده های نفتی اقدام کنیم و راه میانبری برای رسیدن به درآمدهای پایدار ارزی برای خودمان بسازیم. در این روش علاوه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی، برای فروش نفت کشور نیز بازارسازی تضمینی صورت می‌گیرد که به خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک می‌کند و روابط کشورهای تحریمی را تقویت می‌کند.

به گفته ی نقدعلی، تکیه بر توان داخلی در عرصه ی فنی و تجهیزاتی که متاسفانه تا الان آن را دست کم گرفته ایم، امروز خودش را نشان می دهد. در این ارتباط می توان به توسعه میادین نفت و گاز در دولت سیزدهم در جنوب کشور اشاره کرد که سرمایه گذاری چنده ده میلیاردی را رقم زد و اشتغال بالایی به وجود آورد. می توانیم این دانش فنی را در اختیار کشورهای دوست که هنوز به لحاظ توسعه دانش به سطح خوبی نرسیده اند قرار دهیم و از ثمرات آن بهره ببریم.