نامزد خاشقجی: سفر بایدن به عربستان "فاجعه بار" است

گروه جهان الف،   4010424033 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نامزد جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای سفر به عربستان را "فاجعه بار" خواند و گفت که بایدن تعهداتش درباره دادن اولویت به حقوق بشر را زیرپا گذاشته است.

به گزارش ایسنا، خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در استانبول قبل از سفر امروز جمعه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور گفت: بایدن باید بر ریاض برای تضمین حقوق بشر در دستورکار خود فشار بیاورد.

جنگیز از بایدن خواست که از مقامات سعودی بخواهد توضیح بیشتری درباره جزئیات پرونده خاشقجی بدهند.

وی درباره تصمیم بایدن برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان گفت:" این یک عقب نشینی بسیار بزرگ و یک مسئله فاجعه بار و ناامیدکننده است. بایدن با ترجیح دادن نفت و منفعت بر ارزش‌ها و اصول، ارزش‌های اخلاقی خود را از دست خواهد داد."

بایدن پنجشنبه در دیدار با یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قدس گفت: من همواره درباره حقوق بشر صحبت می‌کنم اما موضعم درباره جمال خاشقجی واضح است اگر هیچ شخصی این مسئله را درک نکرده است چه در عربستان و چه هر مکان دیگری پس معنایش این است که موضع مرا نفهمیده است.

بایدن گفت که هدف از سفرش به عربستان بسیار وسیعتر است و هدف تأکید مجدد بر نفوذ آمریکا در خاورمیانه است. وی قرار است در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس حاضر شود.

جنگیز از این موضع بایدن ابراز ناامیدی کرد و گفت: یکی از وعده‌های بایدن کاملا متفاوت بود. من بسیار امید داشتم که بایدن به خاطر من کاری می‌کند. بایدن باید بپرسد جسد خاشقجی کجاست؟ ما جوابی دریافت نکردیم. مردم نیاز دارند حقیقت را بدانند.