بیانیه وزارت خارجه در چهلمین سالروز ربایش چهار دیپلمات کشورمان

گروه سیاسی الف،   4010414137

وزارت خارجه کشورمان در چهلمین سالروز ربایش چهار دیپلمات ایرانی بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: واقعه ۱۴ تیرماه، سالروز ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی، نماد نقض آشکار تمامی حقوقی است که در کنوانسیون وین(١٩۶١) با عنوان حقوق و مصونیت های دیپلماتیک برای تمامی دیپلمات ها در نظر گرفته شده است.

چهل سال پیش، در سال ١٩٨٢‌، چهار دیپلمات ایرانی به نام های سید محسن موسوی، احمد متوسلیان، کاظم اخوان و تقی رستگار مقدم، در منطقه‌ای در کشور لبنان که در آن زمان تحت اشغال رژیم صهیونسیتی بود، توسط مزدوران این رژیم ربوده شدند.

جمهوری اسلامی ایران همواره مسئولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن می‌داند.

با وجود تلاش های بی وقفه وزارت امور خارجه و پیگیری های حقوقی که منجر به اعلام آمادگی از طرف دبیرکل وقت سازمان ملل در سال ٢٠٠٨ شد، متاسفانه همکاری مناسبی برای تعیین سرنوشت دیپلمات های ایرانی از سوی  جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری انجام نشده و رژیم صهیونیستی که به هیچ یک از قوانین بین المللی و حقوق بشری و انسانی پایبندی ندارد، در سایه سکوت جامعه جهانی نسبت به جنایاتش، همواره از زیر بار مسئولیت فرار کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از همه نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل متحد انتظار دارد تا با سازوکارهای مقتضی، اقدامات الزامی را برای وادار کردن صهیونیست ها به همکاری حداکثری در زمینه روشن شدن سرنوشت این عزیزان به عمل آورده و زمینه مجازات عاملین این جنایت و ناقضین حقوق دیپلماتیک را فراهم آورد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از کوشش جمهوری لبنان برای تعیین سرنوشت دیپلمات های ربوده شده کشورمان، بر تشکیل کمیته حقیقت یاب میان دو کشور و با همکاری نهادهای بین المللی تأکید می‌نماید.

در چهلمین سالگرد ربوده شدن چهار دیپلمات کشورمان توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در لبنان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عزیران و ابراز همدردی با خانواده های معزز ایشان، اعلام میدارد که وزارت امور خارجه همچنان به اقدامات خود برای تعیین سرنوشت دیپلمات های ربوده شده کشورمان ادامه داده و مجدانه، پیگیری سرنوشت این عزیران را در دستور کار خود قرار داده است.

کمیته حقیقت یاب بین ایران و لبنان برای تعیین سرنوشت ۴ دیپلمات ایرانی تشکیل شود

وزارت خارجه در بیانیه‌ای بر تشکیل کمیته حقیقت یاب بین ایران و لبنان با همکاری نهادهای بین‌المللی برای روشن شدن سرنوشت ۴ دیپلمات ربوده شده تأکید و اعلام کرد که این وزارتخانه به اقدامات خود برای تعیین سرنوشت این افراد ادامه می‌دهد.

 
به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) در چهلمین سالروز ربایش چهار دیپلمات ایرانی در لبنان بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: واقعه ۱۴ تیرماه، سالروز ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی، نماد نقض آشکار تمامی حقوقی است که در کنوانسیون وین (١٩۶١) با عنوان حقوق و مصونیت‌های دیپلماتیک برای تمامی دیپلمات‌ها در نظر گرفته شده است. 

این بیانیه می‌افزاید: ۴۰ سال پیش، در سال ١٩٨٢‌، چهار دیپلمات ایرانی به نام‌های سید محسن موسوی، احمد متوسلیان، کاظم اخوان و تقی رستگار مقدم، در منطقه‌ای در کشور لبنان که در آن زمان تحت اشغال رژیم صهیونسیتی بود، توسط مزدوران این رژیم ربوده شدند. جمهوری اسلامی ایران همواره مسؤولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن می‌داند.

در این بیانیه آمده است: با وجود تلاش‌های بی وقفه وزارت امور خارجه و پیگیری‌های حقوقی که منجر به اعلام آمادگی از طرف دبیرکل وقت سازمان ملل در سال ٢٠٠٨ شد، متاسفانه همکاری مناسبی برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی از سوی  جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری انجام نشده و رژیم صهیونیستی که به هیچ یک از قوانین بین‌المللی و حقوق بشری و انسانی پایبندی ندارد، در سایه سکوت جامعه جهانی نسبت به جنایاتش، همواره از زیر بار مسؤولیت فرار کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران از همه نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل متحد انتظار دارد تا با سازوکارهای مقتضی، اقدامات الزامی را برای وادار کردن صهیونیست‌ها به همکاری حداکثری در زمینه روشن شدن سرنوشت این عزیزان به عمل آورده و زمینه مجازات عاملان این جنایت و ناقضان حقوق دیپلماتیک را فراهم آورد.

در این بیانیه عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از کوشش جمهوری لبنان برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان و با همکاری نهادهای بین‌المللی تأکید می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید. در چهلمین سالگرد ربوده شدن چهار دیپلمات کشورمان توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در لبنان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان و ابراز همدردی با خانواده‌های معزز آنها، اعلام می‌شود که وزارت امور خارجه همچنان به اقدامات خود برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان ادامه داده و مجدانه، پیگیری سرنوشت این عزیزان را در دستورکار خود قرار داده است.