قیمت نفت به ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار صعود می‌کند

گروه اقتصادی الف،   4010414121

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه اعلام کرد اگر پیشنهاد ژاپن برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه برابر نصف قیمت فعلی بازار اجرایی شود، عرضه نفت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و قیمتها به بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه صعود می‌کند.

قیمت نفت به ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار صعود می‌کند

به گزارش ایسنا، دیمیتری مدودف در واکنش به پیشنهاد فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، گفت: ژاپن نه نفت و نه گاز از روسیه دریافت خواهد کرد و در پروژه LNG ساخالین ۲ هم مشارکت نخواهد داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هفته گذشته فرمانی صادر و اعلام کرد یک شرکت دولتی تازه تاسیس، کنترل کامل پروژه نفت و گاز ساخالین ۲ را به دست خواهد گرفت. این اقدام به معنای خروج اجباری شل و شرکتهای ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی هستند که سهامداران کوچک این پروژه هستند. سهامداران خارجی برای این که در شرکت جدید که جانشین "شرکت سرمایه گذاری انرژی ساخالین" می شود، حضور داشته باشند، باید ظرف مدت یک ماه از دولت روسیه درخواست کنند.

بر اساس گزارش رویترز، سران گروه ۷ هفته گذشته توافق کردند به بررسی امکان تعیین سقف قیمت روی نفت و گاز روسیه بپردازند تا درآمدهای انرژی روسیه را محدود کنند. سخنگوی کرملین روز دوشنبه در اظهارنظری درباره پیشنهاد معرفی یک سقف قیمت برابر نصف قیمت فعلی برای نفت روسیه گفته بود: کشورهای دیگر ممکن است با این پیشنهاد موافقت نکنند.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان هفته گذشته هشدار دادند اگر مجازاتهای آمریکا و اروپا باعث کاهش تولید تلافی‌جویانه روسیه شود، قیمت جهانی نفت ممکن است تا سطح فاجعه‌بار ۳۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند. با توجه به موقعیت مالی محکم روسیه، این کشور می‌تواند تولید روزانه نفت را به میزان پنج میلیون بشکه کاهش دهد بدون این که آسیب شدیدی به اقتصادش وارد شود. اما نتیجه این اقدام برای باقی جهان، فاجعه آمیز خواهد بود. کاهش عرضه روزانه به میزان سه میلیون بشکه، قیمت نفت در بازار لندن را به ۱۹۰ دلار می رساند و در سناریوی کاهش پنج میلیون بشکه در روز عرضه نفت، قیمتها را به ۳۸۰ دلار خواهد رساند.