آزادراه حرم تا حرم در ایستگاه سمنان

گروه اجتماعی الف،   4010413060

بزرگ‌ترین پروژه آزادراهی کشور از حرم حضرت معصومه س تا حرم رضوی‌به سرخه رسیده، اما سمنانی‌ها برای خروج از حاشیه آزادراه، درخواست بازنگری دارند.

آزادراه حرم تا حرم در ایستگاه سمنان

همشهری: آزادراه حرم تا حرم (حرم حضرت معصومه(س) تا حرم امام‌رضا(ع)) سال89در دستور کار قرار گرفت و از سال91 وارد فاز اجرایی شد. با وجود گذشت 10سال از آغاز پروژه فقط 150کیلومتر از این مسیر هزار کیلومتری به بهره‌برداری رسیده و هنوز سرنوشت بقیه مسیر به‌ویژه محدوده عبور از شهرستان سمنان و سرخه مشخص نیست. عملیات اجرایی بقیه مسیر آزادراهی شرق کشور از سال آینده آغاز خواهد شد و به همین دلیل‌ تکاپوی یافتن بهترین مسیر عبوری از سمنان شروع شده است. با وجود طرح صحبت‌هایی مبنی بر عبور مسیر آزادراه از شمال یا جنوب سمنان، مسئولان استانی اما و اگرهایی در این‌باره دارند که مهم‌ترین آن، در حاشیه‌ماندن است.

 

بزرگ‌ترین پروژه آزادراهی کشور

آزادراه حرم تا حرم علاوه بر اینکه تنها مسیر آزادراهی شرق کشور محسوب می‌شود، بزرگ‌ترین پروژه آزادراهی ایران هم لقب گرفته و بخشی از یک طرح و ایده بزرگ‌تر یعنی آزادراه مشهد-نجف است تا مسیر ترانزیتی مناسبی از نظر جابه‌جایی بار و مسافر ایجاد ‌شود. طول آزادراه حرم تا حرم که پیش‌بینی‌ می‌شود تا سال۱۴۰۷ تکمیل شود، 493کیلومتر است و با بهره‌برداری از این طرح ملی، زیارتی، تجاری و فرهنگی مسیر آزادراهی ایران به 2500کیلومتر خواهد رسید.

این آزادراه شامل ۱۵۲کیلومتر (قطعه قم - گرمسار)، ۱۲۰کیلومتر (قطعه گرمسار - سمنان) و ۲۲۳کیلومتر (قطعه سبزوار - نیشابور- مشهد) است. هم‌اکنون قطعه دوم طرح یعنی گرمسار- سمنان تا محدوده لاسجرد در شهر سرخه در دست اجراست و به‌گفته مسئولان سمنانی طرح و مسیر آزادراه تا همین منطقه برنامه‌ریزی شده. سمنانی‌ها معتقدند با عبور آزادراه از جنوب یا شمال شهر، زائران نمی‌توانند از این شهر بازدید کنند و در نهایت سمنان در حاشیه مسیر قرار خواهد گرفت و به جز محدود‌شدن زمین‌های شهر، آلودگی ماشین‌آلات راهداری و کاهش آمار گردشگران منفعتی نخواهد داشت.

 

جلسه برای رسیدن به یک پیشنهاد 

فرماندار سمنان با بیان اینکه فعلا مسیر فقط تا محدوده لاسجرد برنامه‌ریزی شده است به همشهری می‌گوید: هنوز درباره مسیر عبور آزادراه از سمنان صحبت نشده است و این موضوع مصوبه‌ای ندارد.

محمد بهرامی با اشاره به برگزاری جلسه‌شنبه هفته جاری (11تیر) با نماینده شهرستان درباره دغدغه‌ها و نگرانی‌های اهالی توضیح می‌دهد: وقتی این آزادراه از سمنان عبور می‌کند باید مردم شهر از آن منتفع شوند؛ یعنی هم سمنانی‌ها از آزادراه استفاده کنند و هم اینکه مسافران آزادراه بتوانند به شهر بیایند و از سوی دیگر اینکه آزادراه حرم تا حرم نباید فقط زمین‌های شهر را محدود کند. وی می‌افزاید: در طول مسیر ظرفیت‌هایی وجود دارد که مثلا آزادراه در مسیر چند کیلومتر نیاز به ساخت نداشته باشد و از دسترسی‌های موجود استفاده کند‌. همه این موارد در حد پیشنهاد و نظریه است و به همین دلیل هفته آینده جلسه‌ای با مسئولان استانی خواهیم داشت تا یک پیشنهاد قابل دفاع در سطح ملی ارائه کنیم.

 

قطع آزادراه در سمنان 

سمنانی‌ها با شروع عملیات آزادراه حرم تا حرم به فکر راه‌حل‌هایی برای جذب بیشتر زائران به شهر افتادند و از این رو، طرح‌هایی چون پارک سیمرغ و ایستگاه 14هکتاری معرفی شهر در ورودی سمنان از برنامه‌هایی است که انجام شده. حالا با توجه به مسیر مطرح شده آزادراه، مسئولان این استان و شهرستان معتقدند همه زحمات به باد می‌رود و سمنان یا سرخه یک حاشیه در کنار مسیر حرم تا حرم بیش نخواهند بود. معاون عمرانی استاندار سمنان هم با تأکید بر اینکه عبور آزادراه بدون داشتن دسترسی به سمنان و سرخه منجر به ضرر آنها خواهد شد به همشهری می‌گوید: آزادراه با نقشه فعلی چالش‌هایی چون در حاشیه ماندن سمنان و سرخه و کاهش توقف مسافران در این استان را به همراه دارد. عبور مسیر از شمال سمنان چالش‌های توپوگرافی و عبور از جنوب سمنان مسئله فرونشست را در پیش دارد و از این رو، ما به‌دنبال این هستیم که این آزادراه قبل از سرخه قطع و بعد از سمنان دوباره شروع شود.

علی حیدری توضیح می‌دهد: وضعیت جاده‌های موجود جوابگوی تردد زائران است و هم‌اکنون هم از همین مسیر عبور می‌کنند اما به هر حال تصمیم‌گیری اصلی در سطح کلان و ملی انجام می‌شود. او با بیان اینکه توسعه‌نیافتن شهر مهم‌ترین چالش از نگاه مسئولان سمنانی است تأکید می‌کند استاندار در این‌باره پیگیری کردند و مکاتبه انجام دادند و پیگیری‌ها فعلا ادامه دارد.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیش از این اعلام کرده بودند طرف عراقی پیشنهاد اتصال مشهد به مکه را داده‌اند و با توجه به این پیشنهاد، آزادراه حرم تا حرم با اهداف ملی، زیارتی، تجاری و فرهنگی اهمیت بیشتری برای سمنانی‌ها خواهد داشت؛ استانی‌ که نمی‌خواهد در مسیر این ابر‌آزادراه آینده در حاشیه بماند.

 

اهمیت آزادراه برای سمنان 

مهم‌ترین اهداف طرح آزادراهی حرم تا حرم کاهش آمار تصادفات، تسریع در مدت‌زمان سفرها و کاهش میزان مصرف سوخت است؛ طرحی که در استان سمنان اهمیت دوچندانی دارد، زیرا این استان همیشه در رده‌های بالای تصادف‌های جاده‌ای قرار داشته. از سوی دیگر، به واسطه همجواری با 8استان کشور و قرارگیری در مسیر زائران علی ابن‌موسی‌الرضا(ع) و حجم ترددها تکمیل طرح ملی آزادراه حرم تا حرم برای سمنان ضروری است.