رشد وبا در عراق شمار مبتلایان را به ۱۶۰ نفر رساند

گروه جهان الف،   4010413045

وزارت بهداشت عراق از ثبت ۲۱ مورد جدید بیماری وبا در این کشور خبر داد و می گوید که با ابتلای این افراد شمار مبتلایان به وبا در کشور به ۱۶۰ مورد رسید؛ این آمار بیانگر آن است که بیماری خطرناک وبا در عراق روند رو به رشد به خود گرفته است.

رشد وبا در عراق شمار مبتلایان را به ۱۶۰ نفر رساند

به گزارش ایرنا، «سیف البدر»، سخنگوی وزارت بهداشت عراق در گفت و گو با «اینا» خبرگزاری رسمی این کشور بیان کرد که دیروز (یکشنبه) ۳ نفر از مجموع مبتلایان به وبا در عراق فوت شدند و ۲۱ مورد جدید از این بیماری ثبت شد. 

وی همچنین گفت که مجموع مبتلایان به تب خونریزی دهنده در عراق با ثبت ۲ مورد جدید به ۲۳۰ نفر رسید که تاکنون ۳۸ تن از آنان فوت شده اند.

البدر افزود که روز یکشنبه ۱۰ مورد جدید ابتلا به وبا در کرکوک، ۷ مورد در ذی قار، ۲ مورد در منطقه الرصافه بغداد، ۱ مورد در واسط و ۱ مورد در منطقه الکرخ بغداد شناسایی شد.

سخنگوی وزارت بهداشت عراق با اعلام اینکه بیشترین آمار مبتلایان به وبا مربوط به استان کرکوک (۸۰ مورد) است، اعلام کرد که الرصافه در بغداد پایتخت با ۳۷ مورد دومین منطقه آلوده به وبا در کشور به شمار می رود.

کارشناسان بهداشتی از رشد چشمگیر وبا در عراق هشدار داده اند و می گویند که شمار مبتلایان به وبا در این کشور بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است به طوری که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران چند روز پیش در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره شیوع وبا در کشور اعلام کرد:«در مورد بیماری وبا هنوز آمار قابل توجهی نداریم و ۴۰ مورد گزارش شده و در مناطق مرزی این خطر وجود دارد و سعی داریم کنترل کنیم، اما مهم است که شست‌وشوی خوب سبزیجات را مدنظر قرار دهیم چون از این راه منتقل می‌شود.».

بر اساس گزارش روزنامه ایران، خبرهای منتشر شده از سلیمانیه عراق حاکی است که علائم ابتلا به وبا در میان هزاران نفر مشاهده می‌شود که در بیمارستان بستری شده‌اند.

شیوع وبا در عراق و نگرانی‌ها از گسترش باکتری «ویبریوکلرا» عامل این بیماری در ایران نیز این روزها در صدر خبرها قرار گرفته و به نگرانی‌های تازه‌ای دامن زده است. روند افزایشی مبتلایان قطعی و مشکوک به بیماری وبا در کشور به گونه‌ای است که شمار موارد مشکوک به بیماری در کمتر از یک هفته به دو برابر افزایش یافته است. در همین زمینه معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان به ایرنا گفته که پس از شناسایی ۵ مورد جدید ابتلا به وبا در ۳۱ خرداد ماه، شمار کل موارد ابتلا در این استان روز چهارشنبه به ۱۰ نفر رسید. طبق اعلام این مقام مسئول؛ تمامی موارد مشکوک ابتلا به وبا، «سابقه مسافرت و تردد» به اقلیم کردستان عراق داشته‌اند.

در همین حال رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا گفته است که با توجه به «شرایط موجود» احتمال شیوع وبا در کشور دور از انتظار نیست. نگرانی‌ها از شیوع گسترده وبا در ایران که از مرز عراق وارد کشور می‌شود در حالی افزایش یافته که وزارت بهداشت ایران هنوز پروتکلی در رابطه با راه‌های پیشگیری یا غربالگری این بیماری در مناطقی که در معرض خطر قرار دارند ابلاغ نکرده است.

احمد مهری، اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی با اشاره به اینکه تعداد موارد وبا افزایش یافته می‌گوید: باید تست‌های تشخیصی تخصصی در دسترس فراوان باشد تا بتوان آمار دقیق‌تری از افراد بیمار اعلام کرد. با وجود این، آمار مبتلایان قطعی تشخیص داده شده در استان کردستان به ترتیب مریوان ۱۹ نفر، سقز یک نفر، سنندج یک نفر و کامیاران یک نفر است.
مهری در ادامه می‌افزاید: موارد مثبت ابتلا به وبا در استان‌های غربی ایران از جمله کرمانشاه و کردستان دیده شده است. در سایر استان‌ها نیز موارد مشکوک حضور دارند که وزارت بهداشت باید بررسی کند. نگرانی‌ها متوجه این است، با توجه به اینکه برای نخستین بار است این بیماری در این فراوانی را در داخل کشور می‌بینیم بنابراین از نظرعلم اپیدمیولوژی زمانی که حتی یک مورد مبتلا به بیماری وبا در منطقه‌ای مشاهده شود اعلام طغیان می‌کنیم.

او درباره چرایی طغیان بیماری وبا در ایران نیز عنوان می‌کند: این بیماری در کمتر از چند ساعت می‌تواند منجر به فوت فرد مبتلا شود. دوم؛ علائمی همچون اسهال آبکی شدید به‌دلیل دفع آب زیاد منجر به کاهش حجم مایعات بدنی شده و گاهی فرد را تا مرز مرگ می‌کشاند.

به گفته این کارشناس بهداشت عمومی، عامل بیماری باکتری است که سرایت‌پذیری بالایی از فرد آلوده دارد و راه انتقال بیماری نیز دست، مدفوع و آب آلوده است. او با بیان اینکه در استان سلیمانیه عراق تعداد مبتلایان به شدت زیاد شده است و  هم اینک در این استان وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند و به‌دلیل هم مرز بودن استان سلیمانیه با استان‌های غربی ایران احتمال افزایش آلودگی زیاد است. مهم‌ترین اصول بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به وبا اطمینان از بهداشت آب و مواد غذایی است، بویژه افرادی که به روستاها و شهرها سفر می‌کنند حتماً از بهداشت آب مصرفی‌شان اطمینان حاصل کنند و در صورت نیاز از آب معدنی استفاده شود. علاوه‌بر این

شهروندان بویژه کسانی که از سرویس بهداشتی عمومی استفاده می‌کنند حتماً دست‌های‌شان را با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه شست‌وشو دهند.

او همچنین به بیماران مبتلا به وبا با علائم گوارشی شدید توصیه می‌کند که از خوددرمانی پرهیز کنند و کم آبی بدن را با مصرف آب جبران کنند تا بدن‌شان دهیدراته نشود. همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای، کودکان و سالمندان در صورت بروز این علائم حتماً به پزشک مراجعه کنند که بر اساس وضعیت بیماری او آر اس تراپی می‌شوند.
مهری با تأکید بر اینکه آنتی بیوتیک باید با تجویز پزشک مصرف شود، می‌گوید: هر چند داروی درمان وبا در دسترس است اما نگرانی‌ها به‌دلیل افزایش شدت بیماری بین افراد در معرض خطر است، افراد درگیر اسهال آبکی حتماً به مراکز بهداشتی و درمانی نزدیک محل سکونت خود مراجعه کنند. پزشکان و مراقبین سلامت و کارشناسان بهداشت و درمان در مراکز بهداشتی نمونه‌گیری می‌کنند.
این اپیدمیولوژیست در پایان تأکید می‌کند که وبا، بیماری نگران‌کننده‌ای است؛ البته برای کسانی که بهداشت آب و غذا را رعایت نمی‌کنند، میوه و سبزی را انگل‌زدایی نمی‌کنند و دست‌های‌ خود را نمی‌شویند.