بارداری و رشد موهای زائد

گزارش بازرگانی،   4010413036

بارداری دوران بی نظیری است . اتفاقاتی که در این مرحله از زندگی برای بانوان رخ می دهد ، می تواند بر سلامت مادر و نوزاد تاثیر بگذارد. این دوران شامل تغییرات زیادی چون تغییرات هورمونی ، تغییرات در وزن ، دردهای کمر و لگن ، تحول در ذائقه و رژیم غذایی و ... می باشد. با توجه به اینکه افزایش ترشح هورمونها در دوران بارداری در پیشرفت بارداری و رشد مناسب جنین نقش بسزایی دارد ، اما خود می تواند زمینه ساز مشکلات نوسانات احساسی ، رویش موهای زائد ، مشکلات گوارشی و ... باشد. همانطوری که شادابی چهره و درخشندگی مو با افزایش جریان خون و افزایش متابولیسم و سوخت و ساز در بدن مادر باردار به همراه رساندن مواد مغذی به مو و ناخن ها، در این دوران به وضوح قابل رویت است ، اما تغییرات هورمونی می تواند مسئله ساز بروز موهای زائد روی صورت و شکم و ... با تعداد و ضخامت بیشتر و با سرعت بالاتر گردد. بسیاری از بانوان در حدود هفته 15 بارداری ضخیم شدن موهای خود را با سرعت رشد زیاد احساس می کنند. هورمونهای بارداری باعث می شوند که در نواحی از بدن نظیر شکم و کمر که قبلاً عاری از مو بوده ، موهای زائد شروع به رویش کنند که به جهش های هورمونی معروف هستند. این جهش های هورمونی شامل سرعت بیشتر در رویش موها نسبت قبل ، تغییرات در بافت مو به صورت ناگهانی دارای چربی بیشتر یا خشک تر و یا فرتر نسبت به قبل و ... می باشند.

علت رشد موهای زائد شکم و نواحی دیگر در دوران بارداری ترشح مقادیر بالای هورمون جنسی مردانه آندروژن در بدن بوده و علاوه بر اینکه باعث افزایش رشد موهای سر می گردد در تیره شدن رنگ موها با تولید ملانین بیشتر تاثیر می گذارند. البته بانوان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا با سابقه مصرف داروهای خاص نظیر صرع این افزایش مو را بیشتر حس می کنند. اما با این حال ممکن است برخی بانوان باردار رشد موهای زائد را تجربه نکنند و تغییرات هورمونی به صورت فشار خون و تورم و ... خود را در این دوران نشان دهد. رشد موهای زائد بعد از حدود 6 ماه بعد از زایمان و به تعادل رسیدن سطح هورمون ها به خودی خود از بین می روند ، ولی در صورت ادامه رویش ، می توانید با پزشک متخصص مشورت نمایید. این موهای غیرمنتظره برای بانوان بسیار ناخوشایند می باشد و از آنجائی که امری ناخواسته بوده و در دوران حاملگی امری طبیعی است ، مادران باردار به فکر روش های حذف موهای زائد می افتند. شاید اولین فکری که به ذهنتان خطور کند برای رفع موهای زائد ، مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت باشد ، اما برای اینکه بدانید بهترین راه کدام است ، در ادامه همراه ما باشید.

از روش های حذف موهای زائد برای بانوان باردار می توان به موچین و بندانداختن خصوصاً در ناحیه صورت اشاره داشت و ازآنجائی که این دو مورد از هیچ گونه مواد شیمیایی و خطرناک استفاده نمی شود ، به راحتی می توان از این روشهای بی خطر در دوران حاملگی برای رفع موهای زائد استفاده کرد. اصلاح با تیغ را می توان به عنوان روش دیگر معرفی کرد که ممکنست در ماه های پایانی بارداری با بزرگتر شدن شکم برای نواحی خاص قابل مشاهده و شیو نباشد و یا احتمال آسیب وجود داشته باشد. در شیو با تیغ استفاده از کرم های اصلاح بسیار مفید است و پس از انجام اصلاح می توان با کرم های مرطوب کننده از خشکی پوست جلوگیری بعمل آورد. از راه های دیگر استفاده از ژل ها ، لوسیون ها و کرم های موبر است که آسان بودن از مزایای این روش است ، ولی شواهدی مبنی بر بی خطر بودن این موارد در دوران بارداری وجود ندارد ، لذا مشورت با پزشک قبل از استفاده از این کرمها توصیه می گردد. اما روش اپیلاسیون و وکس راه حلی عالی برای رفع طولانی مدت موهای ناخواسته در زمان بارداری است و در صورتی که پوست مادر باردار در اثر حاملگی حساس نشده باشد ، روش خوبی می باشد. بعد از اپیلاسیون ، توصیه به استفاده از لوسیون ضدعفونی کننده می شود که علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی ، همراه با کم شدن تحریکات پوستی و قرمزی بوده و در جلوگیری از عفونت کمک می کند.

و اما از روش های دیگر الکترولیز و لیزر موهای زائد می باشد. الکترولیز روشی است که جریان الکتریکی را از پوست عبور داده تا فولیکول مو را آسیب زده و از بین ببرد . همچنین لیزر موهای زائد روشی است که نور لیرز به رنگدانه موجود در فولیکول مو تابیده شده و با سوزاندن آن ، رشد فولیکول مو را متوقف می کند. اگرچه به دلایل اخلاقی ، مطالعه ای روی زنان باردار مبنی بر بی خطر بودن الکترولیز و لیزر موهای زائد صورت نپذیرفته است ، بهتر آن است که زمان انجام این روش ها را به 6 ماه بعد از زایمان و در زمان به تعادل رسیدن هورمونها موکول کنید.

با بالا رفتن سن ازدواج و بارداری های دیرهنگام ، بروز چروک ریز به همراه خستگی ها و سختی های مربوط به دوران حاملگی یا حتی بروز آکنه های این دوران ، ممکنست شما را به انجام خدمات زیبایی نظیر پاکسازی پوست و یا هایفوتراپی وسوسه کند. اما نکته ای که می توان در اینجا بیان کرد ، برای انجام این خدمات زیبایی و جوانسازی پوست و مو به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و دستگاه های خاص باید حتماً دوران بارداری و زایمان را پشت سر بگذارید تا خدای ناکرده خطری متوجه مادر و نوزاد نگردد و بتوانید دوران بارداری توام با سلامتی و شادابی را پشت سرگذاشته و زایمانی بی خطر داشته باشید تا کودکی سالم را از خداوند متعال هدیه بگیرید.