لبنان درصدد تمدید قرارداد تامین سوخت از عراق است

گروه جهان الف،   4010413004

وزیر انرژی لبنان با اعلام اینکه برای بررسی تمدید توافقنامه تامین سوخت لبنان به بغداد می‌رود، از عراق برای کمک به بیروت در شرایط دشوار کمبود سوخت قدردانی کرد.

به گزارش فارس، «ولید فیاض» وزیر انرژی لبنان امروز یکشنبه تایید کرد که سه شنبه آینده در چارچوب همکاری کشورش با عراق برای تکمیل بحث درباره تمدید موافقتنامه تامین سوخت لبنان و تولید برق،  به بغداد می‌رود.

فیاض در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق(واع) گفت که روز سه شنبه آینده به بغداد سفر خواهد کرد و دیدارهای مهمی با وزیر نفت عراق خواهد داشت تا علاوه بر امکان تمدید توافقی که سپتامبر آینده پایان می‌یابد، افزایش مقدار سوختی که در ماه به نیروگاه‌های حرارتی لبنان می‌رسد، مورد بررسی قرار گیرد.

وی  همچنین گفت که با وزیر دارایی عراق دیدار خواهد کرد تا در مورد سازوکار پرداخت مبالغ بدهی لبنان گفت‌وگو کند.

فیاض ادامه داد: پیش از این با ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان برای یافتن سازوکار مشخصی در پرداخت (بدهی به عراق) به توافق رسیده بودیم و لبنان لطف بزرگ عراق در دراز کردن دست یاری در این شرایط سخت را فراموش نخواهد کرد.

عراق، مرداد ماه سال گذشته با لبنان توافقی برای فروش یک میلیون تُن نفت کوره(مازوت) به قیمت جهانی را امضا کرد، مشروط بر اینکه پرداخت آن به صورت خدمات و کالا باشد.

دولت عراق مرداد ۹۹ نیز به دنبال انفجار مهیب در بندر بیروت، چندین محموله نفت رایگان و همچنین صدها تُن گندم به لبنان ارسال کرد.

لبنان از اواخر سال ۲۰۱۹  بابحران اقتصادی شدید و مشکلات جدی اجتماعی و معیشتی گریبانگیر است که ادامه اختلافات سیاسی این مشکلات را پیچیده‌تر کرده است.