روایت خبرگزاری اصولگرا از نفوذ در دولت احمدی‌نژاد/ جزئیات اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات دوحه/ تناقض دولت رئیسی درباره وزارت بازرگانی

گروه سیاسی الف،   4010412072 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت خبرگزاری اصولگرا از نفوذ در دولت احمدی‌نژاد/ جزئیات اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات دوحه/ تناقض دولت رئیسی درباره وزارت بازرگانی

آمار کرونا در ایران

بنابر گزارش وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۰۴ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، ۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۳۹۶ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۸۲۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶ هزار و ۶۷ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۶۲ هزار و ۹۲۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۱۲ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۸ هزار و ۲۳۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

افزایش محسوس کرونا در کشور

دکتر مسعود یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش اخیر وزارت بهداشت مبنی بر افزایش سه برابری بستری و سرپایی کووید در روزهای اخیر، گفت: احتمال اینکه این افزایش‌ها را طی هفته آینده هم ببینیم، کم نیست و احتمالش نسبتا بالاست.

وی با بیان اینکه در این زمینه باید به چند واقعیت توجه کرد، افزود: یک واقعیت این است که علی‌رغم اینکه ساب‌واریانت BA۲ اُمیکرون و زیرمجموعه‌های آن در دنیا غالب بوده است، اکنون چندین هفته متوالی است که BA۴ و BA۵ که از قاره آفریقا شروع شد، بعد به آمریکا و سایر نقاط دنیا رفت، رو به افزایش می‌گذارد. البته شاید هنوز غالب نشده و همچنان غلبه با BA۲ است. بنابراین در حال حاضر سهم تعداد موارد BA۴ و BA۵ در دنیا افزایش پیدا کرده و این‌ها هم دو واریانتی هستند که نسبتا واکسن‌گریزی بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه البته ممکن هم هست این احتمال در کشور رخ ندهد، گفت: اما به هر حال ما با یک احتمال هم باید دوراندیشی خودمان را داشته باشیم. اگر آن احتمال بسیار ناچیز باشد، می‌گوییم نیاز نیست که جامعه را نگران کنیم، اما زمانی احتمال ناچیز نیست و شواهدی را هم می‌بینیم. بالاخره از قول همکاران معاونت بهداشتی، در طی هفته‌های اخیر افزایش موارد را دیده‌ایم. در عین حال علی‌رغم اینکه اعلام شده بود که تعداد تست‌هایمان افزایش یافته، اما بررسی کردیم و دیدیم که تعداد تست‌ها هم آنچنان افزایشی نداشته است. بنابراین به نظر می‌رسد که باید افزایش موارد ابتلای سرپایی و بستری کووید ۱۹ را جدی‌تر در نظر بگیریم. به هر حال این افزایش محسوس هم بوده است. البته نوساناتی وجود دارد که به نوسانات نگاه نمی‌کنیم، بلکه به روند اصلی و دیرپا توجه می‌کنیم. به خصوص وقتی هفتگی نگاه می‌کنیم، روند افزایشی بوده است.

***

روایت خبرگزاری اصولگرا از نفوذ در دولت احمدی‌نژاد

خبرگزاری فارس در مطلبی درباره کارنامه حسین طائب در سازمان اطلاعات سپاه نوشت: «از دیگر نکاتی که درباره شخصیت فرمانده سابق اطلاعات سپاه باید به آن توجه شود، مقابله با یکی از خطرات جدی در دولت به‌ظاهر عدالت‌خواه احمدی‌نژاد بود، بسیاری از متدینین و حامیان انقلاب که هنوز دل درگرو احمدی‌نژاد دارند، به‌صورت کامل اطلاع ندارند که نفوذ به معنای واقعی کلام، چگونه در دولت احمدی‌نژاد اتفاق افتاد؟ و چگونه یک پیرزن خبره و آموزش‌دیده به نام پریوش سطوت، به‌راحتی و با چراغ سبز رئیس‌جمهور و مشایی، وارد حوزه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای دولت شد؟

یکی از مشکلات در همان دوره، اقدامات پیچیده و خاص امنیتی برای رصد نفوذ شبکه انگلیسی – آمریکایی به داخل دولت بود که با توجه به نگاه افکار عمومی به آن دولت، امکان انتشار و رسانه‌ای کردن بسیاری از اقدامات خلاف امنیت ملی نبوده است و تنها قسمتی از این کوه یخی، در ماجرای خانه‌نشینی احمدی‌نژاد ظهور کرد که در همان مقطع، سازمان اطلاعات سپاه وارد حوزه عملیات و اقدام علیه جریان نفوذ و انحراف شد، درواقع با بصیرت و هوشیاری به موقع فرماندهی وقت اطلاعات، یکی از خطرناک‌ترین جریانان سیاسی - امنیتی تاریخ معاصر، مورد ضربه قرار گرفت.»

***

معاون سیاسی وزیر کشور تغییر کرد

به گزارش تسنیم، احمد وحیدی وزیر کشور طی حکمی محمدرضا غلامرضا را به‌عنوان معاون سیاسی وزارت کشور منصوب کرد.

پیشتر محمدباقر خرمشاد از شهریور 1400 عهده‌دار مسئولیت معاونت سیاسی وزیر کشور بود.

اواسط فروردین‌ماه امسال برخی اخبار و شنیده‌ها حاکی از این بود که خرمشاد استعفای خود را به وحیدی داده؛ و امروز خبر انتصاب معاون جدید سیاسی در رسانه‌ها منتشر شد.

گفتنی است چندی پیش احمد وحیدی، وزیر کشور در گفت و گو با برنا در پاسخ به این سوال که زمزمه هایی برای تغییر معاونت سیاسی شما مطرح می‌شود آیا بنایی بر تغییر ایشان دارید؟ گفته بود: بحث جابه جایی مطرح نیست، معاونت سیاسی وزارت کشور مدتی است کسالت دارند ولی  به خاطر کسالت هایش تصور شده که فعالیت ندارند ولی ایشان به کار خود مشغولند ولی حضور شان به علت کسالت ها کم رنگ است.

***

جزئیات اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات دوحه

سید محمد مرندی، تحلیلگر مسائل بین الملل که از او با عنوان مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای یاد می‌شود در گفت وگو با جماران، به تشریح شرایط کنونی ایران در مذاکرات برجام پرداخت و گفت: شرایط باید به نحوی پیش رود که دولت آمریکا نتواند مانند گذشته بدعهدی کند. چرا که در گذشته وقتی برجام امضا شد، ما به تعهدات خود عمل کردیم اما دولت آمریکا در زمان اوباما به تعهدات خود عمل نکرد. در دوره ترامپ نیز توافق را پاره کردند و دولت بایدن هم همان مسیر ترامپ را دنبال می کند. 

وی افزود: برای اینکه دولت آمریکا نتواند در آینده به راحتی توافق احتمالی را زیر پا بگذارد، مذاکره کنندگان ما در این دور از مذاکرات، درباره تضمین ها، راستی آزمایی و برچیده شدن تحریم ها مذاکره کردند و امتیازات خوبی را به دست آوردند که این باعث استعفای دو تن از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا شد. ولی همچنان یکسری مسائل باقی مانده که اگر حل نشوند، می توانند اجرای برجام را برای ایران با چالش های جدی مواجه کنند. 

وی افزود: بنابراین اگر تکلیف یکسری مسائل روشن نشوند، ممکن است آمریکا از برخی نقاط ضعف درون توافق  استفاده و باز ما را از شرایط عادی اقتصادی محروم کند. در این سه ماه که پیغام و پسغام داده می شد، آمریکایی ها ناچار شدند تا یکسری از خواسته های ایران را بپذیرند ولی هنوز به مرحله ای که بتوانیم برجام را با اطمینان نسبی اجرا کرده و یا شرایطی که منجر به منفعت اقتصادی برای مردم شود، نرسیده ایم.

مرندی با اشاره به اینکه نباید حرف ها و تهدیدهای غربی ها را بیش از حد جدی تلقی کرد، گفت: متاسفانه عده ای در داخل کشور تحت تاثیر تحلیل رسانه های غربی هستند‌‌. برای مثال بحث الان راجع به تضمین دولت آینده آمریکا در خصوص برجام نیست و تمام بحث ها مربوط به تضمین در دوره دولت آقای بایدن بوده است و تضمین هایی که ایران می خواهد از شخص بایدن و دولت او است. آقای بایدن از روز اول تلاش کرد که هیچ گونه تضمین معناداری به ایران ندهد.

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرآنلاین گفت: «با آمریکایی ها در سه موضوع به تفاهم و توافق نرسیدیم یکی بحث تضمین ها بود که عرض کردم ،در این بخش ، آمریکایی ها، می بایست ، تضمین می دادند حداقل تا پایان دوره بایدن انتفاع اقتصادی جمهوری اسلامی برقرار خواهد بود اما متاسفانه توانایی اینکار را ندارند . نکته دوم بحث پادمان بود، ما در مذاکرات اسفند ماه با غربی ها به این تفاهم رسیده بودیم که با آژانس در رد و بدل متون و سوال و پرسش و پاسخ جمهوری اسلامی به توافق برسیم تا در خرداد ماه و در اجلاسیه شورای حکام بحث پادمانی ما حل و فصل شود و پرونده مختومه شود که خُب دیدیم ، نه فقط این اتفاق نیافتاد بلکه آژانس و شورای حکام علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر کرد، البته محتوای قطعنامه ملایم بود اما جمهوری اسلامی همین را هم برنتابید و ما در دوحه تاکید کردیم ، بحث پادمان باید پایان یابد. بحث سوم هم همین لیست قرمز تحریمی هاست که جمهوری اسلامی تاکید دارد ، افراد حقیقی و حقوقی که تفاهم شده از لیست حذف شوند ، دیگر نباید به بهانه های دیگری ، مجددا به لیست قرمز بازگردانده شوند.

آمریکایی ها مدعی هستند جمهوری اسلامی حرف جدیدی نزده و حرف های قبلی را تکرار کرده ، در حالی که ما همین موضوعات را با آقای مورا و آقای بورل و ۱+۴ مطرح کرده بودیم و گفته بودیم اگر جمهوری اسلامی از این مذاکرات انتفاع اقتصادی به دست نیاورد ، اصلا نقض غرض است و رفتن ما به مذاکرات اصلا هیچ سودی به حال جمهوری اسلامی ندارد . ما نه بیش تر از برجام می خواهیم و نه به کمتر از برجام راضی می شویم . حالا ، آمریکایی ها باید اراده سیاسی خودشان را نشان دهند و درخواست های بحق جمهوری اسلامی را در قالب مذاکرات وین و برجام بپذیرند.»

***

قالیباف در ماجرای استیضاح وزیر صمت برخلاف آیین‌نامه مجلس عمل کرد 

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره استیضاح‌های مطرح شده در مجلس گفت: من قبلا هم در مصاحبه‌ها گفته‌ام که برای استیضاح یک یا چند وزیر اراده نیاز است، من پای هیچکدام از استیضاح‌های این مجلس را امضاء نکردم در صورتی که در مجالس هشتم، نهم و دهم تقریبا اکثر استیضاح‌ها را امضاء می‌کردم. علت عدم امضای من این است که واقعا یک انسجام در استیضاح‌ها وجود ندارد و شما مشاهده کردید که در استیضاح وزیر صمت آقای قالیباف عملا آیین‌نامه را زیرپا گذاشت، آن چیزی که به آن قسم خورده بود.

وی افزود: ماده ۲۲۲ آیین‌نامه می‌گوید وقتی استیضاح به سمت کمیسیون تخصصی رفت و از کمیسیون به صحن آمد این باید اعلام وصول شود، دیگر در صحن لابی‌گری معنا ندارد. یعنی مجلس این حق را به هیات رئیسه نمی‌دهد که دست به این کار بزند و بگوید که «ما با آقای رئیس‌جمهور و آقای مخبر صحبت کردیم، ۲ ماه فرصت بدهیم» این زمانی است که اصلا استیضاح وارد صحن نشده است. وقتی که صبح اعلام می‌کنند که امروز قرار است اعلام وصول شود و آقای رئیس مجلس می‌آید چنین اقدامی انجام می‌دهد، دارد به نمایندگان و دولت یاد می‌دهد که لابی‌گری‌ها را تشدید کنند. اصولا در لابی‌گری‌ها بده‌بستان هست و این بده و بستان به نفع مجلس انقلابی نیست.

کوچکی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: از این مجلس به عنوان مجلس انقلابی یک انتظارات ویژه‌ای می‌رود، به همین خاطر علیرغم اینکه تعدادی از افراد بحث‌ استیضاح‌ را مطرح می‌کنند، با این وضعیتی که ما در مجلس داریم من بعید می‌دانم این استیضاح‌های دیگری که امضاء شده به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: بهترین راه این است که وقتی دولت این ارزیابی‌ها را هم از نمایندگان و هم از کف جامعه می‌بیند، خودش با روحیه قهرمانانه‌ای که دارد و خیلی از اقدامات خوب را با شجاعت انجام می‌دهد و به موضوعات مختلف مثل آزادسازی ساحل دریا یا موضوع مدیریت کرونا ورود می‌کند، اینجا هم اقدام کند و اصلاح کابینه داشته باشد و قطعا اصلاح کابینه مورد اقبال عمومی مردم قرار می‌گیرد.

***

تناقضات دولت رئیسی درباره وزارت بازرگانی

روزنامه جوان نوشت: روز گذشته در حالی مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن برگزار شد که موضوع تفکیک دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی به موضوع روز محافل خبری و فعالان صنعتی و معدنی تبدیل شده است، هر چند پیش کشیدن موضوع تفکیک وزیر صمت را از تیغ استیضاح خلاص کرد، اما طرح همین موضوع و قول دولت برای ارسال لایحه تشکیل وزارت بازرگانی ظرف دو ماه آینده وزارت صمت را تا پایان تابستان به حالت تعلیق درآورد و بسیاری از سیاست‌ها و تصمیمات مشترک صنعت و تجارت را نیمه‌تعطیل کرد.

آنچه روز گذشته سیدابراهیم رئیسی در همایش روز صنعت و معدن بیان کرد، با موضوع تفکیک این وزارتخانه تناقض داشت، به طوری که برخی از یک بام و دو هوای دولت در وزارت صمت سخن گفتند و از نبود استراتژی واحد در اداره این وزارتخانه عریض و طویل انتقاد کردند.

رئیس‌جمهور در این همایش با بیان اینکه قویاً مدافع و موافق نظریه دولت چابک هستم، گفت: «دولت باید تصدی‌گری‌های خود را در اقتصاد رها کند و در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار گیرد. میدان فعالیت باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت از تصدی‌گری‌های خود بکاهد و وزن نظارتی و حمایتی خود را افزایش دهد. چابک‌سازی دولت و جلوگیری از فربه شدن و افزایش هزینه‌های دولت باید مدنظر همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها به ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی باشد.»

این سخنان در حالی است که با تفکیک دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی علاوه بر تحمیل هزینه‌های جدا‌سازی اموال و شرکت‌های زیر‌مجموعه دو وزارتخانه و تدوین سند راهبردی وزارتخانه جدیدی با نام بازرگانی تشکیل می‌شود که قرار است بخش تجارت اعم از واردات- صادرات را کنترل کند و به جای اینکه امور بازرگانی به بخش خصوصی و مردم واگذار شود، همچنان در اختیار دولت خواهد بود.

***

آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: آئین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد.

او ۱۸ خرداد در حاشیه هیئت دولت، گفته بود: دولت در چارچوب قانون رتبه‌بندی و با هدف اجرای این قانون آئین نامه آن را تصویب کرد و نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که قانونگذار قواعدی را در قالب قوانین مصوب برای اجرا به دولت ارجاع می‌کند. طبیعتاً هنگام تصویب یک قانون در مجلس هم صددرصد نمایندگان با تمام مفاد یک طرح یا لایحه موافق نیستد و ما در حوزه‌های مختلف شاهد برداشت‌های متفاوت هستیم اما دولت خود را مکلف به اجرای قانونی می‌داند که به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس رسیده است.