نخستین تصاویر از بازیگر نقش «سلمان فارسی»/ آغاز تصویربرداری در شهرک دفاع مقدس

گروه فرهنگی الف،   4010411084

همزمان با آغاز تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری در شهرک دفاع مقدس، از تصویر علیرضا شجاع نوری بازیگر نقش «سلمان فارسی» رونمایی شد.

نخستین تصاویر از بازیگر نقش «سلمان فارسی»/ آغاز تصویربرداری در شهرک دفاع مقدس
به گزارش ایرنا از سیمافیلم، نقش سلمان فارسی را در مجموعه تلویزیونی سلمان فارسی سه بازیگر در سه مقطع کودکی و نوجوانی، جوانی و میانسالی و پیری ایفا می‌کنند که علیرضا شجاع‌نوری در این سریال نقش دوران میانسالی و پیری سلمان فارسی را بازی می‌کند.

پروژه سلمان فارسی که نگارش اولیه آن در ۱۳۷۸ به پایان رسیده بود، پس از وقفه­‌ای ۲۰ ساله در دی‌ماه ۱۳۹۸ در کرمان کلید خورد. قشم، شاهرود، جلفا و رود اَرَس؛ شهرک غزالی، سواحل مازندران، شهرک سینمایی نور و... از مکان‌هایی بودند که ظرف دو سال گذشته فیلم­برداری در آن صورت گرفت.

در ابتدای سال جاری، تمرکز گروه بر ساخت دکورهای دیر عموریه؛ کاخ سناتور خاروس و بخش­‌های داخلی کلیسا بود و پس از وقفه­‌ای یک ماهه، فیلم­برداری در شهرک دفاع مقدس آغاز شد. ادامه این سکانس‌­ها که مربوط به قصر خاروس است، در شهرک غزالی تصویربرداری خواهد شد.

طبق زمان­بندی، فیلم­برداری سکانس­‌های مربوط به کلیسا (شاهرود) و کاروان­سرای عقیق (آبسرد) در دستور کار آتی گروه قرار دارد. تاکنون، کشور ارمنستان، اصلی­‌ترین مقصد برای ضبط بخش‌­های باقی­مانده از فصل بیزانس است. اگر فرآیند تولید مطابق با برنامه­‌ریزی کنونی پیش برود، بیزانس (که فصل میانی سریال محسوب می­‌شود) پس از کوششی ۳۶ ماهه، در اواخر پاییز ۱۴۰۱ به پایان می­‌رسد و گروه تولید از زمستان، فصل ایران را آغاز خواهند کرد.

تاکنون بیش از ۱۹ قسمت از این مجموعه تلویزیونی تصویربرداری و تدوین (اولیه) شده است.  

 

نخستین تصاویر از بازیگر نقش «سلمان فارسی»/ آغاز تصویربرداری در شهرک دفاع مقدس

 

بازیگرانی همچون فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، احترام برومند، رامونا شاه، علی دهکردی، مرحوم چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه، محمدجواد جعفرپور، علیرضا مهران و چند بازیگر خارجی (از کشورهای تونس، ارمنستان، مراکش، یونان و...) و حدود یکهزار و ۵۰۰ بازیگر تئاتری و بومی جلوی دوربین این سریال رفته‌اند.

متأسفانه چند روز پیش یکی از بازیگران خارجی این پروژه، هشام رستم، درگذشت. سکانس­‌های سلمان فارسی، واپسین یادگارهای تصویری این هنرمند اهل تونس بود. نقش این بازیگر فقید در سریال به پایان رسیده بود و نیازی به حذف بخش‌­های آتی، ضبط دوباره یا ادامه کار با بازیگری دیگر و تمهیداتی از این دست نیست.

داوود میرباقری کارگردان مجموعه تلویزیونی سلمان فارسی در یادداشتی، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت هشام رستم از زحمات این هنرمند تقدیر کرد.

 

نخستین تصاویر از بازیگر نقش «سلمان فارسی»/ آغاز تصویربرداری در شهرک دفاع مقدس

 

هم­زمان با تولید این سه فصل، نگارش سری دوم این پروژه در جریان است. سلمان فارسی با تمرکز بر زندگی و زمانه این صحابه گران­قدر، روایتی­ است از ایران عهد ساسانی، جست­ و جو در عالم مسیحیت (بیزانس) و درک محضر حضرت رسول(ص)، سری دوم این پروژه عظیم، وقایع پس از رحلت حضرت خاتم تا درگذشت سلمان فارسی را دربرمی­‌گیرد.

این پروژه از زوایایی همچون در برگرفتن چند دوره تاریخی-تمدنی و پرداختن به زمانی طولانی (حیات تا ممات)، بزرگ­ترین سریال تاریخ تلویزیون به شمار می‌­آید.