مذاکرات دوحه به کجا رسید؟/ روایت نیکزاد از رابطه دولت روحانی و مجلس

گروه سیاسی الف،   4010411046 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

مذاکرات دوحه به کجا رسید؟/ روایت نیکزاد از رابطه دولت روحانی و مجلس

آمار کرونا در ایران

 در طول ۲۴ ساعت گذشته، هیچ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست نداد و مجموع جان باختگان این بیماری، در عدد ۱۴۱ هزار و ۳۹۰ نفر ماند.

بنایر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۵ نفر از آنها بستری شدند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنایر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۴۸۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۹۲۱ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۱۷۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۵۸۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۸ هزار و ۳۵۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

خیزش جدید همه‌گیری کرونا

 رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با تاکید تزریق دز یادآور واکسن گفت: روند موارد ابتلا به تست‌های مثبت کرونا در کشور رو به افزایش است و ممکن است دوباره با خیزش جدید همه‌گیری مواجه شویم.

حمید سوری در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا لازم است دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، دوری از تجمعات بطور کامل توسط مردم مورد توجه قرار گیرد و نباید افراد تغییر نگرش دهند که کرونا دیگر تمام شده است.

وی توصیه کرد: افرادی که ۶ ماه از زمان آخرین دز واکسن شان می گذرد، حتما با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، دز یادآور خود را تزریق کنند، از دو - سه هفته گذشته همه گیری کرونا در غرب آسیا شیوع پیدا کرده و به دلیل اینکه حجم جابجایی مسافران خارجی نیز زیاد است و ما نظام بیماریابی در مرزها را نداریم، خیزش دوباره این بیماری در کشورمان وجود دارد.

***

مذاکرات دوحه به کجا رسید؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس سیاست خارجی به شرق گفت: «بین سیاست اعلامی و سیاست اعمالی دولت بایدن به‌ویژه در قبال ایران با محوریت پرونده فعالیت هسته‌ای و احیای برجام یک تناقض فاحش و آشکار وجود دارد... از یک طرف به سیاست ترامپ انتقاد می‌کند و از طرف دیگر موضع‌گیری‌های رسمی برای مذاکره با ایران و احیای توافق هسته‌ای دارد‌ اما در مقابل کماکان سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های دولت سابق را اعمال می‌کنند؛ بنابراین دولت بایدن نه جسارت و نه توان احیای برجام را دارد و نه اساسا تمایلی برای این کار داشته و دارد که تکلیف برجام را روشن کند...

دولت بایدن تمایلی برای برجام ندارد، چون به دنبال احیای این برجام نیست‌ بلکه به دنبال برجام سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ است؛ برجامی که سایر نگرانی‌های ایالات متحده را هم رفع کند. به همین دلیل است که واشنگتن توان و تمایلی برای احیای برجام ندارد؛ چراکه از یک طرف فشار کنگره و دیگر مخالفان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برجام دست دولت بایدن را بسته است و از طرف دیگر خود دولت بایدن هم تمایلی برای احیای برجام سال ۲۰۱۵ را ندارد. در‌صورتی‌که جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که مذاکرات هسته‌ای، چه در وین، چه در دوحه و چه در هر جای دیگری فقط باید به احیای برجام سال ۲۰۱۵، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر منجر شود...

من معتقد نیستم که مذاکرات دوحه به شکست رسیده است. چون مذاکرات دوحه هم در ادامه نشست وین بود و درعین‌حال نشست دوحه و نشست وین هم ادامه یک پروسه مذاکرات ۲۰‌ساله بر سر پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که در برهه‌ا‌ی به توقف رسیده و در مقطعی نتیجه داده است؛ بنابراین شاید این مذاکرات در وین و دوحه خروجی لازم را نداشت‌ ولی امکان دارد در چند هفته یا چند ماه دیگر با ترکیب جدیدی و با دستور کار جدیدی در یک کشور جدید مذاکرات از سر گرفته شود؛ بنابراین ایران، آمریکا و هیچ طرف دیگری رسما از کلمه شکست و توقف کامل مذاکرات سخن نگفتند.»

روزنامه ایران نوشت: «مواضع کشورهای مختلف درخصوص لزوم رفع تحریم‌های ایران نشان می‌دهد اکنون زمان تصمیم‌گیری سیاسی ایالات متحده امریکاست. کشورهای عضو برجام بخوبی می‌دانند که سفر اخیر بورل و مورا به تهران در پاسخ به آخرین طرح مبتکرانه ایران برای مذاکرات بوده است که مورد استقبال اتحادیه اروپا نیز قرار گرفت و مذاکرات قطر را در پی داشت. با وجود این مقامات کاخ سفید همچنان با بحران تصمیم‌گیری روبه‌رو هستند و تلاش دارند تا شاید از طریق ادامه سیاست‌های ترامپ برای بایدن دستاورد سیاسی کسب کنند! به همین دلیل درحالی که پنجره مذاکرات همچنان باز است و این کشورها تمایلی به اعلام شکست آن ندارند تلاش دارند با فشار سیاسی زیاده‌خواهی‌های خود را پیگیری کنند. از پیش مشخص است که با مواضع دقیق تهران و همراهی سایر کشورها این رویه نتایج دلخواه آنها را در پی نخواهد داشت.»

نورنیوز، رسانه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نوشت: «رویترز روز پنج‌شنبه از قول یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود نوشت: پس از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه که بدون پیشرفت به پایان رسید، شانس احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵  کمتر شده است.

او با تاکید بر اینکه؛ واشنگتن از آغاز مذاکرات در آوریل ۲۰۲۱ به صراحت اعلام کرده که نمی‌تواند به ایران تضمین حقوقی بدهد که دولت آینده آمریکا به توافق پایبند باشد، افزوده است: «ما گفتیم که هیچ راه قانونی وجود ندارد که بتوانیم دولت آینده را مقید کنیم، بنابراین به‌دنبال راه‌های دیگری برای آرامش دادن به ایران بودیم و... فکر کردیم که این پرونده بسته شده است.»

اعتراف این مقام ارشد آمریکایی و اظهار عجز در قبال ارائه تضمین در واقع اعترافی صریح و روشن نسبت به ناتوانی دولت بایدن برای تأمین یکی از ضرورت‌های غیر قابل اجتناب برای دستیابی به توافقی قوی، قابل اتکاء و پایدار است.

گرچه این مقام آمریکایی به‌دنبال القاء این مفهوم بوده که ایران در پی خواسته‌ای بعید و غیر ممکن است اما به‌صورت ناخواسته از واقعیتی رونمایی کرده که پاسخی روشن به همه سوالاتی می‌دهد که تاکنون در مورد طولانی شدن مذاکرات مطرح شده است.

 آیا توافقی که «تضمین» نداشته باشد را اساسا می‌توان «توافق» نامید!؟ آیا ایالات متحده خود حاضر است به توافقی رضایت دهد که طرف مقابل هیچ‌گونه تضمینی را برای پایبندی به تعهداتش نپذیرد؟

آیا آمریکا و سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات می‌پذیرند که دولت‌های آینده بدون هیچ‌ دلیلی تعهدات ایران برای ایجاد محدودیت در فعالیت‌های صلح‌آمیز را کنار بگذارند؟

به بیان دقیق‌تر؛ معنی سخن این مقام آمریکایی این است که ایران با چشمِ بسته صرفا به اظهارات بدون پشتوانه کشوری که با بدعهدی در برجام نشان داد که در نظام سیاسی‌اش افراد با نظرات شخصی، تصمیم‌گیر نهایی هستند، اعتماد کند و سرنوشت مردمش را به آن گره بزند.»

سفر باقری به مسکو و مذاکره با معاون وزیر خارجه روسیه

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در مذاکرات احیای برجام روز گذشته در سفر به مسکو با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در مسکو دیدار کرده است.

به گزارش ایسنا، در تصویر منتشر شده  از این دیدار، اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین نیز در این دیدار حضور دارد.

براساس این گزارش، این دیدار و رایزنی بعد از نشست دو روز دوحه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه انجام شده است.

خبر مربوط به سفر علی باقری به مسکو و دیدارش با معاون وزیر امور خارجه روسیه را حساب کاربری نمایندگی روسیه در وین با انتشار عکسی از این دیدار منتشر کرده است.

اولیانوف: آمریکا برای حصول توافق انعطاف بیشتری نشان دهد

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر گفت‌وگوی معاونان وزیران امورخارجه ایران و روسیه درباره برجام را مثبت ارزیابی کرد.

وی در پیام خود نوشت: این نشست یک تبادل نظر بسیار حرفه‌ای درباره وضعیت کنونی برجام و چشم‌اندازهای مذاکرات وین بود.

اولیانوف افزود: ارزیابی من این است که علی‌رغم تمام دشواری‌ها توافق هسته‌ای همچنان قابل اجرا است. برای اینکه این اتفاق رخ دهد، آمریکا می‌بایست انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.

***

روایت نیکزاد از رابطه دولت روحانی و مجلس

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس درباره تفاوت رابطه دولت روحانی و رئیسی با مجلس یازدهم به مهر گفت: «ما هر چه به دولت قبل می‌گفتیم دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا امور کشور پیش برود، اما آنان قبول نمی‌کردند. نمی‌خواهم پشت سر گذشتگان حرف بزنم اما مثالی در این مورد مطرح می‌کنم. ما به دولت سابق می‌گفتیم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران تصویب شده، یک قانون مترقی است و می‌تواند به شما در پای میز مذاکره قدرت دهد، اما دولت قبل این قانون را ابلاغ نکرد در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، قانون خوبی است.

همچنین زمانی بود که جو از گندم ارزان‌تر بود و وقتی به کشاورز می‌گفتیم چرا گندم خود را تحویل نمی‌دهید، اعلام می‌کردند چطور می‌شود گندم را دهیم و به بهای گندم نتوانیم جو بخریم. در آن مقطع، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای تقویت امنیت غذایی و خودکفایی، قیمت خرید تضمینی گندم را کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفت که در همان برهه رئیس جمهور سابق جلسه‌ای تشکیل داد و قیمت خرید تضمینی گندم را کیلویی ۵ هزار تومان اعلام و با مجلس همراهی نکرد.

تفاوت دولت سیزدهم با دولت روحانی این است که دولت فعلی بسیار همراه و مشتاق همکاری با مجلس است و مجلس هم علاقمند است با دولت همکاری کند. دولت فعلی مقاومتی در ابلاغ قوانین مجلس نمی‌کند و دولت و مجلس مُصر هستند که به یکدیگر کمک کنند و مسائل اصلی کشور را پیگیری کنند. ما شاهد غیبت حسن روحانی در مجلس برای ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بودیم، این در حالی است که حجت الاسلام رئیسی در این مدت کوتاه، چندین بار در مجلس حضور پیدا کرده است. قاطبه نمایندگان با حفظ استقلال قوا و شأن و جایگاه مجلس و دولت، نظرشان بر این است که به دولت کمک کنیم و همکاری صمیمانه‌ای را که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند بین قوا وجود داشته باشد، در عمل نشان دهیم.»

***

تاکید وحیدی بر تعیین قیمت کالاها توسط استانداران

به گزارش فارس، احمد وحیدی وزیر کشور در نشست مشترک اعضای کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار ملی، استانی و شهرستانی، به نگرانی مردم از افزایش قیمت ها هم اشاره کرد و گفت: باید کنترل بر کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت نمی کردند اما گران شده اند، تقویت شود. نگرانی اصلی مردم افزایش کالایی است که ارتباطی با ارز ترجیحی نداشتند و بی دلیل قیمت آنها افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در سطح استانی، تعیین قیمت خدمات و کالاها با استانداران است و باید نظارت لازم را برای قیمت‌گذاری صحیح و عادلانه داشته باشند. قیمت متعادلی که هم به نفع تولید کننده و هم به نفع مصرف کننده باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه مشخص کردن قیمت آرد و نان هم در اختیار استانداران است، تاکید کرد: اقدام استانداران برای جلوگیری از خروج آرد از مسیرهای طبیعی وعرضه خارج از رنجیره، امری ضروری است.

وحیدی اظهار کرد: اگر کنترل قیمت به خوبی انجام نشود و مردم احساس آشفتگی کنند، مسیر حرکت اصلاح اقتصادی، کند خواهد شد.

***

طرح شفافیت قوای سه‌گانه یک نوع فرار از مسئولیت بود

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در مجلس در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با بازگشت طرح شفافیت و مورد ایراد واقع شدن آن از سوی شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصحلت نظام، گفت: به‌نظر بنده این نوع تصویب طرح شفافیت یک نوع فرار از مسئولیت بود، یعنی ما به جای اینکه درمورد شفافیت خود مجلس که خواسته عموم ملت بود، تصمیم بگیریم، به خاطر احتمال عدم رای‌آوری طرح در مجلس، رفتیم به این سمت که بگوییم شفافیت برای همه.

وی ادامه داد: خب این «همه»، خیلی‌هایش به مجلس ربطی ندارد که مجلس بخواهد برای آن‌ها تصمیم بگیرد و این اتفاق از قبل قابل پیش‌بینی بود. تجربه‌ای بود که دوره قبل، هیات رئیسه مجلس این مسیر را طی کرد و به بن‌بست خورد.

فرهنگی همچنین خاطرنشان کرد: این طرح به نظر من یک نوع فرار از مسئولیت است و معنای دیگری من نمی‌بینم.

نماینده مردم تبریز در پاسخ به این سوال «معتقدید که اصلاحات به مجلس محدود می‌شود؟» عنوان کرد: خیر، اصلاحاتش انجام می‌شود، دوباره فرستاده می‌شود و به جایی نمی‌رسد.

***

توضیحات سخنگوی پلیس درباره گشت ارشاد

سردار مهدی حاجیان سخنگوی فرماندهی کل انتظامی درباره برنامه پلیس برای عفاف و حجاب به مهر گفت: «ما اعتقاد داریم بحث حجاب و عفاف یک کار فرهنگی بر مبنای اعتقادات اسلامی است، مردم ایران هم به حجاب مقید هستند اما گروهی در کشور هنجارشکن هستند که یا به صورت عمدی و یا غیرعمدی اقداماتی انجام می‌دهند که در شرع و دین به عنوان ناهنجاری شناخته می‌شود و در شأن مردم انقلاب اسلامی به ویژه زنان با کرامت نیست.

ما اعتقاد داریم موضوع حجاب باید از طریق کار فرهنگ‌سازی و ایجابی نهادینه شود، به همین دلیل از مردم می‌خواهیم در جامعه حجاب اسلامی را رعایت کنند و از پوشیدن لباس‌های زننده و نامتعارف پرهیز کنند چراکه این حق مردم است تا در یک محیط سالم زندگی کنند.

مردم بارها به پلیس معترض بودند که چرا با افرادی که در حوزه حجاب ناهنجاری در جامعه به وجود آورده‌اند برخورد نمی‌کنید چراکه مردم معتقد هستند حرمت زن اسلامی شکسته می‌شود. کار پلیس مبنای قانونی دارد و نمی‌توانیم فراتر از قانون کاری را انجام دهیم؛ در قانون موضوع کشف حجاب به عنوان یک جرم شناخته شده است، کشف حجاب یک جرم مشهود هست و پلیس وظیفه دارد با آن برخورد کند.

به همین منظور گشت ارشاد در وهله اول با نگاه ایجابی با افرادی که اقدام به کشف حجاب کرده‌اند برخورد می‌کند و در صورت عدم تمکین بر مبنای قانون با فرد برخورد می‌شود و کاری فراتر از قانون انجام نمی‌دهد. گشت ارشاد همراه مردم است و شیوه کارشان هم اول تذکر و بعد برخورد قانونی است.»

***

واکنش روزنامه اصولگرا به تخلفات کنکور

روزنامه رسالت نوشت: «چند روز پیش برخی همکاران رسانه‌ای ما گزارشی منتشر کرده‌اند که حاکی از تقلب در کنکور ۱۴۰۰ در چند شهرستان کوچک است. موارد گزارش‌شده، حتی اگر در حال تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی باشند، باید فورا موردبررسی و ارزیابی مجدد قرار گیرند و اگر تخلف محرز شد، نه‌تنها اخراج شوند، بلکه بنا بر قانون تا ۱۰ سال از شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها محروم شوند. به‌علاوه چنانچه تخلف احراز شد، افراد دخیل نیز باید محاکمه و مجازات شوند.

سه. تا اینجا که ما ارزیابی کرده‌ایم، هیچ تقلب گسترده ‌و سازمان‌یافته‌ای در کنکور مشاهده نشده است، اما تخلفات، کم نیست. علی‌رغم مصاحبه رئیس سازمان سنجش، سؤالات کنکور حدود ساعت ۱۰ صبح در کانال های تلگرامی منتشرشده است که قابل‌پذیرش نیست. در این زمینه چند مسئله باید فورا پیگیری شود:

الف. رئیس سازمان سنجش فورا عذرخواهی کرده و استعفا دهد.

ب. شرایط سخت‌گیرانه‌تری برای کلیه عوامل دخیل در کنکور اعم از مراقبان و داوطلبان وضع شود. برای مثال، مراقبان آزمون هم نباید اجازه استفاده از تلفن همراه در جلسه آزمون داشته باشند.

پ. نهادهای امنیتی به مسئله ورود جدی کنند و اجازه ندهند اختلال در چنین موضوع مهمی، امنیت روانی خانواده‌ها و داوطلبان را دچار خدشه کند.

چهار. تا اطلاع ثانوی، از هرگونه تغییری در شیوه برگزاری آزمون‌های سراسری جلوگیری شود. تغییر در محتواهای آزمون، مشکلی ندارد اما تغییر در روش همچون تأثیر ۶۰ درصدی و قطعی سوابق تحصیلی با وضعیت فعلی قطعا نشدنی است. هرکس با این حرف مخالف است، کافی است سری به یکی از حوزه‌های امتحان نهایی بزند.»

***

شرط حذف قرعه کشی از فروش خودرو

به گزارش تسنیم، رضا فاطمی امین وزیر صنعت گفت: برنامه ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از 1.5 میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال 98 درصد آن برنامه محقق شده است. همانطور که پیشتر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال 1401 قرعه کشی خودرو را به تدریج حذف کند، البته این عبارت به درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه کشی حذف شود، بلکه به تدریج و در طول سال این مهم اتفاق خواهد افتاد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است، زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه 900هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تولید تقاضای بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاهی سبب شده که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم گردد.

 فاطمی امین با بیان اینکه هر چه در سال1401 جلوتر می رویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو 206 در دستور کار است، همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید خواهد شد. محور دوم برای حذف قرعه کشی، واردات خودرو است که آیین نامه آن طراحی شده و به زودی در دولت مصوب خواهد شد؛ برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.