موجودی کالای اساسی در بنادر چقدر است؟

گروه اقتصادی الف،   4010409083

آن‌طور که معاون گمرک اعلام کرده است از حدود ۴.۳ میلیون تن کالای موجود در گمرک و بنادر، حدود سه میلیون تن در انبارها و مابقی درشناورها قرار دارد.

فرود عسگری-معاون امور گمرکی گمرک ایران - آخرین وضعیت دپوی کالای اساسی در گمرک و بنادر تا هفتم تیرماه امسال را به ایسنا اعلام  کرد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر حدود چهار میلیون و ۳۴۶ هزار و ۸۲۰ تن کالا در بنادر موجود است که از این میزان حدود سه میلیون تن در انبار بنادر است؛ بیشترین موجودی به ذرت با ۱.۵ میلیون تن اختصاص دارد.

گندم با ۴۹۲.۸ هزار تن، جو ۱۴۵.۲ هزار تن، سویا ۱۵۰ هزار، برنج ۳۰ هزار، شکر ۲۴.۱ هزار، روغن خام ۳۱۰ هزار و دانه‌های روغنی با ۳۹۱.۲ هزار تن، دیگر اقلام اساسی موجود در بنادر است.

همچنین از این حدود سه میلیون تن موجود در بنادر، بیشترین میزان در بندر امام(ره) با ۲.۲ میلیون تن قرار دارد.

در سایر بنادر نیز ۳۳۷ هزار تن بندر امیرآباد، نوشهر ۱۵۷.۴ هزار نوشهر، انزلی ۴۹ هزار تن، شهید رجایی ۲۳۴ هزار، بوشهر ۲۰۰۰، چابهار ۱۲ هزار، ‌ آستارا ۲۲.۴، فریدون کنار ۲۴.۳ هزار، شهید باهنر ۳.۱، بندر لنگه ۷۰، ‌خرمشهر ۸۲ و آبادان ۱۲۰ تن کالا موجود است.

اما حدود ۱.۳ میلیون تن کالای اساسی نیز توسط شناورها به بنادر رسید که ۳۸۶.۲ هزار تن تخلیه و در اسکله موجود است؛ شامل ذرت ، گندم، جو، سویا، شکر و دانه های روغنی.

همچنین ۲۱ فروند شناور حاوی کالای اساسی در لنگرگاه با ۹۰۰ هزار تن منتظر تخلیه است که ذرت، گندم، روغن، دانه های روغنی، جو، سویا، شکر با خود حمل کرده اند.

در چند ماه اخیر با توجه به چرخه ورود و خروج کالا، اغلب میزان کالای اساسی موجود در گمرک و بنادر حدود چهار میلیون تن بوده است و افزایش یا کاهش چشمگیری نداشته است.