مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس

گزارش بازرگانی،   4010408059 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بخش عمده نیاز بازار خودرو کشور توسط دو خودروساز بزرگ سایپا و ایران‌خودرو تامین می‌شود. خودروهای داخلی تنوع کمی دارند و تجهیزات محدودی را ارائه می‌دهند. در حالی که قیمت خودرو روز به روز در حال افزایش است، اما کیفیت محصولات داخلی چندان مطلوب و قابل قبول نیست. درصد نارضایتی مصرف‌کنندگان نیز دائما افزایش می‌یابد.

اکنون طبق فرمان رئیس‌جمهور، خودروسازان موظفند علاوه بر افزایش کیفیت محصولات خود، خودروهای جدیدی را نیز معرفی و تولید کنند. خودروهای تولید شده باید ایمنی کافی را داشته باشند و تمامی استانداردها را پاس کنند.

خودرو شاهین و دنا پلاس، جزء پرفروش‌ترین محصولات داخلی هستند و کیفیت متوسطی دارند. در واقع شاهین محصول جدید سایپا محسوب می‌شود که یک سال از عرضه آن می‌گذرد. اما چند سالی است که دنا پلاس در بازار موجود بوده و به خوبی استقبال شده است. در ادامه هر دو خودرو معرفی می‌شوند و نهایتا به مقایسه مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی سایپا شاهین

اولین رونمایی از محصول شاهین در سال 97 اتفاق افتاد. این خودرو در ابتدا با نام «رهام» شناخته می‌شد؛ اما با توجه به این که طراحی آن از پرنده شاهین الهام گرفته بود، به «شاهین» تغییر نام داد. نکته مهم درباره شاهین پلتفرم آن است؛ زیرا نخستین خودرو با پلتفرم بومی SP است. سایپا قصد دارد در آینده محصولات متنوعی را با کلاس‌های بدنه‌ای مختلف بر اساس این پلتفرم تولید کند.

سایپا شاهین نیروی مورد نیاز خود را از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ M15 تامین می‌کند. پیشرانه‌ای که نسخه تنفس طبیعی آن روی محصولاتی همچون ساینا و کوییک قرار دارد. قدرت و گشتاور شاهین به 110 اسب‌بخار و 178 نیوتن‌متر می‌رسد. پیشرانه این خودرو به یک گیربکس 5 دنده دستی متصل است. البته سایپا قصد دارد به زودی نسخه اتوماتیک آن را نیز روانه بازار کند. قیمت شاهین اتوماتیک مسلما بیش‌تر از نسخه دستی آن خواهد بود. در حال حاضر قیمت شاهین در بازار برابر با 386 میلیون تومان است؛ اما سایپا آن را با قیمت 344.5 میلیون تومان عرضه می‌کند. در واقع قیمت شاهین در بازار و کارخانه حدود 41.5 میلیون تومان تفاوت دارد. برخی از ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو، حواله‌ها را به فروش می‌گذارند. قیمت حواله شاهین را با بررسی سایت‌های خرید و فروش می‌توان پیدا کرد.

از امکانات شاهین می‌توان به سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر 7 اینچی لمسی، دی‌لایت، سیستم کی‌لس استارتر، روکش چرم فرمان به همراه دکمه‌های کنترلی، آینه جانبی تاشونده برقی، سانروف و ... اشاره کرد.

معرفی دنا پلاس

دنا پلاس فیس‌لیفتی از دنا معمولی است که در سال 96 وارد بازار کشور شد. از تفاوت‌های دنا پلاس نسبت به نسخه معمولی می‌توان به تغییر ظاهر چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره اسپرت و بزرگ‌تر و خطوط جانبی بدنه، اشاره کرد. ایران‌خودرو در سال 97 آپشن‌های سانروف و ایربگ‌های جانبی را از از این خودرو حذف کرد. دنا پلاس درست همانند دنا معمولی از پیشرانه 1.7 لیتری EF7 نیرو می‌گیرد که 113 اسب‌بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر گشتاور دارد. نیروی تولید شده از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. ایران‌خودرو در سال 97 سیستم توربوشارژ را به بخش فنی دنا پلاس اضافه کرد و سبب شد خروجی آن به 150 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور برسد. گیربکس دنا پلاس توربو همچنان از نوع دنده‌ای بوده؛ اما ایران‌خودرو نهایتا نسخه اتوماتیک آن را نیز با نام دنا پلاس توربو اتوماتیک، تولید کرد. گیربکس آن از نوع 6 دنده اتوماتیک است و باعث شده تا وزن خودرو حدود 70 کیلوگرم افزایش یابد.

قیمت دنا پلاس با توجه به نوع پیشرانه و گیربکس تعیین می‌شود. بنابراین دنا پلاس توربو اتوماتیک گران‌قیمت‌ترین نسخه دنا است. قیمت دنا پلاس صفر با گیربکس اتوماتیک اکنون برابر با 515 میلیون تومان است. البته قیمت دنا پلاس 1400 حدود 497 میلیون تومان است.

درست همانند سایر محصولات داخلی، قیمت دنا پلاس کارخانه بسیار پایین‌تر است. برای مثال، ایران‌خودرو همان نسخه اتوماتیک 515 میلیون تومانی را با قیمت 398.2 میلیون تومان عرضه می‌کند که اختلافی معادل 116.8 میلیون تومان دارند.

از تجهیزات دنا پلاس می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل، دی‌لایت، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، نمایشگر 7 اینچی لمسی، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه‌های عقب، آینه جانبی تاشونده برقی و ... اشاره کرد.

مقایسه دنا و شاهین

اکنون که هر دو خودرو کامل معرفی شدند، مقایسه آن‌ها ساده‌تر می‌شود. از نظر طراحی خارجی و بدنه، هر دو مدل نسبت به سایر محصولات داخلی، قابل قبول هستند؛ اما شاهین طراحی به روزتری دارد و متفاوت‌تر است. نقطه قوت دیگر شاهین، پلتفرم آن بوده که بومی است.

دنا پلاس کمی بزرگ‌تر است و فضای بیش‌تر دارد. اما شاهین نیز نسبت به ابعاد خود، فضای بار مناسبی را برابر با 420 لیتر ارائه می‌دهد.

از امکانات و برتری‌های دنا پلاس نسبت به شاهین، می‌توان به داشتن کروز کنترل، پشتیبانی سیستم مالتی‌مدیا از Bluetooth، دریچه تهویه هوا برای ردیف عقب، صندلی‌های جلو برقی در 8 جهت و دسترسی به صندوق عقب، اشاره کرد. شاهین نیز در بخش تجهیزات برتری‌هایی نسبت به دنا پلاس دارد؛ مانند روکش چرم فرمان با حساسیت به سرعت، سنسور فشار باد تایر، اتولایت، کی‌لس استارتر، سانروف و روکش چرم صندلی‌ها.

قیمت شاهین نسبت به دنا پلاس کم‌تر است؛ اما مزیت مهم دنا پلاس، ارائه آن در تیپ‌های مختلف و وجود نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ است.