دبیر شورای علمی جشنواره بین المللی فارابی در نشست خبری مطرح کرد:  ۱۶ اثر برگزیده و شایسته تقدیر در جشنواره فارابی 

گروه فرهنگی الف،   4010407047

دکتر مهدی عباس زاده گفت: از میان ۲۰۷ اثری که برای داوری در جشنواره فارابی  ارسال شده بود ۱۶ اثر برگزیده و شایسته تقدیر در دو بخش جوان و بزرگسال انتخاب شدند.

به گزارش روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی، مهدی عباس‌زاده دبیر شورای علمی جشنواره بین المللی فارابی در نشست خبری آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی که در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی  وزارت علوم برگزار شد، گفت:‌ جشنواره دارای 15 گروه علمی و تیم عضویت در شورای علمی است. ضمن اینکه در بخش بین الملل یک شورای علمی و کمیته بین الملل و شورای علمی و سیاستگذاری قرار دارند.
وی با بیان اینکه جشنواره فارابی در دو بخش داخلی و بین الملل با فرایند خاص خود فعالیت دارد، عنوان کرد: در بخش داخلی مجموعه آثاری که در دوره سیزدهم در سامانه ثبت شد 3 هزار 88 اثر بود که این تعداد قدری کمتر از دوره قبل است. شاید این کاهش تعداد به علت شیوع کرونا بوده است اما امید داریم که با تحول  صورت گرفته تعداد آثار برای دوره بعد بیشتر شود.
عباس زاده بیان کرد: از بین آثار ارسالی در نخستین پالایش‌ها مصادیق پژوهشی انتخاب می شوند که پس از پالایش اولیه، تعداد دو هزار و 669 اثر باقی ماند که در 15 گروه علمی به تناسب حوزه موضوعی تقسیم می شود.
وی با اشاره به وجود 15 کارگروه علمی حوزه علوم انسانی اسلامی در جشنواره فارابی، اظهار کرد: موضوعات علوم اخلاق، ادیان و عرفان، علوم تاریخ و جغرافیا و باستان‌شناسی، علوم حقوق، علوم زبان ادبیات و زبان شناسی، گروه علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، گروه علوم اقتصادی و مدیریت و علوم مالی، گروه علوم تربیتی، روانشناسی و ورزشی، گروه علوم سیاسی، روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای، گروه علوم قرآنی تفسیر و حدیث، گروه فقه و اصول، گروه فلسفه، منطق و کلام، گروه فناوری اطلاعات اطلاع رسانی و کتابداری، گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی، گروه مطالعات هنر و زیباشناسی و گروه مطالعات میان رشته ای به تناسب موضوع در گروه ها تقسیم شدند.
دبیر شورای علمی جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به اینکه در گروه‌ها نخستین اقدام ارزیابی اجمالی در درون خود گروه انجام می گیرد، اظهار کرد: اعضای گروه متشکل از مدیران و استادان برجسته کشور هستند که آثار را بررسی می کنند تا شایستگی اثر به مرحله ارزیابی همه جانبه را مشخص کنند.ضمن اینکه در یک گروه چند کارگروه تشکیل شد. سه کارگروه فرعی تشکیل شدند و آثار را با ذقت بررسی کردند و در نهایت 207 اثر برای ارزیابی همه جانبه یا تفصیلی ارسال شد.
وی با اشاره به شاخصه های مورد نظر در بررسی آثار جشنواره بیان کرد: کاربرگ دقیق جشنواره با شاخص های انتخاب صوری و محتوایی آثار مشخص شد. در جشنواره فارابی باید پژوهشگر در  بحث مساله محوری پژوهش مساله ای را مطرح و به نحو روشمند حل کرده باشد. مطالب باید نوآوری داشته باشند. در تحقیقات منتخب باید دیدگاه ها به بررسی و نقد گذاشته شود و نظریه جدید را مطرح کرده باشد. این تحقیقات باید بتوانند مشکلات عملی نظام اسلامی را حل کنند. 
عباس زاده ادامه داد: آثار ارسال شده به جشنواره در ابتدا توسط دو داور در بیرون از جشنواره ارزیابی همه جانبه می شود. نتیجه آن طبق آیین نامه اگر ارزیابی دو داور بیش از 50 امتیاز تفاوت داشته باشد به داور دوم یا سوم ارسال می شود.  مواردی هم به داور پنجم و ششم ارسال شده بودند زیرا اختلاف نظر درباره این آثار زیاد بود. فرایند بسیار پیچیده ای برای انتخاب انجام گرفت و دقت زیادی در جشنواره فارابی در نظر گرفته شد. 
دبیر شورای علمی جشنواره بین المللی فارابی با بیان اینکه  از 207 اثری که برای داوری ارسال شده 16 اثر برگزیده و شایسته تقدیر در دو بخش جوان و بزرگسال انتخاب شدند، گفت: در جوایز دو رتبه شایسته و برگزیده در سه سطح یک تا سه داریم. در این دوره برگزیده رتبه یک نداشتیم. بیشترین جوایز شامل برگزیدگان سطح سه شایسته تقدیر را شامل می شدند.
عباس زاده با بیان اینکه امیدواریم که علوم انسانی به لحاظ کیفیت ارتقاء بیشتری یابد، اظهار کرد: در دو بخش جوان پایین 35 سال سن و در بخش بزرگسال بالای 35 سال سن در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه هر ساله بخش مهم جشنواره شخصیت‌های پیشگام و پیش ساز هستند، ابراز کرد: پیش گام به استادانی که در رشته خود چهره، مرجع و نظریه پرداز هستند و رزومه علمی قوی دارند ولی مرحوم شدند، گفته می شود. امسال برای نخستین بار در دور سیزدهیم از گروه های علمی کمک گرفتیم  لذا چندین نفر به شورای علمی پیشنهاد داده شدند. با توجه به ظرفیت و امکانات محدود نمی توان از همه افراد تقدیر کرد. در این دوره ده نفر، 5 شخصیت پیشگام و 5 شخصیت پیشتاز در عرصه علوم انسانی و اسلامی تقدیر و تجلیل می شوند. 


دبیر شورای علمی جشنواره بین المللی فارابی  افزود: در رشته‌های مختلف شامل علوم سیاسی، فرهنگ و تاریخ معاصر ایران، فقه و اصول، تاریخ و پژوهش هنر، کتابداری واطلاع رسانی، علوم سیاسی و انقلاب اسلامی، فلسفه اسلامی و فلسفه تطبیقی، جامعه شناسی و معماری و شهرسازی ده اثر برتر در این دوره هستند.
عباس زاده با بیان اینکه در بخش داخلی مترجم برترهم در نظر گرفته شده است، گفت: این بخش شامل ترجمه از انگلیسی یا عربی به فارسی است. این دوره صرفا به برگردان فارسی محدود بود که دونفر برگزیده داشتیم. دو نفر در شورای علمی و سیاستگذاری، یک نفر از بخش ترجمه عربی به فارسی و یک نفر دیگر در بخش ترجمه از انگلیسی به فارسی انتخاب شدند.
وی با بیان اینکه در جشنواره یک بخش به نام نظریه پرداز برجسته وجود داشت، ابراز کرد: هیات کرسی های نظریه پردازی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده است که نظریه پرداز برتر را تعیین می کنند هر دوره یک نفر نظریه پرداز برتر را به ما معرفی می کنند که در این دوره هم یک نظریه پرداز برجسته داشتیم.
  عباس زاده با بیان اینکه حوزه دیگر در بخش داخل انجمن علمی و نشریه علمی برتر است، خاطرنشان کرد: انتخاب این بخش از طرف وزارت علوم معاونت فناوری استعلام می شود که شاخص های مفصلی برای تعیین مجلات و انجمن های برتر دارند و در نهایت یک انجمن و یک نشریه برتر انتخاب شدند. در این دوره از حوزه علمیه هم درخواست شد که نشریه و انجمن علمی برتر خود را معرفی کند.
دبیر شورای علمی جشنواره بین المللی فارابی در خصوص بخش بین الملل بیان کرد: برای این بخش در این دوره 65 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و با رایزنی‌های فرهنگی با وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دستگاه های بین المللی و اساتید درخواست شد که افراد برتر را معرفی کنند.
وی در پایان اضافه کرد: 84 اثر در بخش خارجی به دبیرخانه ارسال شده و در نهایت 65 اثر به بحث و بررسی رسید. در بخش بین‌الملل در سه حوزه ایران‌شناسی، اسلام شناسی و علم دینی افراد برتر تعیین شدند.  از این 65 محقق 10 محقق برتر انتخاب شدند که نفرات برتر از کشورهای بنگلادش در حوزه اسلامی شناسی و علم دینی، از کشورهای فیلیپین، لبنان، مالزی، هند، پورتوریکو و مراکش در حوزه اسلامی شناسی، از لبنان در حوزه اسلام شناسی و ایران شناسی و از کشور بوسنی و هرزگوین در حوزه ایران شناسی آثار برگزیده شدند.